• 1
  • 2
2012-11-25, 18:08
Awaiting Email Confirmation
KvadratNegerBolls avatar
Hejsan har en lite mängd Entrecôte och jag vill veta alla tips på vad jag kan göra med detta köttet för att få en smakfull måltid. Gärna något som innebär lång tillagningstid.

Diskutera vad ni tycker jag borde göra som dessutom är jätte smaskigt!

Tack och ha en bra dag!

https://anonfiles.com/file/096e4732c...c2a0867e28179f
Citera
2012-11-25, 18:10
Medlem
Salt peppar stek 2-3 min på var sida
Citera
2012-11-25, 18:18
Medlem
alroberts avatar
Gör som han över säger, entrecote ska man väll inte använda till långkok?

Hellre medium rare
Citera
2012-11-25, 18:20
Medlem
BF_Swedens avatar
Kolla upp "helstekt entrecote" på google.

EDIT: Ok, såg nu på bilden att det inte var en hel entrecote. Kanske funkar ändå att köra i ugn.
Citera
2012-11-25, 18:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvadratNegerBoll
Hejsan har en lite mängd Entrecôte och jag vill veta alla tips på vad jag kan göra med detta köttet för att få en smakfull måltid. Gärna något som innebär lång tillagningstid.

Diskutera vad ni tycker jag borde göra som dessutom är jätte smaskigt!

Tack och ha en bra dag!

https://anonfiles.com/file/096e4732c...c2a0867e28179f
När du inte har mer än så där så skulle jag göra en pytt med råstekt potatis och kuber av entrecôten.
Citera
2012-11-25, 18:30
Medlem
Ta den skurna biten och stek i pannan bara. Funkar ju med en rödvinssås t.ex.

Det andra köttet kan du ju göra pulled cow av kanske. Det tar ju ett jävla tag så det kanske kunde passa?
Citera
2012-11-25, 18:55
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Ta den skurna biten och stek i pannan bara. Funkar ju med en rödvinssås t.ex.

Det andra köttet kan du ju göra pulled cow av kanske. Det tar ju ett jävla tag så det kanske kunde passa?
Hur gör man pulled cow? Låter gott! Har redan stekt i panna idag blev jätte gott men vill hitta på något nytt!
Citera
2012-11-25, 20:41
Medlem
Streptokockers avatar
Antar att han menar en nötvariant av pulled pork. Detta görs dock med lite mindre fint kött som tillagas under längre tid tills man bokstavligen kan dra isär köttet i små strimlor. Vore nog slöseri att använda entrecote till detta.

Själv brukar jag göra biff rydberg på överbliven entrocote. Som pytt-i-panna fast separat och gärna i större bitar. Toppa det med en kall pepparrotssås eller senapskräm.
Senast redigerad av Streptokocker 2012-11-25 kl. 20:44.
Citera
2012-11-25, 20:48
Medlem
Tomatos avatar
Det är gott att strimla till asiatiska rätter, typ biff med lök / bambuskott / grönskaker / soyasås
Använd varm wokpanna med t.ex rapsolja och vitlök
Lägg i nudlar eller servera med ris
Citera
2012-11-26, 07:16
KvadratNegerBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streptokocker
Antar att han menar en nötvariant av pulled pork. Detta görs dock med lite mindre fint kött som tillagas under längre tid tills man bokstavligen kan dra isär köttet i små strimlor. Vore nog slöseri att använda entrecote till detta.

Själv brukar jag göra biff rydberg på överbliven entrocote. Som pytt-i-panna fast separat och gärna i större bitar. Toppa det med en kall pepparrotssås eller senapskräm.
Låter gott! Får nog se hur jag gör jag stekte det finare biten på bilden i 3 minuter på varje sida hade mycket salt på båda sidorna och pepper i slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är gott att strimla till asiatiska rätter, typ biff med lök / bambuskott / grönskaker / soyasås
Använd varm wokpanna med t.ex rapsolja och vitlök
Lägg i nudlar eller servera med ris
Funderar på att prova detta då det låter gott!
Citera
2012-11-26, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Den aktuella entrecoten är tyvärr inte av den kalibern att den tål en kort tillagningstid "a la minute".

I det här fallet är det ingen dum idé att förlänga tillagningstiden rejält.

Gör såhär:

1. Banka ut köttet med en köttklubba mellan två plastfoliebitar eller plastpåsar. Köttet bör vara ca en halv cm tjockt.

2. Salta och peppra bitarna.

3. Pensla dem med en liten mängd neutral senap, t ex Slotts Original. (Den bästa senapen i sammanhanget är den tyska taffelsenapen)

4. Vänd bitarna i mjöl men bara på den ena sidan!

5. Bryn nu köttet i äkta smör så att det får en vacker yta på båda sidorna.

6. Sänk värmen på plattan och tillsätt ca 1 dl vitt vin. Reducera sedan vinet till hälften, dvs en ½ dl skall vara kvar.

7. Addera så mycket vatten så att det precis täcker köttet. (Vattnet får inte koka bort under tillagningstiden! Man måste hela tiden skvätta i mer vatten för att hålla nivån konstant)

8. Släng i ca 10 grönpepparkorn.

9. Bräsera nu på låg värme tills köttet nästan faller sönder.

10. Tillsätt ca 0,75 dl vispgrädde och sjud i ytterligare 5 minuter.

11. Ta av värmen, lägg upp köttet på ett serveringsfat, täck med sås och garnera med färskklippt persilja.

12. Servera tillsammans med potatismos eller pressad potatis.

~Paul~
Citera
2012-11-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den aktuella entrecoten är tyvärr inte av den kalibern att den tål en kort tillagningstid "a la minute".

I det här fallet är det ingen dum idé att förlänga tillagningstiden rejält.

Gör såhär:

1. Banka ut köttet med en köttklubba mellan två plastfoliebitar eller plastpåsar. Köttet bör vara ca en halv cm tjockt.

2. Salta och peppra bitarna.

3. Pensla dem med en liten mängd neutral senap, t ex Slotts Original. (Den bästa senapen i sammanhanget är den tyska taffelsenapen)

4. Vänd bitarna i mjöl men bara på den ena sidan!

5. Bryn nu köttet i äkta smör så att det får en vacker yta på båda sidorna.

6. Sänk värmen på plattan och tillsätt ca 1 dl vitt vin. Reducera sedan vinet till hälften, dvs en ½ dl skall vara kvar.

7. Addera så mycket vatten så att det precis täcker köttet. (Vattnet får inte koka bort under tillagningstiden! Man måste hela tiden skvätta i mer vatten för att hålla nivån konstant)

8. Släng i ca 10 grönpepparkorn.

9. Bräsera nu på låg värme tills köttet nästan faller sönder.

10. Tillsätt ca 0,75 dl vispgrädde och sjud i ytterligare 5 minuter.

11. Ta av värmen, lägg upp köttet på ett serveringsfat, täck med sås och garnera med färskklippt persilja.

12. Servera tillsammans med potatismos eller pressad potatis.

~Paul~

oj. på så fint kött som entrecote? gör sig detta bättre med mindre fin entrecote? el kan man använda annat nötkött också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in