Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Ett argument emot att dömda ska sitta av hela strafftiden i fängelse är tanken att de ska rehabiliteras, inte enbart straffas. Myndigheten som hanterar personer dömda för brott heter Kriminalvården, inte t.ex fängelsemyndigheten eller liknande.
Frigång, villkorlig frigivning, fotbojor och andra saker som gör att dömda "släpps" innan deras strafftid är slut syftar till att de inte ska begå nya brott i framtiden. Det går att debattera hur effektivt detta är men tanken är i alla fall god. Det görs inte för att det är synd om den dömde utan för samhällets bästa, i teorin då.
Personligen gillar jag inte dagens system eftersom det innebär att i princip alla släpps efter 2/3 oavsett uppförande. Varför ens försöka att sluta med droger, avsäga sig gängmedlemskap och delta i behandlingsåtgärder när du lika gärna kan leva rövare under hela straffet och ändå släppas?
Ja tar från en artikel från aftonbladet;
"Jensen dömdes till livstids fängelse, men fick straffet tidsbestämt till 26 år. I december förra året släpptes han fri i
förtid.
Rättsmedicinalverket gjorde
bedömningen att risken för att han skulle återfalla i brottslighet var låg.
Men redan under den utslussningsperiod som föregick frisläppandet begick han
nya brott.
Han greps på tunnelbanan, med både knark och en kniv på sig.
Rocco Jensen fördes tillbaka till fängelset, men släpptes som planerat i mitten av december."
Hur har denna galning rehabiliterats? Han begår brott efter brott. Medicinalverket gjorde en fel bedömning som vi fick ta konsekvenser för? Han skulle lika gärna ha mördat en till person.
Dessutom tycker jag att den bästa rehabiliteringsmetoden är att fullborda sitt straff. Vilket i det här fallet var 26 år. Då skulle Jensen ha lärt sig en läxa.
Varför sätta en tid i fängelsedom ifall tiden ändå varierar?
"Personligen gillar jag inte dagens system eftersom det innebär att i princip alla släpps efter 2/3 oavsett uppförande.
Varför ens försöka att sluta med droger, avsäga sig gängmedlemskap och delta i behandlingsåtgärder när du lika gärna kan leva rövare under hela straffet och ändå släppas"
Det har du fan rätt i. Värdelöst system alltså. Undra hur det går för Anders Breivik..