2012-11-27, 02:45
Medlem
Hej gänget, jag har idag inget sparande utom lite fondspar månadsvis, och vill nu börja att spara i aktier/fonder/certifikat osv i större utsträckning. Jag skulle säga att jag är nybörjare och ute efter medelrisk, men läser ändå rätt mycket och försöker hitta intressanta företag osv.

Jag har 50 000 som jag kan investera imorgon och jag tänkte be om råd och tips. Vilket slags konto ska man använda, vanligt aktiekonto, eller kapitalförsäkring? Som sagt jag har 50 000.

Vilka bolag skulle ni rekommendera och hur ska jag göra för att sprida risken? era råd helt enkelt!

Alla kommentarer är välkomna!
Citera
2012-11-27, 02:51
Medlem
Du ska leta upp något gruvbolag som är djävligt bra på att hitta guld. Om du inte förstått så enkla saker som jag nu uppenbarat för dig så kan du lika gärna bränna dina 50.000 för i morgon är papperspengar värda noll(0).
Citera
2012-11-27, 03:51
Bannlyst
Jag har 300k som ligger o skräpar i diverse konstiga fonder och sånt,
nån som har en solid idé om hur jag kan få pengarna att växa? Lite risk är jag villig att ta, har inte lust att ha tjänat en hundralapp om 10 år på det...
Citera
2012-11-27, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergens
Jag har 300k som ligger o skräpar i diverse konstiga fonder och sånt,
nån som har en solid idé om hur jag kan få pengarna att växa? Lite risk är jag villig att ta, har inte lust att ha tjänat en hundralapp om 10 år på det...

300k på Rött? Skämt åsido, om det fanns ett enkelt svar på frågan skulle vi inte alla vara rika då? I slutändan handlar det om att göra sin egen läxa. Ska du satsa 300k efter vad någon skriver på FB, ja då är mitt ursprungliga tips inte längre ett skämt. Rött.
Citera
2012-11-27, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gath
Hej gänget, jag har idag inget sparande utom lite fondspar månadsvis, och vill nu börja att spara i aktier/fonder/certifikat osv i större utsträckning. Jag skulle säga att jag är nybörjare och ute efter medelrisk, men läser ändå rätt mycket och försöker hitta intressanta företag osv.

Jag har 50 000 som jag kan investera imorgon och jag tänkte be om råd och tips. Vilket slags konto ska man använda, vanligt aktiekonto, eller kapitalförsäkring? Som sagt jag har 50 000.

Vilka bolag skulle ni rekommendera och hur ska jag göra för att sprida risken? era råd helt enkelt!

Alla kommentarer är välkomna!

Hur långsiktigt tänker du dig att detta sparande är?
Citera
2012-11-27, 04:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
300k på Rött? Skämt åsido, om det fanns ett enkelt svar på frågan skulle vi inte alla vara rika då? I slutändan handlar det om att göra sin egen läxa. Ska du satsa 300k efter vad någon skriver på FB, ja då är mitt ursprungliga tips inte längre ett skämt. Rött.

Tips och råd är ju aldrig fel. Skulle självfallet analysera råden både fyra och sju gånger innan jag gör nånting.
Vi har ju faktiskt en hel del kompetent folk i ekonomi-forumet...
Citera
2012-11-27, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergens
Tips och råd är ju aldrig fel. Skulle självfallet analysera råden både fyra och sju gånger innan jag gör nånting.
Vi har ju faktiskt en hel del kompetent folk i ekonomi-forumet...

Om du redan vet vem som är kompetent, följ deras inlägg. Vet du det inte, hur sållar du agnarna från vetet? :- )

@Traderflorida (Twitter) är överlag vettig om du frågar mig. Att investera efter honom kanske inte är aktuellt, men genom att förstå hur han tänker kan man helt klart bli en bättre investerare.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-11-27 kl. 04:18.
Citera
2012-11-27, 13:22
Medlem
Citat:
Hur långsiktigt tänker du dig att detta sparande är?

Minst 3 till 5 års sikt, kan bli tal om längre tid med, tänkte lägga en viss del i räntefonder? är det något som är bra? skulle ju vilja dela upp så att jag lägger 30 000 i relativt låg risk, 10 000 i medelrisk och 10 000 i hög risk/kunna anänvda de sista 10 för diverse möjligheter på de andra aktierna också.
Citera
2012-11-27, 13:38
Medlem
Phillemans avatar
Känns verkligen som att det är dags för en sammanslagen tråd för trådar som dessa
Citera
2012-12-03, 11:37
Medlem
Vilka aktier och fonder ska jag välja? det är den frågan som Shareville.se vill besvara genom att visa upp hur andra gör - och hur det går.
Citera
2012-12-03, 14:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag skulle köpa billiga fonder med låga/inga avgifter (exempelvis Spiltan Investmentbolagfond och Avanza Zero). Eller så köper jag enskilda aktier i bolag som kommer att finnas kvar och klara sig bra i framtiden, med en god historik av att tjäna pengar.

Det finns egentligen inte så många att välja på men dessa tycker jag att man kan ligga i utan att vara orolig på lång sikt:

H&M

SCA

Skanska

ÅF

Swedish Match

På den amerikanska marknaden:

McDonalds Corp

Starbucks

MasterCard

The CocaCola Company

Google
Citera
2012-12-03, 15:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle köpa billiga fonder med låga/inga avgifter (exempelvis Spiltan Investmentbolagfond och Avanza Zero). Eller så köper jag enskilda aktier i bolag som kommer att finnas kvar och klara sig bra i framtiden, med en god historik av att tjäna pengar.

Det finns egentligen inte så många att välja på men dessa tycker jag att man kan ligga i utan att vara orolig på lång sikt:

H&M

SCA

Skanska

ÅF

Swedish Match

På den amerikanska marknaden:

McDonalds Corp

Starbucks

MasterCard

The CocaCola Company

Google

Och vad grundar du H&M, Starbucks och Google på?
Dessa kan man förmodligen korta på 5 års sikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in