Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Ja fast där är skillnaden i våra tankesätt. I Sverige 2012 tror jag inte att det har NÅN SOM HELST betydelse att Sören får det bekräftat att det är okej att leka med dockor eller att han ens kommer få den bekräftelsen för att man bestämmer sig för att nu ska vi göra TVÄRTOM från ''normen''. Om man accepterar att Tjejers och Pojkars intressen inte kommer från leksakskataloger så förstår man att det inte kommer ändra på något. Albin som leker med pistoler kommer inte börja leka med en leksaksugn bara för att han ser en annan pojke göra det i en katalog för att han tänker, ja, det är okej för mig att leka med ugnar. Han har troligtvis inget intresse för det från början och kommer således inte helt plötsligt få det intresset från en katalog.
Men lösningen är ju inte att skapa en anti-norm (rosa pojkar, blå flickor), utan att göra sig av med den (rosa och blå pojkar och flickor). Och även om intresset inte kommer ur katalogen så kan så klart katalogen påverka det (exempelvis genom att bekräfta det). Pelle som inte vill leka med spis kanske inte berörs, således, men Jonas som faktiskt vill det, ja för honom kan det vara till hjälp.
Och spelar det ingen roll, ja då finns ju heller inget att förfasas över. Då spelar det ju ingen roll.
Citat:
Och ja, självklart ska man öppna upp möjligheter för alla barn att leka med precis vad fan som helst, men det blir löjligt när man byter ut pojkar mot flickor FÖR att det inte ska vara kränkande. Du inser lika väl som jag att en leksak blir inte ''kulturellt'' flerkönad av att byta ut könen i en katalog. Tyvärr
Det tror inte jag heller, men det är ett steg i rätt riktning. För vi kan väl vara överens om att ju fler ting för alla, desto mer frihet för individen att välja efter eget huvud?
Citat:
Ja och vad är lösningen enligt dig då? Ska man börja förbjuda reklambranschen? Ska man bara tillverka könsneutrala kläder? Eller kanske till och med lagföra att alla människor måste bära uniformer?
* Reklambranschen tycker jag faktiskt gott kunde förbjudas, åtminstone i nuvarande form. Svårt att se att den fyller ett samhälleligt behov (vilket inte är detsamma som att samhället, och konsumenter, inte har behov av information, utan kritiken berör snarare kvaliteten på den information som produceras).
* Kläder (överlag) är könsneutrala om vi ser till tinget-i-sig. Könet är ju något vi många gånger lägger till; en del av hur vi tolkar tinget.
Det sagt, det finns givetvis ingen slutgiltig lösning. Sociala fenomen uppstår naturligt då vi är sociala varelser. Vi kommer alltid att titta på andra, och det vi gör kommer också alltid stå i relation till det andra gör. Vad vi kan göra däremot är att öka vår medvetenhet och förståelse för dessa fenomen, och därigenom förhålla oss nyktrare till den värld vi alla är med och skapar.
Citat:
Jag skulle föreslå att man slutar göra reklam som är inriktat mot barn överhuvudtaget. Ta bort alla barn från leksakskataloger överhuvudtaget. Det skulle vara en bättre lösning än att visa att pojkar VILL leka med Barbiedockor och borsta håret på dom och att tjejer visst vill leka med bilar och låtsas döda varandra.
Beror på syftet, så klart.
Citat:
Verkligheten ser inte ut så, Tjejer, generellt är mer intresserade av relationer medans killar generellt är mer intresserade av hur saker fungerar.
Vet inte vad du svarar på.
Citat:
Men ni genusteoretiker vägrar ju se bevisande forskning.
Jag är varken genusteoretiker eller blind för sk bevisande forskning. Sluta tramsa.
Citat:
Och ditt patetiska försök till härskarteknik funkar inte på mig lilla gumman
Jag är man. Inte särskilt liten. Dessutom vet vi båda att det var just det du gjorde. Det är bra att du är intresserad av att lära dig saker, men då måste du också förr eller senare gå bortom att upprepa sådant du läst/sett/hört. Istället för att bli arg på mig som påpekar detta borde du tacka mig.