2012-11-27, 21:43
Medlem
donaukinds avatar
God kväll alla flashbackare.

Nu är det så att jag är mitt i att bygga ihop en ny dator och har allt förutom grafikkortet, vilket jag ska hämta i helgen, dock är jag klåfingrig och vill redan leka med nya datorn och undrar om jag kan använda ett gammalt, väldigt tvivelaktigt grafikkort jag hittade, vet inte om det fungerar ens. Skulle detta kunna skada mina nya komponenter? Känns inte så kul att paja de nya grejorna pga otålighet
Citera
2012-11-28, 06:17
Medlem
Beror på vad du har för nätagg så oroa dig istället för "bygga in i chassi fel" och "tvivelaktiga nätagg".

Jätte bra grafikkort + tvivelaktigt nätagg = något går sönder.

Ju bättre grafikkort, desto viktigare är nätagget kvalite (dvs märke, modell och ålder). Stirrar du dig blind på antal watt och pris så är risken stor att du köper budget eller skärp agg med rena fantasi siffror på klisterlappen. De klarar inte bra grafikkort oavsett antal watt och ingen blir förvånad om de förstör andra delar.

2 st "Bygga in i chassi fel" som kan förstöra delar är:

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Folk som blandat ihop USB och firewire när de satte i kablarna från chassit till moderkort. Resultatet blir att 2 av chassit USB portar förstörs och alla USB prylar du testat i dom portarna.
Senast redigerad av panpo98 2012-11-28 kl. 06:28.
Citera
2012-11-28, 18:56
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Beror på vad du har för nätagg så oroa dig istället för "bygga in i chassi fel" och "tvivelaktiga nätagg".

Jätte bra grafikkort + tvivelaktigt nätagg = något går sönder.

Ju bättre grafikkort, desto viktigare är nätagget kvalite (dvs märke, modell och ålder). Stirrar du dig blind på antal watt och pris så är risken stor att du köper budget eller skärp agg med rena fantasi siffror på klisterlappen. De klarar inte bra grafikkort oavsett antal watt och ingen blir förvånad om de förstör andra delar.

2 st "Bygga in i chassi fel" som kan förstöra delar är:

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Folk som blandat ihop USB och firewire när de satte i kablarna från chassit till moderkort. Resultatet blir att 2 av chassit USB portar förstörs och alla USB prylar du testat i dom portarna.
Nätagget är det ingen fara med, tänkte snarare om grafikkortet kunde kortsluta moderkortet eller liknande, men det är ingen fara med det då?
Citera
2012-11-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
men det är ingen fara med det då?
Ingen fara så länge du också har ett BRA nätagg. Går inte att strunta i nätagget gällande risk att grafikkort sabbar datorn. Enda risken som är kvar är att vi måste lita blint på ditt omdöme eftersom du inte gett oss detaljer om nätagg och grafikkort.

Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
tänkte snarare om grafikkortet kunde kortsluta moderkortet eller liknande

Enkelt att fixa gratis. Det som händer då är att du inte får bild, grafikbuggar eller död dator. Behöver bara tar bort grafikkortet och strömkabeln till datorn. Nollställa sen bios ordentligt så fixas felen.

OBS! gäller när du har ett BRA nätagg.
Senast redigerad av panpo98 2012-11-29 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in