• 1
  • 2
2012-11-26, 02:42
Medlem
Holisistics avatar
Jag sitter på en stationär dator, specsen är som följer:

Phenom II Quad Core 3,4 ghz
ATI Radeon HD 5850 Graphics
4 gb RAM, osäker på namnet, men köpt samtidigt som resten så i samma "fas" så att säga.
Operativsystem Win 7

Har jag rätt i att detta borde vara mer än nog för att undvika lagg?

Alltid när jag tittar på HD filmer som ligger på hårddisken så laggar det lite. Det laggar mer på XBMC än VLC. Fast även när jag kör VLC så laggar det lite. Det är något jag stör mig på enormt, har dock ingen aning om hur jag kan få bort det. Jag vill kunna titta på HD filmer 100% smooth.

Någon annan mediaspelare som kan vara värd att testa?
Andra trix?
Citera
2012-11-26, 02:53
Medlem
Windows media player classic kör jag med. Det funkar bra för mig iaf. Men även VLC borde ju inte vara några problem? Vad är det för HD-filmer du försöker spela upp, 720p? Du borde kunna spela upp HD problemfritt. Testa att söka här på Fb. Det finns massor med trådar om HD-lagg
Citera
2012-11-26, 02:59
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Windows media player classic kör jag med. Det funkar bra för mig iaf. Men även VLC borde ju inte vara några problem? Vad är det för HD-filmer du försöker spela upp, 720p? Du borde kunna spela upp HD problemfritt. Testa att söka här på Fb. Det finns massor med trådar om HD-lagg
720p

Kanske ska tillägga att jag har två skärmar, jag spelar upp filmerna på min andra skärm. Ska ta och söka runt lite, men om någon har lust att ge lite tips här så uppskattar jag det.
Citera
2012-11-26, 03:30
Medlem
Okey. Det gör nog att datorn får jobba lite exktra. Det enda tipset jag kan ge dig är att stänga ner allt som går att stänga ner på datorn, endast ha igång filmen och inga andra program. Men sök du så ska du nog få svaren du behöver.
Citera
2012-11-26, 03:37
Medlem
TheShapes avatar
Med tanke på mitt min gamla Sony Vaio med en single core på 1,7ghz fixar 720p laggfritt, så gissar jag rent spontant på att din drivrutin till grafikkortet inte är optimalt. Dra hem den senaste versionen (eller testa dig fram mellan olika), så får du nog ordning på problemet. Men mitt råd är även att du köper en till sticka så har du åtminstone 8gb. Idag så kostar de ju ingenting, och betyder en hel del för da performance.

I XBMC så får du även komma ihåg att slå av vertical sync i settings. Troligtvis därför du upplever att den laggar lite mer där av den orsaken, då det nog är påslaget.
Citera
2012-11-26, 04:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hänger hårddisken med? om den är defragmenterad eller används av program som µtorrent så kan det lagga loss.
Citera
2012-11-26, 05:17
Medlem
Kebabsugers avatar
jag sitter på 4ghz i7 och det kan lagga när jag kör 1080p, men det är pga hårddisken
jag laddar ner som fan, installerar ich avinstalerar och glömmer defragga mina diskar

jag körde oxå 720p på min urgamla single core utan proplem

hacken du upplever brukar vara cpu, men du har quad så skall inte vara något problem.om inte den överhettas??
är den ok så är.mina andra gissning oxå på defragmenterad disk.....
igår kollade jag på ett avsnitt av rome i 720p och spelade hitman 5 samtidigt, flöt på utan problem. efter jag kört defrag
Citera
2012-11-26, 07:20
Medlem
ganglere2s avatar
Möjligen något låg prestanda i datorn men den ska klara det tycker jag. Långsam hårddisk, drivrutiner. Kontrollera allt sådant. Att signalen sedan går till två skärmar har ingen betydelse. Det är samma signal.
Citera
2012-11-26, 09:31
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
är den ok så är.mina andra gissning oxå på defragmenterad disk.....

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hänger hårddisken med? om den är defragmenterad eller används av program som µtorrent så kan det lagga loss.

Ni menar väl ändå fragmenterad? Defragmenterade hårddiskar är glada hårddiskar.

TS: Din hårdvara skall klara det utan problem. Går processorn varm? Är hårddisken kraftigt fragmenterad? Är alla sektorer på disken hela?

CPUID HWmonitor kan du se över temperaturerna med och HDtune kan kika hälsan på din hårddisk. Defragmentera kan du göra med windows verktyg men skulle rekommendera något annat valfritt defrag program.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Möjligen något låg prestanda i datorn men den ska klara det tycker jag. Långsam hårddisk, drivrutiner. Kontrollera allt sådant. Att signalen sedan går till två skärmar har ingen betydelse. Det är samma signal.

Hans hårdvara har inga som helst problem med 1080p oavsett hög eller låg bitrate. Jag hade inga problem att se 720p med hög bitrate eller 1080p med "mellan" med min 3700+ @2.9GHz och det är då inget monster.
Citera
2012-11-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Lol, skojar du? Man kan fan köra full HD på bättre former av integrerad grafik, ett HD5850 är relativt kraftfullt även idag.

TS: Testa att defragmentera hårddisken och tanka nya drivrutiner till datorn. Kolla under processer i aktivitetshanteraren så att du inte har en massa resurskrävande smörja som ligger i bakgrunden.
Citera
2012-11-26, 13:46
Medlem
Holisistics avatar
Tack för tipsen, jag defragmenterar hårddisken nu med hjälp av Windows-verktyget. Det stod dock att endast 1% var fragmenterat.
Citera
2012-11-26, 15:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Ni menar väl ändå fragmenterad? Defragmenterade hårddiskar är glada hårddiskar.
Jo jag skrev lite fel där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in