2012-11-25, 16:17
Medlem
Tjena jag kollar runt efter en 2a bil som man kan ha både för att lasta och om den vanliga bilen går sönder. Har kollat lite på fiat doblo jag vet allt fiat snack och sånt men kan dom verkligan vara s¨å dåliga? Priset är ju grymt tex en 2004 för typ 22-27k!
Berätta gärna vad ni vet och nackdelar och fördelar! Vill inte höra: det är en fiat punkt. Utan jag vill veta av folk som faktist kört doblon!
Citera
2012-11-25, 16:44
Medlem
Även Fiat strada! Intresserad av båda 2
Citera
2012-11-25, 23:53
Medlem
orvarens avatar
uff,har inte kört Doblo'n,men Renault och Peugeot's varianter har vi haft "nöjet" att köra på jobbet..
(De är väl "same,same but different"?)

Ljudnivå,jämfört med en vanlig bil..Uff..

Väghållningen är ska man säga,lite orolig..

Servicen,har jag ju inte betalat själv,men hört vad de kostat..
(några sparbössor har inte våra exemplar varit iaf..)

-04,för 20k..

Fick jag 20k att tvunget betala för en bil,så skulle jag kolla på ex.vis en 740 för 20k,den borde ju vara i skapligt skick och tål lastas en del,lätt att laga och ska det bara vara en andrabil,så..
Citera
2012-11-27, 01:49
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
uff,har inte kört Doblo'n,men Renault och Peugeot's varianter har vi haft "nöjet" att köra på jobbet.
'
För 2004-orna är doblo inte samma som partner/berlingo. Senare årsmodeller är dock nästan lika.

Dom är inte dåliga, bättre än en caddy eller kangoo. Det låga priset beror på att det är Sverige och att det finns få återförsäljare och märkesverkstäder plus att svenskar gillar att klaga på fiat.

Stradan är en brasiliansk bil. Om det är bra el dåligt kan jag ej svara på för jag har aldrig använt en själv.
Citera
2012-12-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
uff,har inte kört Doblo'n,men Renault och Peugeot's varianter har vi haft "nöjet" att köra på jobbet..
(De är väl "same,same but different"?)

Ljudnivå,jämfört med en vanlig bil..Uff..

Väghållningen är ska man säga,lite orolig..

Servicen,har jag ju inte betalat själv,men hört vad de kostat..
(några sparbössor har inte våra exemplar varit iaf..)

-04,för 20k..

Fick jag 20k att tvunget betala för en bil,så skulle jag kolla på ex.vis en 740 för 20k,den borde ju vara i skapligt skick och tål lastas en del,lätt att laga och ska det bara vara en andrabil,så..
Ah okej. har åkt i citroen berlingon typ en 08a den var jävligt skön att åka i faktist alltså den gick mjukt och hade bra ac och värme! Sätena var ju lite sisådär men helt ok iaf! Som extrabil så tänkte alltså mig en skåpbill ingen 740! Även fast jag älskar volvo
Citat:
Ursprungligen postat av zharkov
'
För 2004-orna är doblo inte samma som partner/berlingo. Senare årsmodeller är dock nästan lika.

Dom är inte dåliga, bättre än en caddy eller kangoo. Det låga priset beror på att det är Sverige och att det finns få återförsäljare och märkesverkstäder plus att svenskar gillar att klaga på fiat.

Stradan är en brasiliansk bil. Om det är bra el dåligt kan jag ej svara på för jag har aldrig använt en själv.
Ah tack för svaret! Dock fortfarande lite osäker.
Citera
2013-01-19, 13:25
Medlem
Bump
Citera
2013-02-11, 13:32
Medlem
stom72s avatar
Har en Doblo -02 Diesel som tjänat mig bra sedan hösten -04 och 16 000 mil.
Bytt avgassystemet som var dyrt 9000 i Sverige, 7000 i Tyskland vilket nog är billigare nu med låg Euro.

Haft en del bekymmer med en rem som slitits av men det var fånarna på "märkesverkstaden" som ideligen satte dit en för smal rem, upptäcktes av en hemmameckare sedan inga problem.

Även har Växellådan haft lite trassel då den "fastnar" i femman, åtgärdats av samme hemmameckare som svetsat fast en bult som annars gängar upp sig själv, detta var för ca 8000 mil sedan.

Visst är det lite budget över bilen men som slitverktyg för typ fönsterputs och sådant är chansen till låg totalekonomi god.

Min har nu gått 18 000 totalt och ännu har varken bromsar eller koppling behövt åtgärdas.
Den tar 0,52 per mil oavsett last, kör ofta tunga lastningar, räknar med att hade jag gjort samma med en 745a över dessa mil hade bränslekostnaden totalt varit ca 60-70 000 högre då dom blir törstiga vid hög lastvikt.

Men visst, reservdelar är struligt och dyrt, min hemmameckar vägrar byta glödtrådar för att dom sitter så sjukt svårt till, har inte vågat kolla pris för byte hos fiat så nu startar den inte i minusgrader, kamrem ska bytas var 7000 mil, också struligt för hemmameckaren, bytet hos fiat kostar ca 5000

Totalt sett tycker jag också att andrahandsvärdet på doblos är löjligt lågt och rekommenderar köp.
Citera
2014-08-11, 19:08
Medlem
Bump.
Jag letar arbetsbil och enligt DEKRA så är typ 263 (2010 och senare ) en mycket pålitlig bil.

Citat:
DEKRA comments

The current generation Fiat Doblo occupies a top ranking in the small van class. At the moment there are no visible major weaknesses. A higher number of misaligned headlights and wear to the braking system are the only things worth mentioning. The low defect rate makes the Doblo a faithful companion for commercial jobs.
Typical Faults:

Misaligned headlights
Worn brake discs/pads

Har någon här egna erfarenheter av Doblo, 2:a generations bilar? Om man skaffar en sådan från Tyskland, är det standard med tilläggsvärmare för dieselmotorn? Alltså inte Webasto med kupévärmare utan ren motorvärmare för snålgående dieselmotorer (vet inte exakta termen).
Citera
2015-01-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerra73
Bump.
Jag letar arbetsbil och enligt DEKRA så är typ 263 (2010 och senare ) en mycket pålitlig bil.

Har någon här egna erfarenheter av Doblo, 2:a generations bilar? Om man skaffar en sådan från Tyskland, är det standard med tilläggsvärmare för dieselmotorn? Alltså inte Webasto med kupévärmare utan ren motorvärmare för snålgående dieselmotorer (vet inte exakta termen).
Min pappa kör en Doblo årsmodell 2010, inköpt i Sverige och jag tror inte vi har någon dieselvärmare, kupé fläktarna börjar väl gå först när motorn blir tillräckligt varm, är inte så kunnig
Citera
2015-01-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Min pappa kör en Doblo årsmodell 2010, inköpt i Sverige och jag tror inte vi har någon dieselvärmare, kupé fläktarna börjar väl gå först när motorn blir tillräckligt varm, är inte så kunnig
OK tackar. Jag skaffade en VW Crafter 50 istället.
Citera
2015-01-06, 20:11
Medlem
Okkidokki, då fick du en nästan lika bra bil!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in