• 1
  • 2
2012-11-25, 22:00
Medlem
Jag behöver en enkel mobil var ända syfte är att kunna ersätta en netbook.
Med en netbook är jag online 24/7 och det enda jag gör är att uppdatera mina olika bloggar med oftast bara små notiser och foton.

Krav är alltså en kamera på minst 2 Mpxl, ett batteri som klarar minst 8 timmars surf och inbyggd tre-G så man kan koppla upp sig även om det saknas Wifi.

Betalar 99:-/månad för trådlöst tre-G (5Gb/månad) och netbooken kostade ny 2500:-

Jag kan tänka mig att betala lika mycket för mobilen och dess abonnemang.

/G
Senast redigerad av grodkungen 2012-11-25 kl. 22:05. Anledning: Lägger till ett o
Citera
2012-11-25, 22:11
Medlem
StayDENCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Jag behöver en enkel mobil var ända syfte är att kunna ersätta en netbook.
Med en netbook är jag online 24/7 och det enda jag gör är att uppdatera mina olika bloggar med oftast bara små notiser och foton.

Krav är alltså en kamera på minst 2 Mpxl, ett batteri som klarar minst 8 timmars surf och inbyggd tre-G så man kan koppla upp sig även om det saknas Wifi.

Betalar 99:-/månad för trådlöst tre-G (5Gb/månad) och netbooken kostade ny 2500:-

Jag kan tänka mig att betala lika mycket för mobilen och dess abonnemang.

/G
I princip alla telefoner som kom ut 2011 och senare funkar mer eller mindre skulle jag tro
Citera
2012-11-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayDENCH
I princip alla telefoner som kom ut 2011 och senare funkar mer eller mindre skulle jag tro

Men finns det någon till det priset?
Enligt Prisjakt finns det ca 50 mobiler som klarar att ersätta en netbook, men kan man få en av dessa med ett abonnemang för max 100/månad och ändå fri surf (ca 5Gb) ?

Sen är det ju så att endast ca 25 av dessa mobiler säljs i någon vanlig butik resterande 50% säljs bara i butiker som inte ens är länkade. "FlexCon, NyMobi eller DagsPris" dvs butiker man INTE vågar handla från.

MVH G
Citera
2012-11-26, 12:51
Medlem
StayDENCHs avatar
Citat:
Men finns det någon till det priset?
Enligt Prisjakt finns det ca 50 mobiler som klarar att ersätta en netbook, men kan man få en av dessa med ett abonnemang för max 100/månad och ändå fri surf (ca 5Gb) ?

Sen är det ju så att endast ca 25 av dessa mobiler säljs i någon vanlig butik resterande 50% säljs bara i butiker som inte ens är länkade. "FlexCon, NyMobi eller DagsPris" dvs butiker man INTE vågar handla från.

MVH G

Kolla på blocket!
Citera
2012-11-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayDENCH
Kolla på blocket!
Att köpa en mobil på blocket känn ungefär lika säkert som genom någon av de butiker som nämns ovan.
Citera
2012-11-26, 15:55
Medlem
Ser ut som att "Samsung Galaxy Xcover" är den bäst lämpade mobilen för mig.
Var fixar jag ett passande abonnemang?
Alla butiker som erbjuder den vill att jag ska köpa den för 1 krona och sen betala 99:-/månad för ett abonnemang + 200:-/månad i höjd avgift (för att betala mobilen) men jag vill köpa luren först och sen teckna ett abonnemang.
Citera
2012-11-26, 17:57
Medlem
StayDENCHs avatar
Citat:
Ser ut som att "Samsung Galaxy Xcover" är den bäst lämpade mobilen för mig.
Var fixar jag ett passande abonnemang?
Alla butiker som erbjuder den vill att jag ska köpa den för 1 krona och sen betala 99:-/månad för ett abonnemang + 200:-/månad i höjd avgift (för att betala mobilen) men jag vill köpa luren först och sen teckna ett abonnemang.
på telenor finns det möjlighet till fri surf men då kostar det nog mer än 99:-/månad... Men om du väljer Telenor eller någon annan operatör får du välja att köpa mobilen utan abonnemang. Sen köper du helt enkelt att abonnemang
Citera
2012-11-27, 11:03
Medlem
Citat:
....
MVH G

Hur har du sorterat ut att de kan ersätta en netbook? Nåt speciellt som dessa kan som inte alla smartphones kan?

Vad gör Samsung Galaxy Xcover som mest lämpade för dig? Behöver du ha en "stryktålig" telefon?

För annars borde du kunna blogga med vilken modern smartphone som helst. Hur bloggar du? Till t ex WP finns ju en app som fungerar bra för enklare inlägg med bild.
Citera
2012-11-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlywe
Hur har du sorterat ut att de kan ersätta en netbook? Nåt speciellt som dessa kan som inte alla smartphones kan?

Vad gör Samsung Galaxy Xcover som mest lämpade för dig? Behöver du ha en "stryktålig" telefon?

För annars borde du kunna blogga med vilken modern smartphone som helst. Hur bloggar du? Till t ex WP finns ju en app som fungerar bra för enklare inlägg med bild.

En skärm på minst 3,5"
Ett batteri som räcker hela dagen och inte bara några få timmar
En kamera på minst två pixlar
Och Tre-G
Sen ett pris på max 2500.-

Svaret var ca 50 mobiler enligt prisjkat, om man bara visade de som fanns i lager gick det ner till ca 25 stycken, och om jag sen sorterar dom i ordningen Bra/Krona så hamnar Xcover högst upp.

Har du något annat förslag lyssnar jag gärna
Hur jag bloggar är genom olika kanaler men oftast genom bloggen på min hemsida genom (one.com) även blogspot
Citera
2012-11-27, 23:23
Medlem
Citat:
En skärm på minst 3,5"
Ett batteri som räcker hela dagen och inte bara några få timmar
En kamera på minst två pixlar
Och Tre-G
Sen ett pris på max 2500.-

Svaret var ca 50 mobiler enligt prisjkat, om man bara visade de som fanns i lager gick det ner till ca 25 stycken, och om jag sen sorterar dom i ordningen Bra/Krona så hamnar Xcover högst upp.

Har du något annat förslag lyssnar jag gärna
Hur jag bloggar är genom olika kanaler men oftast genom bloggen på min hemsida genom (one.com) även blogspot

Om du lägger upp bilder på din/a blogg/ar blir du verkligen nöjd med en telefon med så låg kameraupplösning? På nyare telefoner verkar bildkvalitet gå lite hand i hand med kamerans upplösning p g a de telefonerna är lite mer lågpris vad gäller allt som har med kameran att göra.

Med 8 timmars surftid menar du då att du aktivt surfar ca 8 tim/dag. I så fall kan det nog vara svårt oavsett vilken mobil du tittar på för det är nog inte så många som klarar alltför aktiv användning hela dagarna.

Jag tänkte annars föreslå dig att ta dig en titt på de här telefonerna, om du kan tänka dig en lite större skärm än 3,5". Samsungen är nog lite bättre men även dyrare. Men SE Arc S skulle säkert räcka långt om du inte vill samla på dig massor av appar för då är utrymmet för dem lite för begränsat. Men det är en väldigt bra kamera i den telefonen. Jag har själv haft en arc (utan S med samma kamera) som jag tycker tar väldigt bra bilder. Jag tror jag har sett Arc S för 1900 kr så om du håller utkik på t ex El-giganten kan den ev dyka upp igen fast det egentligen är en utgången modell.

Vad gäller abonnemang så finns det ju billiga alternativ om man kan tänka sig en surfhastighet på 1 Mbit/s.
Citera
2012-11-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlywe
Om du lägger upp bilder på din/a blogg/ar blir du verkligen nöjd med en telefon med så låg kameraupplösning? På nyare telefoner verkar bildkvalitet gå lite hand i hand med kamerans upplösning p g a de telefonerna är lite mer lågpris vad gäller allt som har med kameran att göra.

Med 8 timmars surftid menar du då att du aktivt surfar ca 8 tim/dag. I så fall kan det nog vara svårt oavsett vilken mobil du tittar på för det är nog inte så många som klarar alltför aktiv användning hela dagarna.

Jag tänkte annars föreslå dig att ta dig en titt på de här telefonerna, om du kan tänka dig en lite större skärm än 3,5". Samsungen är nog lite bättre men även dyrare. Men SE Arc S skulle säkert räcka långt om du inte vill samla på dig massor av appar för då är utrymmet för dem lite för begränsat. Men det är en väldigt bra kamera i den telefonen. Jag har själv haft en arc (utan S med samma kamera) som jag tycker tar väldigt bra bilder. Jag tror jag har sett Arc S för 1900 kr så om du håller utkik på t ex El-giganten kan den ev dyka upp igen fast det egentligen är en utgången modell.

Vad gäller abonnemang så finns det ju billiga alternativ om man kan tänka sig en surfhastighet på 1 Mbit/s.

De bilder som laddas upp och är tagna med den inbyggda webbkameran har en upplösning på ca 1,9 MP, men de förminskas automatiskt till 600 x 800 (en halv miljon pixlar) när det ska upp för att spara utrymme i webbhotellet.

Jag har vant mig vid att kunna vara uppkopplad mot internet en hel arbetsdag och blogga, läsa mail, skicka PDF:er och besöka Flashback

Kan man räkna samtalstid som samma som surftid?

Ang skärmstorleken så är det minst 3,5" som gäller gärna större.

Några appar finns det inte behov av, eller jo kanske två finns det någon bra för att jobba med PDF och en för FTP?
Citera
2012-11-28, 10:00
Medlem
Citat:
De bilder som laddas upp och är tagna med den inbyggda webbkameran har en upplösning på ca 1,9 MP, men de förminskas automatiskt till 600 x 800 (en halv miljon pixlar) när det ska upp för att spara utrymme i webbhotellet.

Jag har vant mig vid att kunna vara uppkopplad mot internet en hel arbetsdag och blogga, läsa mail, skicka PDF:er och besöka Flashback

Kan man räkna samtalstid som samma som surftid?

Ang skärmstorleken så är det minst 3,5" som gäller gärna större.

Några appar finns det inte behov av, eller jo kanske två finns det någon bra för att jobba med PDF och en för FTP?

Ja det där med sufttid är ju lite svårbedömt för menar du att du använder telefonen och surfar ca 8 timmar i sträck kan det nog vara lite svårt med batteritiden. Nya Samsung Galaxy Note 2 verkar ha väldigt bra batteritid så det är möjligt att Samsung Galaxy S2 också har lite bättre surftid än genomsnittet men gäller det bara att du ska ha möjlighet att använda telefonen då och då borde de flesta "orka med" det.

Vad gäller kamera så är det ju inte bara hur många mp kameran har som avgör. De telefonerna jag länkade till har förutom mer mp än 2 också bättre objektiv m m. Bilder tagna med min arc blir betydligt bättre när man förminskat dem till 600 x 800 px än vad bilderna från t ex en ZTE Blade som har en 3,2 mp kamera blir. Däremot om man tittar på bilder tagna med min gamla SE K800i som också har en 3,2 mp kamera så blir det betydligt bättre eftersom övriga delar av den kameran är bättre eftersom 3,2 mp var mycket i en telefonen när den kom så det var mer kvalitet helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in