Citat:
Ursprungligen postat av
L.E.D
Ja, jag menade hundra svenska enkronor

Jag tänkte att det var bäst att investera så lite som möjligt till en början, ja har inte lust att förlora hur mycket som helst.
Jag ska gå in där och läsa och se hur mycket jag vågar investera
Tack för tipset!
Jag tycker det är bra att du vill försöka börja investera tidigt och det är absolut inget fel med det.
Men att investera ett par hundralappar är såklart hopplöst onödigt om du frågar mig.
Som någon påpekade här ovan, OM du lyckas få en 8-10% årlig avkastning på en investering på 500 kr pratar vi typ 4 kr/månad i avkastning (något mindre då även skatten tillkommer, även om den är minimal om du har en KF).
Tiden du lägger på att investera dom här pengarna kan du göra något roligare för. Vad har du för intressan? Fullfölj dom istället.
Du tjänar 4kr varje månad efter skatt genom att jobba i 3 minuter på ett jobb som betalar dig 100kr/timme.
Och om du är rädd att förlora pengarna så vet jag inte vad den här 500 kronors insättningen ska göra för skillnad? Om dom stiger med 10% stadigt i 5 år, kommer det då vara en tillräckligt bra indikator för att du inte längre ska vara rädd för att investera på börsen och därför kasta in dina livsbesparingar? Vad gör du då nästa år ifall börschen faller med 50%?
Bara för att det går bra några år så behöver det inte betyda att marknaden inte kraschar nästa... Ingeting går att förutsäga.
Vi vet dock att de historiskt sett varit en god idé att investera på börsen.
Och investeringarna i sig behöver inte alls vara komplicerade.
Här är mitt råd till dig:
1. Försök hitta ett jobb som ger dig en månadsinkomst.
2. Månadsspara en mängd du är bekväm med vid varje lön i indexfonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Index (om du har en sparhoristont på 5+ år. Om kortare, lägg pengarna utanför marknaden och på ett sparkonto med ränta, t.ex. Santander Consumer)
3. Klart...
Vill du vara extra försiktig i framtiden så har du aldrig mer än 30% av dina besparingar på börsen...
Och om du inte kan hitta ett jobb så skulle jag öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza och lagt in dom där hundralapparna du pratar om på antingen Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global Index och glömt bort dom tillsdess att jag är pensionär.
Over and out :-)