2012-11-27, 22:26
Medlem
vators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Ja, jag litar på vetenskap. Jag säger ju att det finns skillnader men är du helt pantad? De är oerhört små. Mellangruppskillnaderna är mycket mindre än inomgruppskillnaderna.

Du har ovan länkat:
1 modetidning för män.
1 bloggsida med ett blogginlägg om emotioner.
1 artikel som handlar om reklam som inte har en referens som är senare än 1982!!!!
1 biologisk artikel på 3 sidor om vem man väljer för att fortplanta sig.

Jag som sagt litar på vetenskap. Inte googla fram patetiska försök till min redan bestämda åsikt.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/may/03/biology-sexist-gender-stereotypes

http://en.wikipedia.org/wiki/Empathizing%E2%80%93systemizing_theory

Han nämns även i den norska dokumentär-serien Hjernevask, vet dock inte vilket avsnitt.
Citera
2012-11-27, 22:36
Medlem
Det finns mycket inom feminismen som är fel, men om TVÅ stycken kataloger av massvis andra innehåller pojkar som stryker kan jag inte förstå vad det är som gör er arga. Om en flicka leker med vapen, är det något fel? Eller blir ni kanske upprörda om jag stryker min skjorta, eller om min unge (flickebarn om man nu kan säga så nuförtiden) jagar älg?

Herregud, en sak hade det varit om det varit pöjkar utklädda till prinsessor eller dylikt, men det här upprör inte mig det minsta. Jag tror att många här blir förargade av gammal vana, för jämställdhet är i grunden något bra, även om ordet såklart missbrukas.
Senast redigerad av fanfaren 2012-11-27 kl. 22:40.
Citera
2012-11-27, 22:47
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Förövrigt så är det många som skriker om mans-hat i den här tråden. Om det nu skulle vara så, bör det inte då vara lika mycket kvinnohat? Det är ju inte bara pojkar som leker med, traditionellt sett, flickleksaker i katalogen - det är även flickor som leker med pojkleksaker.

Kvinnor/tjejer som anammar manliga egenskaper anses göra något positivt. Visst, butchlebbar brukar det finnas en unken jargong kring. Men när man diskuterar kvinnors roll i samhället och skälet till varför de har den brukar man ofta nämna att de inte tar för sig eller gör som männen.

Alltså - samhället är byggd för männen, anamma manliga egenskaper såsom rationalitet, tävlingsinriktning, auktoritet och aggressivitet så blir du framgångsrik (och än bättre, ta bort de kvinnliga egenskaperna såsom empati och sympati (känslor är ju bara en belastning och en svaghet)).

Jag är inget fan av de Beauvoir men hon har poänger i att kvinnan anses som "den andre" - en slags defekt och ofullständig man, vars syfte är att underkasta sig och underlätta för männen.

Dessa strukturer har luckrats upp rejält de senaste 150 åren, vilket jag tror de flesta FBare tycker är bra då i princip hela deras verklighet är baserad på ett samhälle som tagit bort flertalet av dessa normer som vissa nu här verkar kämpa för. Alltså, när vissa här visar en 100 år gammal kvinnosyn så är detta en syn som inte grundar sig i deras verklighet eller erfarenhet utan endast är ett hjärnspöke som existerar främst här på internet.
Citera
2012-11-27, 22:54
Medlem
HAHAHA! Macho-Engelsmännen är skitskraja för att deras söner ska bli gay-pojkar Dock är det tydligen fortfarande lagligt att slå barn, är det när pojkarna leker med rosa saker?
Citera
2012-11-27, 22:57
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Nej, det tänker jag inte redogöra för eftersom jag enbart är en "demagog" i dina ögon.

Samtidigt är du inte speciellt övertygande i ditt resonemang eftersom du gärna vill höra mina konsekvensanalyser som du redan avfärdat. Slutsatsen av detta är att du är ett troll som varken kan argumentera tillräckligt övertygande eller dra någon form av intelligent slutsats själv.

Jag har inte avfärdat dina konsekvensanalyser p g a att jag skulle ha stämplat dig som demagog. Jag har kallat dig för en (urusel) demagog då du konsekvent undviker att utveckla dina teorier och använda dig av mer exakta källor eller välkända teorier. Du refererar knappt till någonting utan undviker till det största möjliga att diskutera det konkreta - istället håller du dig fast vid din abstrakta tankegångar med förutsägbar retorik och flummar på helt utan substans.

---

»Nej, det tänker jag inte redogöra för eftersom jag enbart är en "demagog" i dina ögon«

Tycker du att den där meningen på något sätt visar en person med innehåll, argument eller mogenhet? Det du gör är att du skräpar ned trådar med flummigt nonsens ...
Citera
2012-11-27, 23:01
Medlem
dekonstrueramigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Sök själv. Ämnet är sönderdebatterat sedan flera år tillbaka här på flashback.

Nej, som jag redan skrivit i ett annat svar styr könshormoner preferenser för vilka leksaker ett barn helst leker med. Pojkar föredrar hårda leksaker och flickor mjuka.

Ditt exempel är det bara så djävla mycket på.

Nej, mitt exempel är ytterst relevant. Varför du undviker det förstår jag inte. Om det är sönderdebatterat (och jag antar att du syftar på att saken är klar och inte som i sönder att debatten är så urusel kvalitetsmässigt) så borde det vara minimalt med energi som du behöver lägga ner för att argumentera emot mig. Istället så undviker du.

Sen vad gäller hårt och mjukt - du menar att pojkar kategoriskt väljer bort nallebjörnar och att varje gång man ser en nallebjörn så är den dittvingad? Då hans natur säger emot det, menar jag.
Senast redigerad av dekonstrueramig 2012-11-27 kl. 23:04.
Citera
2012-11-27, 23:01
Medlem
Ziggy.Starduzts avatar
LOL, vilka jävla fittor britterna är alltså. Att man stör sig på en jävla katalog visar bara att britterna har det för bra.
Citera
2012-11-27, 23:03
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadisch
Är man så jävla ängslig som du att inte nå upp till nåt sorts mansideal är det mest synd om dig...
På vilket sätt är situationen sjuk? Att ha två tankar i huvudet verkar inte riktigt vara din grej heller.
Jag förstår inte varför smågrabbar på flashback blir så jävla kränkta av sånt här?

Om du inte ser varför situationen är sjuk, så har du en lång väg att vandra innan du platsar i denna diskussion... Du verkar vara fast i plattityder och floskler utan att förmå skilja dessa från sanning. Därmed har jag överinseende med att resten av världen, med normal och frisk uppfattning om kön och tillhörighet förefaller vara konstig i dina verklighetsfrånvända tankar. Din kompetens att förstå det som råder är helt enkelt inte tillräcklig.
Som sagt, svensk statsfeminism har varit skadlig. Dock så tror jag att avsaknaden av den hade varit högst marginell beträffande din världsuppfattning.

Jag tänker inte slösa energi på att göra försök att få dig att tillfriskna. Du får söka dig till någon som tar betalt för det.
Citera
2012-11-27, 23:05
Medlem
J0Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggy.Starduzt
LOL, vilka jävla fittor britterna är alltså. Att man stör sig på en jävla katalog visar bara att britterna har det för bra.

Men att man väljer att lägga tid och pengar på att ta fram den, det är friskt så att det förslår...
Citera
2012-11-27, 23:16
Medlem
countingcrowss avatar
WOW. RIKTIGA britter tyckte till om svensk
jämställdhet i kommentatorsfältet till daily news!

Va i helvete! Smågrabbar som stryker kläder och tar hand om bebisdockor. Nu har fan-ta-mej Sverige gått för långt!!!!
Senast redigerad av countingcrows 2012-11-27 kl. 23:20.
Citera
2012-11-27, 23:19
Medlem
LaptopMothafuckas avatar
Håller med om att könsrollerna skall gå i samma riktning som de gjort tidigare. Men! Om en flicka vill leka med "brandbilarna" skall hon inte bli påtvingad "dockorna".
Citera
2012-11-27, 23:23
Medlem
countingcrowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaptopMothafucka
Håller med om att könsrollerna skall gå i samma riktning som de gjort tidigare. Men! Om en flicka vill leka med "brandbilarna" skall hon inte bli påtvingad "dockorna".

Varför ska könsrollerna gå i samma riktning som de gjort? Vad finns det för praktiska skäl för detta? Kvinnojäklarna kan ju jobba likjävla väl som männen?

Jag hade då aldrig låtit min hypotetiska dotter sitta o leka med bebisdockor och låtsas-strykjärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in