• 1
  • 2
2012-11-27, 19:15
Medlem
Just det, matlagningsgrädde.. Eller kokbar Creme Fraishe (hur det nu stavas) för den delen.. Jag lyckas ALDRIG med dessa produkter när jag lagar mat. När jag tex gör potatis- eller kasslergratäng i ugnen så slutar det alltid med att grädden förvandlas till grynigt vatten. Jag har testat alla olika sorters matlagningsgrädde och de sägs vara kokbara - men ändå slutar det i kaos varenda gång. Vad gör jag för fel? Hur gör jag för att få grädden att fortsätta vara grädde och inte bli sådär äckligt gryning och vattnig? Jag följer alltid recepten jag lagar mat efter, vilket innebär att jag lagar maten på de grader som det står i receptet. Jag har lagat mat i 8 år nu men aldrig lyckats med grädde eller creme fraishe.

Citera
2012-11-27, 19:19
Medlem
Riktig 40% grädde och lite maizena om det behövs. Tjockt.
Citera
2012-11-27, 19:33
Medlem
Bylines avatar
Håller med föregående talare. Varför tjafsa med sådana där låtsasprodukter när det finns äkta vara som är billigare, nyttigare och som smakar bättre och fungerar varenda gång?
Citera
2012-11-27, 19:56
Medlem
Ostkroks avatar
Du tillagar helt enkelt på för hög värme, då tenderar grädden att "skära" sig.
Citera
2012-11-27, 21:02
Medlem
Mjo, tänkte med att det kanske kan vara för hög värme. Så antingen stämmer inte kokböckerna (då jag går efter de grader som står där) eller så har jag helt enkelt en superugn som är jättevarm. Så jag får väl skära ner på graderna, men då tar det väl ytterligare några timmar att tillaga maten också..

Tack för svar!
Citera
2012-11-27, 21:28
Medlem
Du bär hem vatten till ingen nytta ,dyrt o värdelöst ..sluta med matlagningsgrädde ..
Citera
2012-11-27, 22:00
Medlem
Det tenderar att skära sig när man tillsätter matlagningsgrädde till produkter som är ännu fetare, t.e.x bacon med fett i. Eller någon sur produkt som tomat. Då har jag i en klick smör för att rädda såsen.
Citera
2012-11-27, 22:04
Medlem
Vill du inte ha så fett kör på kaffegrädde utan en massa trams Som det är i mat"trädde" Alternativt grädde+mjölk.
Citera
2012-11-27, 22:21
Medlem
Tack för alla tipsen gällande annan grädde. Jag ville mest veta vad jag gör för fel eftersom flera andra jag känner aldrig har några problem med helt vanlig matlagningsgrädde. Så uppenbarligen fungerar det toppen med vanlig matlagningsgrädde eftersom det fungerar finfint för andra, jag måste bara komma på hur fasen jag ska tillaga det för att det inte ska misslyckas.
Citera
2012-11-27, 22:28
Medlem
donaukinds avatar
Är jag den enda som aldrig använder matlagningsgrädde? Har alltid vispgrädde och blandar ut med lite mjölk. Har jag ett paket med matlagningsgrädde och ett med vispgrädde hinner båda surna direkt.
Citera
2012-12-10, 09:16
Medlem
Copterss avatar
Jag rekommenderar inte att använda matlagningsgrädde till olika former av gratäng, då det inte blir samma smak och att det är för lite fetthalt i matlagningsgrädden jämfört med vispgrädde+mjölk. Matlagningsgrädde är däremot ovärderlig när man ska göra olika såser.
Citera
2012-12-10, 09:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrsa
Just det, matlagningsgrädde.. Eller kokbar Creme Fraishe (hur det nu stavas) för den delen.. Jag lyckas ALDRIG med dessa produkter när jag lagar mat. När jag tex gör potatis- eller kasslergratäng i ugnen så slutar det alltid med att grädden förvandlas till grynigt vatten. Jag har testat alla olika sorters matlagningsgrädde och de sägs vara kokbara - men ändå slutar det i kaos varenda gång. Vad gör jag för fel? Hur gör jag för att få grädden att fortsätta vara grädde och inte bli sådär äckligt gryning och vattnig? Jag följer alltid recepten jag lagar mat efter, vilket innebär att jag lagar maten på de grader som det står i receptet. Jag har lagat mat i 8 år nu men aldrig lyckats med grädde eller creme fraishe.

Har använt det två gånger en gång av var sort, blir inga fler försök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in