2005-04-18, 23:25
Medlem
flygers avatar
Som rubriken antyder s funderar jag och en kompis att flytta ihop.
Frgan r vilka regler man br stta upp fr att det ska fungera.
Vi r ganska olika men lika nd och har varit vnner i mnga r.

Vilka regler tycker ni att man ska stta upp tillsammans innan man flyttar ihop?

Hoppas jag hamnade i rtt forum om det r fel s fr moderator grna flytta inlgget. Men det blir ju en sorts samlevnad nd.
Citera
2005-04-18, 23:30
Medlem
trampadols avatar
Nummer ett och viktigast av allt. Lter ljligt men DISKEN!!!

Var och en diskar sin egen skit och dr med basta. Helst s fort som mjligt efter anvndandet och om man inte gr det skall man ha en riktigt bra urskt.

Stdning kan man dela upp i scheman och likas viktiga inkp som toapapper, tvl, diskmedel etc.

Lter lite vernoga men r enklare i lngden. Lovar

Sen kan man ocks ha regeln "inga efterfester p vardagar om inte bda r med p det". Undviker en del irritation.
Citera
2005-04-18, 23:49
Medlem
Haecceitys avatar
Brja med att ni gr varsin lista p saker som str er. Varenda smsak som kan ge frispel r bra att ha med, d har ni strre chans att fixa att bo ihop, om ni vet vad ni ska undvika.
Citera
2005-04-19, 00:05
Medlem
Gr upp TYDLIGA regler fr vad som gller angende mat i kylen och torrskaffning. F vnskaper verlever alltfr mnga upptna chipspsar man velat ha som bakfyllefrukost men som frsvunnit in i polarens kft istllet.

verhuvudtaget, se till att ha regler. Lter skittrist, men oj s mycket enklare det blir och vad mycket brk man slipper om det r tydligt innan.
Bestm hur ni ska dela p rkningar, vilket datum exakt som ni ska betala allt, vem som str p alla abonnemang. (Bra om ni delar upp snt mellan er)
Citera
2005-04-19, 10:40
Medlem
Jag bor ihop med en vn... vi tar varandras grejer jmt... ter varandras mat.. utan att frga..har inga regler och ingen koll alls.. efterfester utan att frga varandra... etc.

Men vi r s goda vnner och s toleranta med varandra att vi klarar av det fint utan grl. Vi har bott ihop i 7 mnader. Dock tror jag vi r ett specialfall..s jag rder dig att lyssna p de andra tipsen du ftt hr
Citera
2005-04-19, 10:46
Medlem
lab-ones avatar
Ha, precis som mnga andra skriver, klara och TYDLIGA regler som ni tillsammans har kommit fram till. En annan viktig sak r den ekonomiska biten! Lgg ngon hundring var varje mnad till inkp av tvl, diskmedel, toalettpapper osv. I lngden blir det en bra pott som ni kan gra ngot kul fr. Lna inte ut pengar till din kompis fr hyra osv. Har inte kompisen rd s mste den dra in p vissa utgifter.
Citera
2005-04-19, 11:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trampadol
Nummer ett och viktigast av allt. Lter ljligt men DISKEN!!!.

Kan inte sga annat n att jag hller med. Jag har bott tillsammans med min flickvn nu i drygt 9 mnader och det som vi brkar mest om gllande hushllssaker r utan ngot tvivel just disken.
Citera
2005-04-19, 12:45
Medlem
skvimpens avatar
nog fr att regler lter bra men fr tusan jag o pojkvnnen har en massa regler o ingen av oss fljer ngra, inte pga brist p respekt vi funkar bara inte med ett regelverk emellan oss. ibland brkar man och trttnar, ibland r det schysst att bo ihop. kommunikation r schysst/viktigt, har bott med kompisar innan detta ocks o dr tummades det mer p regler-men bara ni kan snacka och vgar sga ifrn nr den andre inte gr sin del utan att tjura s fixar ni det!
grattis btw, mkt rolig kommer ni ha!
Citera
2005-04-19, 13:10
Medlem
Kojaks avatar
Skaffa stdhjlp! Det kostar en fenhundring i mnaden men det r det definitivt vrt.

Slipper alla grl om disk damsugning osv...

Annars s brukar allt ordna sig, ni r ju vnner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in