2012-11-30, 08:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Vad gör du här då? På hispan kommer du garanterat hitta många nya själsfränder som delar din skeva världsbild. Du kanske t.o.m får kuk därinne.
En liten tanke bara, om du spenderade mer tid på att sköta ditt företag och mindre med att ödsla energi på att tänka ut elakheter att kasta på oliktänkande på nätet -- då kanske du skulle kunna skapa ekonomi och utrymme i företaget så att du också - och inte bara de anställda - kunde ta ut semester.

Det kan ju vara något att fundera på.

Edit:
Man får ju intrycket av att en semester nog skulle göra dig gott faktiskt.
Citera
2012-11-30, 09:41
Medlem
Kundalinis avatar
Lustigt att det är just engelsmännen som skrattar. Deras bögerier och blöjbärande, som de skolas in i under sina internatskoleår eller på de offentliga skolornas toaletter, tycker man borde ha gjort dem förstående?
Citera
2012-11-30, 12:21
Medlem
Vox-populis avatar
Britterna är enbart avis. Varför skulle inte en man kunna diska/laga mat/damsuga. Verkar vara lite penis komplex över det hela.
Citera
2012-11-30, 13:35
Medlem
dannutts avatar
Jag skrattar åt deras fetma och att scientology är på väg att etablera sig i deras politik.
Citera
2012-11-30, 13:39
Medlem
KCLSJTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cap-ou-pas-cap
Nej jag menar att majoriteten av pojkar t.ex. gillar att leka med svärd och en mindre skara vill leka med dockor. Just därför är det helt korrekt att ha pojkar som leker med typiska pojkleksaker och tjejer leker med typiska tjejleksaker och spegla just denna bild i t.ex. en leksakskatalog.

Den mindre andel som gillar att leka med typiska leksaker för det andra könet får gärna göra det men man ska inte påtvinga sådant. Det är åt det hållet det börjar gå åt vilket man ser i den där leksakskatalogen.

Barn ska få vara barn och vuxna ska sluta oroa sig för att de flesta pojkar gillar bilar och de flesta tjejer gillar dockor.

Alla barn ska alltså få välja själva vad dom vill leka med oavsett kön? Gött, tror alla är överens. I vissa kataloger leker killar med svärd, i vissa kataloger leker killar med dockor. Måste ju vara lättare för barnet att göra ett eget personligt val av leksak om inte alla kataloger berättar samma sak om vilka intressen han/hon bör ha?

Ja fattar inte grejen bara. Skitdumt om pojkar känner sig påtvingade att leka med dockor, skitdumt om pojkar känner sig påtvingade att leka med svärd.
Citera
2012-11-30, 14:20
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Vad gör du här då? På hispan kommer du garanterat hitta många nya själsfränder som delar din skeva världsbild. Du kanske t.o.m får kuk därinne.

Du behöver bli upphängd i handklovar och sedan bli piskad så hårt med en läderpiska att du ber om nåd och lär dig veta hut, för en sak ska du veta, du och dina gelikar är för dryga för ert eget bästa
Citera
2012-11-30, 14:35
Medlem
cap-ou-pas-caps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasitetwin
Ett barn av varje kön leker med samma leksak = barn tvingas leka med vissa leksaker?
Problemet med alla sådana här debatter är folks oförmåga att se det nuvarande tillståndet i samma sken som de betraktar förändringen. Att visa upp barn som leker med leksaker kommer ju alltid innebära en uppmaning, oavsett vilket kön barnen på bilderna har.
Idag är det ju dessutom så att barn som vill leka med en leksak som traditionellt förknippas med andra könet får skämmas inför sina kompisar/sig själva för detta. Ska ju fan inte vara en jävla kamp för en flicka att få leka med gevär/en pojke att få leka med ett kök..
Uppmana inte barn att föredra någonting alls så att de får friheten att välja själva.

Sant det du säger och lösningen i det hela skulle då innebära att det slutas med skyltning av leksaker med barn, något som jag tror aldrig kommer hända.

Citat:
Ursprungligen postat av KCLSJT
Alla barn ska alltså få välja själva vad dom vill leka med oavsett kön? Gött, tror alla är överens. I vissa kataloger leker killar med svärd, i vissa kataloger leker killar med dockor. Måste ju vara lättare för barnet att göra ett eget personligt val av leksak om inte alla kataloger berättar samma sak om vilka intressen han/hon bör ha?

Ja fattar inte grejen bara. Skitdumt om pojkar känner sig påtvingade att leka med dockor, skitdumt om pojkar känner sig påtvingade att leka med svärd.

Det du säger stämmer men som skrivet ovan tror jag inte att skyltning med barn tillsammans med leksaker kommer upphöra.
Citera
2012-11-30, 17:46
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:

åååå, du är så fantastiskt... MANLIG! det rinner till ordentligt varje gång du sätter dit små fjantar.
Citera
2012-11-30, 18:15
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
1) Där är nog alla överens. Alla ser dock inte nuvarande sätt som neutralt. Ur det perspektivet är det inte fråga om att göra eller inte göra, utan hur göra. Om sedan Pelle aldrig vill leka med dockor så må det väl vara. Men om Sören vill det, och nu får bekräftat att det faktiskt är okej att så göra, då är det väl bara bra? Vad har vi egentligen att förlora på att fler leksaker blir kulturellt flerkönade?

Ja fast där är skillnaden i våra tankesätt. I Sverige 2012 tror jag inte att det har NÅN SOM HELST betydelse att Sören får det bekräftat att det är okej att leka med dockor eller att han ens kommer få den bekräftelsen för att man bestämmer sig för att nu ska vi göra TVÄRTOM från ''normen''. Om man accepterar att Tjejers och Pojkars intressen inte kommer från leksakskataloger så förstår man att det inte kommer ändra på något. Albin som leker med pistoler kommer inte börja leka med en leksaksugn bara för att han ser en annan pojke göra det i en katalog för att han tänker, ja, det är okej för mig att leka med ugnar. Han har troligtvis inget intresse för det från början och kommer således inte helt plötsligt få det intresset från en katalog.
Och ja, självklart ska man öppna upp möjligheter för alla barn att leka med precis vad fan som helst, men det blir löjligt när man byter ut pojkar mot flickor FÖR att det inte ska vara kränkande. Du inser lika väl som jag att en leksak blir inte ''kulturellt'' flerkönad av att byta ut könen i en katalog. Tyvärr

Citat:
2) Jag tror inte du tänkte färdigt där - blir lätt så när man rapar upp osmält kunskap (för det du skrev kommer ju rakt ur hjernevask). Först och främst tillhör givetvis andra barn miljön, du beskriver alltså likafullt ett socialt (snarare än biologiskt) fenomen. Sedan är det ju så att även om vi köper premissen att barn lär av andra barn*, snarare än deras föräldrar, så konsumerar likafullt föräldrarna åt barnen, och inverkar således även på denna sociala process - om än mindre direkt (förenklat; barnet vill inte ha adidasbyxor för att föräldrarna har det, utan för att andra barn har det - men hade inte de andra barnens föräldrar köpt adidasbyxor skulle heller inte detta barn vilja ha dem).

Ja och vad är lösningen enligt dig då? Ska man börja förbjuda reklambranschen? Ska man bara tillverka könsneutrala kläder? Eller kanske till och med lagföra att alla människor måste bära uniformer?

Jag skulle föreslå att man slutar göra reklam som är inriktat mot barn överhuvudtaget. Ta bort alla barn från leksakskataloger överhuvudtaget. Det skulle vara en bättre lösning än att visa att pojkar VILL leka med Barbiedockor och borsta håret på dom och att tjejer visst vill leka med bilar och låtsas döda varandra.

Verkligheten ser inte ut så, Tjejer, generellt är mer intresserade av relationer medans killar generellt är mer intresserade av hur saker fungerar.

Men ni genusteoretiker vägrar ju se bevisande forskning.
Och ditt patetiska försök till härskarteknik funkar inte på mig lilla gumman

Citat:
blir lätt så när man rapar upp osmält kunskap (för det du skrev kommer ju rakt ur hjernevask)
Citera
2012-11-30, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Ja fast där är skillnaden i våra tankesätt. I Sverige 2012 tror jag inte att det har NÅN SOM HELST betydelse att Sören får det bekräftat att det är okej att leka med dockor eller att han ens kommer få den bekräftelsen för att man bestämmer sig för att nu ska vi göra TVÄRTOM från ''normen''. Om man accepterar att Tjejers och Pojkars intressen inte kommer från leksakskataloger så förstår man att det inte kommer ändra på något. Albin som leker med pistoler kommer inte börja leka med en leksaksugn bara för att han ser en annan pojke göra det i en katalog för att han tänker, ja, det är okej för mig att leka med ugnar. Han har troligtvis inget intresse för det från början och kommer således inte helt plötsligt få det intresset från en katalog.

Men lösningen är ju inte att skapa en anti-norm (rosa pojkar, blå flickor), utan att göra sig av med den (rosa och blå pojkar och flickor). Och även om intresset inte kommer ur katalogen så kan så klart katalogen påverka det (exempelvis genom att bekräfta det). Pelle som inte vill leka med spis kanske inte berörs, således, men Jonas som faktiskt vill det, ja för honom kan det vara till hjälp.

Och spelar det ingen roll, ja då finns ju heller inget att förfasas över. Då spelar det ju ingen roll.

Citat:
Och ja, självklart ska man öppna upp möjligheter för alla barn att leka med precis vad fan som helst, men det blir löjligt när man byter ut pojkar mot flickor FÖR att det inte ska vara kränkande. Du inser lika väl som jag att en leksak blir inte ''kulturellt'' flerkönad av att byta ut könen i en katalog. Tyvärr

Det tror inte jag heller, men det är ett steg i rätt riktning. För vi kan väl vara överens om att ju fler ting för alla, desto mer frihet för individen att välja efter eget huvud?

Citat:
Ja och vad är lösningen enligt dig då? Ska man börja förbjuda reklambranschen? Ska man bara tillverka könsneutrala kläder? Eller kanske till och med lagföra att alla människor måste bära uniformer?

* Reklambranschen tycker jag faktiskt gott kunde förbjudas, åtminstone i nuvarande form. Svårt att se att den fyller ett samhälleligt behov (vilket inte är detsamma som att samhället, och konsumenter, inte har behov av information, utan kritiken berör snarare kvaliteten på den information som produceras).

* Kläder (överlag) är könsneutrala om vi ser till tinget-i-sig. Könet är ju något vi många gånger lägger till; en del av hur vi tolkar tinget.

Det sagt, det finns givetvis ingen slutgiltig lösning. Sociala fenomen uppstår naturligt då vi är sociala varelser. Vi kommer alltid att titta på andra, och det vi gör kommer också alltid stå i relation till det andra gör. Vad vi kan göra däremot är att öka vår medvetenhet och förståelse för dessa fenomen, och därigenom förhålla oss nyktrare till den värld vi alla är med och skapar.

Citat:
Jag skulle föreslå att man slutar göra reklam som är inriktat mot barn överhuvudtaget. Ta bort alla barn från leksakskataloger överhuvudtaget. Det skulle vara en bättre lösning än att visa att pojkar VILL leka med Barbiedockor och borsta håret på dom och att tjejer visst vill leka med bilar och låtsas döda varandra.

Beror på syftet, så klart.

Citat:
Verkligheten ser inte ut så, Tjejer, generellt är mer intresserade av relationer medans killar generellt är mer intresserade av hur saker fungerar.
Vet inte vad du svarar på.

Citat:
Men ni genusteoretiker vägrar ju se bevisande forskning.
Jag är varken genusteoretiker eller blind för sk bevisande forskning. Sluta tramsa.

Citat:
Och ditt patetiska försök till härskarteknik funkar inte på mig lilla gumman
Jag är man. Inte särskilt liten. Dessutom vet vi båda att det var just det du gjorde. Det är bra att du är intresserad av att lära dig saker, men då måste du också förr eller senare gå bortom att upprepa sådant du läst/sett/hört. Istället för att bli arg på mig som påpekar detta borde du tacka mig.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-11-30 kl. 18:44.
Citera
2012-11-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Nyheten om den svenska leksakskatalogen där *pojkar håller dockor och flickor kör brandbil har *inte gått hem hos *britterna.
"Helt galet", "mans*hatande" och "befängt" heter det bland annat.

Känns skönt att se att det fortfarande finns vettiga länder med vettiga människor.
Det har gått för långt i Sverige och det menar britterna också då de säger att "”Sverige är det mest manshatande landet i världen. Ingen vet var de här *galenskaperna slutar”

Vad tycker ni, har britterna rätt?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article15839496.ab

Självklart inte, varför skulle inte en flicka kunna leka med en brandbil? Varför skulle inte en pojke kunna leka med en docka? Därmed inte sagt att man bara ska köpa dockor till pojkar och vice versa, snarare att man inte ska tänka så stereotypt när man väljer leksaker. Sen om ens dotter vill leka med en docka och en son med en brandbil då ska han förstås göra det.
Jag lekte med såväl barbie som med lego, så varför utgå från att tjejer inte gillar mer tekniska och actionfyllda leksaker?

Men grejen med könsneutralitet är ju att vad de än vill leka med så ska de få göra det, både killar och tjejer ska få tillgång till alla leksaker, inte bara vissa. En brandbil är inte en killeksak, det är en leksak för barn punkt.
Senast redigerad av susanlynette 2012-11-30 kl. 19:01.
Citera
2012-11-30, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
En Norsk feminist på Skavlan kräktes och hånade det Svenska ordet "hen" med all rätt.
Hon ansåg även att barn hittar sin indentitet själva, utan vuxnas björntjänster.
Svenska feminister är rätt extrema, och det äcklar mej.

Ägna er åt vettiga frågor, och inte såna här småsaker.

Du tycks också ägna dig åt sådana här småsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in