2025-03-04, 21:27
Avslutad
Kokar ett löskokt ägg, skalar lite purjolök, kokar upp nudlarna.

Mosar allt förutom nudlarna, tillsätter majonnäs och pulvret från påsen.

Tillsätter 1 dl vatten och rör runt.

I med nudlarna och på med chilisås.

Bon apetit!
Citera
2025-03-12, 19:03
Medlem
Kokar alltid med mer vatten än vad som står på påsen. Kokar 1-2 minuter längre än vad det står på receptet. Häller av vattnet och saltar rejält och serverar med smör i en het skål. Kan inte bli godare
Citera
2025-03-13, 14:12
Medlem
Incendios avatar
Kokar i buljong och klipper sedan över ärtskott.
Citera
2025-03-13, 20:31
Medlem
En skvätt oxfond i nudlar med biffsmak gör underverk. Och några droppar sesamolja.
Idag lät jag koka en riven morot ett par minuter innan nudlarna åkte i. Ibland pocherar jag ett egg vid sidan av nudelkakan.
Citera
2025-03-14, 10:22
Medlem
Sladdarens avatar
Ja vad ska man säga om asiatiska nudelrätter
Hade man alla kryddor, såser, torkade varor och smaksättningar och konserver
koncentrerade buljonger, pasta, som man kan tänka sig att köpa ifrån asiatiska onlinebutiker inom
alla asitatiska rätter så kommer man väldigt långt med att göra det mesta och verkligen
få "umami" på varje nudelrätt variation eller att följa vilket recept som helst i stort sätt

Sen behövs i princip bara köttet grönsakerna (vissa kan tom vara inlagda i konserv med nåt spad som funkar), nudlarna och färska aromater eller torkade aromater. Dock blir det en hel del halvfabrikat men rasande snabbt går det då

Personligen är jag lite förvånad varför det inte finns en receptbok som nischar på det
Tex köp en konserv av det, köp en inlagd burk av det, köp en koncentrerad buljong av det
köp en pasta av det, köp en förpackning av torkat av det, köp en kryddblandning av det, köp en
köttmix i burk eller konserv isv för att härma en asiatisk rätt fast det handlar bara om att värma den
som halvfabrikat

Tror författaren av den kokboken skulle sälja som smör i solsken.
Personligen skulle jag undvika att köpa allt på burk och konserv och torkat förutom men kan tänka mig att folk som inte vill ägna nån tid för tillagning av asiatisk mat
kommer att ha stort nöje av att göra asitiska nudelrätter genom att sen bara tillsätta lite färska grejer som grönsaker

Mycket i asiatisk är ju redan färdigproducerat att köpa som sås eller annat men här tänker jag mig att även proteinet eller grönsaken är konserverad eller torkad. Såklart aldrig lika gott som färskt och egentillagade grejer i men jag tänker så här =

Folk käkar ändå så mycket skit med tillsatser och gifter ute på snabbmatköken och hel och halvfabrikat samt annat ohälsosamt så.. varför inte då göra det superenkelt med asiatiskt förutsatt att kostnaden ligger lägre än att äta ute

Tex här kan du köpa en svamp på konserv : https://www.asiashop.se/produkt/golden-needle-mushroom-425g-taiwan/

Hör har du svamppulver : https://www.asiashop.se/produkt/buljong-vegansk-svamp-pulver-premium-1kg-lkk/

Som sagt personligen skulle jag aldrig välja att köp halvfabrikat på det som ska egentligen göras genuint i rätten men jag tänker på hur andra skulle lockas av recept som bara har halvfabrikat i stort sätt 95% av rätten
Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-14 kl. 10:35.
Citera
2025-03-14, 10:42
Medlem
Sladdarens avatar
Ibland brukar jag göra "torr" curry köttfärssås som koncentrerad keema curry, Qeema, Masala Kheema, Khua Kling och blanda med nudlar och grönt osv.. men andra varianter av "torr till fuktig" köttfärssås

Torr kryddig köttfärs (stekt) ev smör med ochså, blir en koncentrerad smak av köttfärsplupparna som funkar bra och blanda i nudlar ochså och som färgar av sig på nudlarna med smaker
Senast redigerad av Sladdaren 2025-03-14 kl. 10:47.
Citera
2025-03-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Kokar alltid med mer vatten än vad som står på påsen. Kokar 1-2 minuter längre än vad det står på receptet. Häller av vattnet och saltar rejält och serverar med smör i en het skål. Kan inte bli godare

Revolutionerande 🥇
Tack för tipset 🙏🏻
Citera
2025-03-15, 13:14
Medlem
Lägg i lite msg så blir det så jävla gott
Citera
2025-04-07, 14:04
Medlem
Köper bara nudlar man kokar och häller av vattnet och tillsätter "sås". Har fastnat för Soba nudlar blå förpackning, Yakitori Chicken... Har försökt få till samma goda smak genom att göra egen yakitori-sås, eller tom köpa den, men det blir inte alls samma. Kostar runt 16kr per förpackning så är inte så billigt.
Citera
2025-04-07, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
NÅGON här som har buldak till nudlarna ???????????
Ja men med creme fraiche. Tar Spicey x2 eller x3, eftersom jag gillar smaken bäst.

Vanliga nudlar som jag köper på ica kokar jag bara upp vatten till på vattenkokaren och häller i en djup skål och tillsätter nudlarna och kryddan. behövs ingen kastrull.

Äter med gaffel
Citera
2025-04-08, 02:05
Medlem
Med ett kokt ägg. Ätes oftast med pinnar.
Citera
2025-04-12, 01:10
Medlem
I keldas thaisoppa med grillad kyckling till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in