2012-12-03, 16:01
Bannlyst
Någon räntefond är nog bra i dagens oroliga tider. Samt avanza zero som följer svenska börsen kan vara okej att ha pengar i... Ryssen känns undervärderad och kommer nog rusa när världsekonomin vänder. Men när det sker är svårt att avgöra Idags läget.
Citera
2012-12-03, 16:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Och vad grundar du H&M, Starbucks och Google på?
Dessa kan man förmodligen korta på 5 års sikt.

Nu pratar jag om en lång portfölj som man sparar till pensionen i. Jag säger inte att man ska köpa dessa aktier varje dag, men kommer det tillfälliga dippar är det inte fel att köpa på sig.

Vad jag grundar det på... På de saker jag ser ute i världen. Jag var i Berlin i förra veckan där jag bland annat gick på Starbucks. De har onekligen ett vinnande koncept eftersom folk inte kan sluta att fika. Alltid fullt och gott kaffe, vilket är en bristvara om man reser ut i världen på flera håll. Starbucks har långt ifrån växt klart på jorden... Det är lite som kaffets McDonalds. En solklar vinnare.

Vad gäller H&M var det lika mycket folk där. Tyskarna fullkomligt älskar H&M:s kläder och jag är säker på att H&M kommer att bli mer och mer värt vart efter tiden går.

Sedan kan man inte ta ifrån H&M deras starka finanser. Eftersom de varken äger fabriker eller butikslokaler behövs väldigt lite kapital för att växa, vilket gör att H&M kan dela ut nästan hela sin vinst till aktieägarna. Hela södra halvklotet finns kvar att växa på. En säker utdelare som ger bättre ränta än banken. Tack det köper jag gärna in vid en orolig börs.

Att jag tror på google beror dels på att jag tror på android framför iOS och dels för deras oslagbara affärsidé med bland annat "adwords". När androidmarkanden växer, kommer google att tjänar mer och mer pengar eftersom de äger infrastrukturen och kan diktera villkoren.
Citera
2012-12-03, 18:35
Medlem
Leskigts avatar
Alfred Berg Obligationsfond Plus
http://www.alfredberg.se/SE/our_funds/fundfinder/details.page?fundid=4815&country=SWE&target-group=AB&language=SWE&security-level=0

Kolla bara på diagrammet.
Citera
2012-12-03, 22:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leskigt
Alfred Berg Obligationsfond Plus
http://www.alfredberg.se/SE/our_funds/fundfinder/details.page?fundid=4815&country=SWE&target-group=AB&language=SWE&security-level=0

Kolla bara på diagrammet.
Ja? Den har uppenbarligen gått sämre än jämförelseobligationerna (benchmark) bland svenska statsobligationer?

Det gäller väl inte nödvändigtvis att det som har gått upp måste gå ner men det blir ju rimligtvis svårare att att göra någon avkastning när räntan närmar sig 0. Det som kan ske då är väl att folk verkligen vill ha tag i kronor på något vis. Själva har vi ju dock oftast kronor hur som helst.

https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=10&orderbooks=2099&or derbooks=2098&action=add&company=&category=&subcat egory=Alla+underkategorier&type=TRADEABLE&searchWo rd=

10 år. Jävla skillnad med deras administration? ..

Kan ju slänga på den billigaste (? (möjligen längre löptid med?)) så blir den ägd:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=10&orderbooks=2099&or derbooks=2111&orderbooks=2098&action=add&company=& category=&subcategory=Alla+underkategorier&type=TR ADEABLE&searchWord=
Senast redigerad av annanmedlem 2012-12-03 kl. 22:23.
Citera
2012-12-03, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gath
Minst 3 till 5 års sikt, kan bli tal om längre tid med, tänkte lägga en viss del i räntefonder? är det något som är bra? skulle ju vilja dela upp så att jag lägger 30 000 i relativt låg risk, 10 000 i medelrisk och 10 000 i hög risk/kunna anänvda de sista 10 för diverse möjligheter på de andra aktierna också.

Skit i räntefonder. Dom går ner när räntan går upp. 3-5 år är ganska kort sikt. Jag hade lagt in dom i avanza zero, säg 25000 i ett kör och sedan 1000 i månaden under 25 månader. Under tiden kan dom pengarna vila på ett bankkonto. På så sätt minskar du risken om börsen faller. Lägger du in allt med en gång är risken hög; med denna strategin går den ner till medel.

Är det för hög risk för dej så kör in 10 000 och sedan 1000 under följande 40 månader. Då får du en ganska låg risk.
Citera
2015-06-25, 21:12
Medlem
Jag lånar tråden lite.
Jag har precis gått ut skolan och sitter nu arbetslös och har börjat tappat hoppet om jag någonsin kommer få jobb och har därför funderat på om jag ska investera (några hundra, till att börja med för att se hur det går) i aktier eller fonder och se om man kan gå något plus på det. Jag behöver hjälp med hur man går till väga? Är det bara att gå in på Swedbank och logga in på min banksida och sedan köpa lämplig aktie/fond? Jag behöver all nyttig information, och gärna guider och liknande.
Och så skulle jag vilja veta vilken fond/aktie som kan vara lämplig?
All hjälp uppskattas!
Senast redigerad av L.E.D 2015-06-25 kl. 21:14.
Citera
2015-06-25, 23:04
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag lånar tråden lite.
Jag har precis gått ut skolan och sitter nu arbetslös och har börjat tappat hoppet om jag någonsin kommer få jobb och har därför funderat på om jag ska investera (några hundra, till att börja med för att se hur det går) i aktier eller fonder och se om man kan gå något plus på det. Jag behöver hjälp med hur man går till väga? Är det bara att gå in på Swedbank och logga in på min banksida och sedan köpa lämplig aktie/fond? Jag behöver all nyttig information, och gärna guider och liknande.
Och så skulle jag vilja veta vilken fond/aktie som kan vara lämplig?
All hjälp uppskattas!

Menar du hundra som i hundra kronor eller hundra som i hunda tusen kronor?
Om det är 100-lappar vi snackar om hade jag aldrig gått in då avgifterna äter upp din investering (Med tex Avanza mini kostar investeringar upp till 400:- minst 1:- st). Spara minst 10000, helst 50000, innan du köper aktier eller fonder.
Läs Jan Bolmessons blogg på rikatillsammans.se, tycker han är vettig i sitt tänkande kring privatekonomi och även en utan koll på något kan förstå det han skriver!
Citera
2015-06-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papuli
Om det är 100-lappar vi snackar om hade jag aldrig gått in då avgifterna äter upp din investering (Med tex Avanza mini kostar investeringar upp till 400:- minst 1:- st). Spara minst 10000, helst 50000, innan du köper aktier eller fonder.
Läs Jan Bolmessons blogg på rikatillsammans.se, tycker han är vettig i sitt tänkande kring privatekonomi och även en utan koll på något kan förstå det han skriver!

Varför skulle man behöva 10 000 för att köpa fonder? Mig veterligen finns det mängder som har minsta insättning på 100 kr.

Men håller annars med är det 100-lappar L.E.D syftar på så är det nog poker han är ute efter inte börsen.
Citera
2015-06-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papuli
Ja, jag menade hundra svenska enkronor Jag tänkte att det var bäst att investera så lite som möjligt till en början, ja har inte lust att förlora hur mycket som helst.
Jag ska gå in där och läsa och se hur mycket jag vågar investera
Tack för tipset!
Citera
2015-06-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, jag menade hundra svenska enkronor Jag tänkte att det var bäst att investera så lite som möjligt till en början, ja har inte lust att förlora hur mycket som helst.
Tack för tipset!

Alldeles för mycket jobb för så lite pengar. Säg att du har 500 kr och fixar en årlig avkastning på 10 % 50 kr på ett år eller 4,16 i månaden. Börsen kan inte ersätta ett jobb när du rör dig med de summorna. Är det däremot för att du är intresserad och vill lära dig så kör på det är bättre att göra nybörjarmisstagen med struntsummor.
Citera
2015-06-26, 08:53
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Tack för tipset!

Jag tycker det är bra att du vill försöka börja investera tidigt och det är absolut inget fel med det.

Men att investera ett par hundralappar är såklart hopplöst onödigt om du frågar mig.

Som någon påpekade här ovan, OM du lyckas få en 8-10% årlig avkastning på en investering på 500 kr pratar vi typ 4 kr/månad i avkastning (något mindre då även skatten tillkommer, även om den är minimal om du har en KF).

Tiden du lägger på att investera dom här pengarna kan du göra något roligare för. Vad har du för intressan? Fullfölj dom istället.

Du tjänar 4kr varje månad efter skatt genom att jobba i 3 minuter på ett jobb som betalar dig 100kr/timme.

Och om du är rädd att förlora pengarna så vet jag inte vad den här 500 kronors insättningen ska göra för skillnad? Om dom stiger med 10% stadigt i 5 år, kommer det då vara en tillräckligt bra indikator för att du inte längre ska vara rädd för att investera på börsen och därför kasta in dina livsbesparingar? Vad gör du då nästa år ifall börschen faller med 50%?

Bara för att det går bra några år så behöver det inte betyda att marknaden inte kraschar nästa... Ingeting går att förutsäga.

Vi vet dock att de historiskt sett varit en god idé att investera på börsen.

Och investeringarna i sig behöver inte alls vara komplicerade.

Här är mitt råd till dig:

1. Försök hitta ett jobb som ger dig en månadsinkomst.

2. Månadsspara en mängd du är bekväm med vid varje lön i indexfonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index (om du har en sparhoristont på 5+ år. Om kortare, lägg pengarna utanför marknaden och på ett sparkonto med ränta, t.ex. Santander Consumer)

3. Klart...

Vill du vara extra försiktig i framtiden så har du aldrig mer än 30% av dina besparingar på börsen...

Och om du inte kan hitta ett jobb så skulle jag öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza och lagt in dom där hundralapparna du pratar om på antingen Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global Index och glömt bort dom tillsdess att jag är pensionär.

Over and out :-)
Senast redigerad av mmmoookkk 2015-06-26 kl. 08:59.
Citera
2015-06-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Varför skulle man behöva 10 000 för att köpa fonder? Mig veterligen finns det mängder som har minsta insättning på 100 kr.

Men håller annars med är det 100-lappar L.E.D syftar på så är det nog poker han är ute efter inte börsen.
Okej, jag får helt enkelt vänta med att eventuellt investera.
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Alldeles för mycket jobb för så lite pengar. Säg att du har 500 kr och fixar en årlig avkastning på 10 % 50 kr på ett år eller 4,16 i månaden. Börsen kan inte ersätta ett jobb när du rör dig med de summorna. Är det däremot för att du är intresserad och vill lära dig så kör på det är bättre att göra nybörjarmisstagen med struntsummor.
Det kommer ju alldrig kunna ersätta ett jobb, det har jag förstått, men när jag just har gått ut skolan och lyckades inte få jobb direkt då så känns det lite tungt och tänkte att man kan förstärka månadsinkomsten man får från försäkringskassan.
Och så är jag faktiskt lite nyfiken och vill lära mig, det kan ju vara bra och ha lite koll för framtiden, så alla guider och riktlinjer uppskattas
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Jag tycker det är bra att du vill försöka börja investera tidigt och det är absolut inget fel med det.

Men att investera ett par hundralappar är såklart hopplöst onödigt om du frågar mig.

Som någon påpekade här ovan, OM du lyckas få en 8-10% årlig avkastning på en investering på 500 kr pratar vi typ 4 kr/månad i avkastning (något mindre då även skatten tillkommer, även om den är minimal om du har en KF).

Tiden du lägger på att investera dom här pengarna kan du göra något roligare för. Vad har du för intressan? Fullfölj dom istället.

Du tjänar 4kr varje månad efter skatt genom att jobba i 3 minuter på ett jobb som betalar dig 100kr/timme.

Och om du är rädd att förlora pengarna så vet jag inte vad den här 500 kronors insättningen ska göra för skillnad? Om dom stiger med 10% stadigt i 5 år, kommer det då vara en tillräckligt bra indikator för att du inte längre ska vara rädd för att investera på börsen och därför kasta in dina livsbesparingar? Vad gör du då nästa år ifall börschen faller med 50%?

Bara för att det går bra några år så behöver det inte betyda att marknaden inte kraschar nästa... Ingeting går att förutsäga.

Vi vet dock att de historiskt sett varit en god idé att investera på börsen.

Och investeringarna i sig behöver inte alls vara komplicerade.

Här är mitt råd till dig:

1. Försök hitta ett jobb som ger dig en månadsinkomst.

2. Månadsspara en mängd du är bekväm med vid varje lön i indexfonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index (om du har en sparhoristont på 5+ år. Om kortare, lägg pengarna utanför marknaden och på ett sparkonto med ränta, t.ex. Santander Consumer)

3. Klart...

Vill du vara extra försiktig i framtiden så har du aldrig mer än 30% av dina besparingar på börsen...

Och om du inte kan hitta ett jobb så skulle jag öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza och lagt in dom där hundralapparna du pratar om på antingen Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global Index och glömt bort dom tillsdess att jag är pensionär.

Over and out :-)
Ja jag ska hitta ett jobb, egentligen så intalar jag mig själv att jag inte kommer få något bara för att jag inte ska ha för stora förhoppningar, då blir det bara jobbigt när jag kommer underfund med att jag inte kommer få något jobb.
Jag tänkte mer att jag testar att investera några hundra (som inte verkar vara någon idé) i fonder som verkar bra och se om jag går plus eller minus på det, jag kanske är extremt dålig på det här och väljer helt fel fonder/aktier vid helt fel tillfälle och förlorar flera hundra istället för att vinna på det, dom få kronorna jag har nu vil jag ju gärna ha kvar och inte få ännu mindre. Ungefär så tänkte jag
Men som sagt alla riktlinjer, guider och diverse annat bra och ha uppskattas så man kan det någorlunda inför framtiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in