2012-11-25, 18:29
Medlem
Är ute efter en analog klocka typ dykarklocka där man kan se urtavlan i totalt mörker efter drygt ca 6-7 timmar. Den bör helst vara ren från krimskrams och vattentät med (typ till 20 Atm). Är det bara klockor med tritium-visare som gäller eller finns det andra med någon form av belysning?
Tacksam för förslag.
Citera
2012-11-28, 17:18
Medlem
Methedrines avatar
Tror det vanligaste självlysande belägget är superluminova.
Tttium används vad jag vet inte längre, du kanske hittar det på någon vintage, men det lär ha tappat en god del av intensiteten.

Tritium är radioaktivt, så det är inte beroende av en "uppladdning" utan lyser konstant. Superliminova lyser först väldigt starkt men tappar styrkan inom några timmar

Söker du på "lume shot" hittar du många bra exempel.

Har inget direkt förslag på klocka, hur stor budget har du?

/M.
Citera
2012-11-29, 14:25
Medlem
Jo, Tritium är om jag förstått det rätt en ganska ny sak när det gäller ur. Inte alls så farligt radioaktivt som Radium som användes förr (och som numera är förbjudet). Märket Luminox verkade ju skapats just för att grundaren "upptäckt" Tritium.

Har tänkt lägga upp till 5000:-

Märkligt att det även finns så få analoga klockor med belysning av något slag.
Citera
2012-11-29, 21:12
Medlem
wreckinggirls avatar
Jo, visst ska det vara små påklistrade radioaktiva rör ... ;-)

Finns ju en del märken, personligen har jag lite svårt för just Luminox. Har funderat på en av dessa - http://www.prometheuswatch.com/ - trots att de inte kommer från det mest klassiska av länder. Är liiiiiiite sugen på deras Trireme med plongeur-visare.
Citera
2012-12-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallman
Jo, Tritium är om jag förstått det rätt en ganska ny sak när det gäller ur. Inte alls så farligt radioaktivt som Radium som användes förr (och som numera är förbjudet). Märket Luminox verkade ju skapats just för att grundaren "upptäckt" Tritium.

Har tänkt lägga upp till 5000:-

Märkligt att det även finns så få analoga klockor med belysning av något slag.

Tritium är det man använda förr i världen istället för luminova. Ett av problemen då var att man la tritium direkt på urtavlan, vilket gjorde att tritiumet reagerade med tavlan, så den blev missfärgad (om jag minns rätt). Rolex fixade det genom att lägga tritiumet i små kupor av vitguld (därför det är silverfärgat runt lysmassan på gamla rollar).

Dock var väl luminox först med att använda tritiumkapslar? Skit är det i varjefall.

Köp en Seiko Monster. Lyser som en fyrbåk i mörker (typ)
Citera
2012-12-03, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Köp en Seiko Monster. Lyser som en fyrbåk i mörker (typ)
Inte lyser det väl något från den efter 5-6 timmar i mörker?
Citera
2012-12-03, 10:25
Medlem
wreckinggirls avatar
Seiko och Citizen har bra lume, visst. Riktigt bra om det nu räcker för TS ...

Du kan ju kolla upp Timex (ingen aning om kvaliteten idag) och deras indiglo, som alltså är elektrisk belysning med hjälp av klockans batteri. Casio har något liknande som de kallar Illiminator eller Foxfire. Jag har noll koll på Casio (förutom F91 som är varje terrorists skyldighet att äga, men den är ju inte analog naturligtvis).

Traser hittar du på urtid, och de är pålitliga. Du kan ju oxå kika på vad de skriver om Trasers H3-belysning: http://www.urtid.com/traser-h3

... sen finns det ju alltid analoga G-shocks om det nu kan vara något? Och om de inte är såååå bråttom med köpet så regga dig på nåt forum och fråga runt ... har fått för mig att http://www.mwrforum.net/forums/index.php har hyfsad koll.

//w
Citera
2012-12-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallman
Inte lyser det väl något från den efter 5-6 timmar i mörker?
Jag har en SKX007, och den lyser fullt läsbart från ca 50cm efter ca 9 timmar.
Monster lyser bättre än 007an...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in