Flashback bygger pepparkakshus!
2005-04-19, 13:18
Bannlyst
Jag tänkte anställa ett par provisionssäljare och undrar vad som gäller när dem sjukskriver sig etc? Kommer jag att krävas på massa pengar som ska gå till deras sjuklöner?

Hur avgörs dessa löner om de går på 100% provision??

Nått annat man bör tänka på?

Tänkte gå ut via AMS och är rädd att jag får masa galna fackmäniskor som ställer orimliga krav så att jag måste lägga ner.
Citera
2005-04-19, 17:28
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_l0rd
Jag tänkte anställa ett par provisionssäljare och undrar vad som gäller när dem sjukskriver sig etc? Kommer jag att krävas på massa pengar som ska gå till deras sjuklöner?

Hur avgörs dessa löner om de går på 100% provision??

Nått annat man bör tänka på?

Tänkte gå ut via AMS och är rädd att jag får masa galna fackmäniskor som ställer orimliga krav så att jag måste lägga ner.

Det enklaste är om dina säljare registrerar egna firmor och sedan debiterar dig när de gör ett sälj.
Citera
2005-04-19, 17:37
Medlem
Kom ihåg att skriva in i anställningsavtalet att de inte får syssla med samma bransch i 1-2 år efter att ha slutat hos dig.

Eller iallafall att de absolut inte får bearbeta dina befintliga kunder(som de skaffat) för efter vinning när de slutar.

Sånt kan vara lockande för många säljare, att de vill ha hela profiten själva.
Citera
2005-04-19, 17:39
Medlem
Nidstangs avatar
Den informationen bör finnas här någonstans:
http://www.fk.se/arbetsgivare/

I övrigt tycker jag som ovanstående att du bör ta en funderare på antingen att säljaren är egenföretagare eller återförsäljare. Har du en intressant produkt med god avans så är det oftast mycket lättare att bygga upp ett återförsäljarled än att anställa egna säljare.
Citera
2005-04-19, 17:48
Medlem
Verkar helt sjukt att entreprenörer drar sig för att starta företag pga risken få betala ut löner till folk som inte utför något alls då de är hemma och är sjuka.

Kolla sjukdomshistoriken på de du anställer.
Citera
2005-04-19, 18:31
Medlem
Raveheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Verkar helt sjukt att entreprenörer drar sig för att starta företag pga risken få betala ut löner till folk som inte utför något alls då de är hemma och är sjuka.

Kolla sjukdomshistoriken på de du anställer.

Många entreprenörer är överdrivet paranoida och har "trust issues".

OT: Anlita säljare med F-skatt. De flesta produkter & tjänster brukar ligga kring 20-25% provision, brutto.
Citera
2005-04-19, 18:53
Medlem
Vilken småföretagare har råd att ha anställda i Sverige med alla dessa avgifter som GP och staten robbar en med, arbetsgivar avgifter, försärkingar, sjuklön, etc.
Citera
2005-04-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Det enklaste är om dina säljare registrerar egna firmor och sedan debiterar dig när de gör ett sälj.
Problemet är då om det bedöms som att säljaren är självständig osv. Detta har jag skrivit om förr... sök efter mina inlägg.
Citera
2005-04-25, 18:14
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Kom ihåg att skriva in i anställningsavtalet att de inte får syssla med samma bransch i 1-2 år efter att ha slutat hos dig.

Eller iallafall att de absolut inte får bearbeta dina befintliga kunder(som de skaffat) för efter vinning när de slutar.

Men man ska förstås tänka på vad man ska göra om säljarna bryter mot detta avtal, alltså stjäl kunderna. Det kan vara svårt att bevisa, ta lång tid att processa om och kosta en hel del om man skulle förlora i domstol.

Ett sånt avtal kan vara bra att ha, men man kan inte lita på att det löser problemet.
Citera
2005-04-25, 22:14
Medlem
Citat:

Jag tror inte ett anställningsavtal där du avstår från att jobba i samma bransch efter att anställningen upphört är juridiskt bindande, såvida du inte får fortsatt ersättning av arbetsgivaren (månatligt utbetalade avgångsvederlag o.dyl).

Avseende bearbetning av befintliga kunder gäller det bara om du t.ex skickar in ett anbud på ett projekt du känner till under tiden du arbetade hos din gamla arbetsgivare.

Hur som helst är det förbannat svårt att bevisa.
Citera
2005-04-28, 16:39
Bannlyst
ah, tack för alla tipsen

Bra idé, jag tror iaf. att jag skriver nått om att bearbeta kunder. Också märkt hur säljare verkar ta med sina kunder till de nya företagen de jobbar för.

Att hitta säljare med F-skatt verkar dock inte vara så enkelt, biter nog i det sura äpplet och anställer istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in