2012-11-24, 12:32
Medlem
LucNNs avatar
Jag tnkte ge en mycket kort, lite slarvig, redogrelse fr min frstelse av Wittgensteins tankar frn Tractatus, och hur man kan hitta sambandet- och skillnaderna - mellan dessa och de tankar som r helt och hllet den logiska-positivismens.

Wittgenstein skriver att vrlden r allt som r fallet, och allt som r fallet ges av alla "states of affairs", dvs. alla de faktiska kombinationer av objekter.

Ngot objekts deltagande i ett state of affair beror p objektets egenskaper. Objektet uttms av alla dets mjliga kombinationer med andra objekter, dvs. alla de states of affairs, som objektet kan delta i. Som sdan hvdar Wittgenstein bara att ngot existerar enbart som en konstituent av mjliga sakfrhllanden (ordet speglar, roligt nog, Wittgensteins tanke - sakfrhllande = frhllande mellan saker, dvs. deras inbrdes relationer, som W. lter uttmma sjlva sakernas essens).

Hr har Wittgenstein inte sagd ngot om, vad som faktisk finns, utan enbart om det faktiskas almnna form.

Den allmnna formen fr ett sakfrhllande r den, som speglas i propositionens form: Px. (fr att frst hur propositioner speglar sakfrhllanden anvnder Wittgenstein sig av en bildmetafor: det, som bda sakfrhllandet och propositionen delar r deras form, och det r drfr sprkets interna struktur avbilder vrldens struktur (logical-positivism r just tesen om det empiriskas logiska form - men Wittgenstein har s lngt hr inte pratat ett dugg om det empiriska, utan enbart om det faktiska!).

Wittgenstein skriver:

Citat:
Only facts can express a sense, a set of names cannot.

Och hr menar han att mening, dvs. det som ett uttryck representerar, frutstter komplexitet - relationer. Med andra ord kan inte en mening vara ett komplekst namn (motsat av vad Frege pstod), utan en sats innehll kan ges som en beskrivning, dvs. i propositionel form.

Hrmed avsljas ocks ngot om situationer, sakfrhllanden. Sprkets form, pstr han, speglar vrldens form. D mening r det som avgr sanning, och d sanning bestr i "agreement" av struktur, d gller att en korrekt beskrivning av vrlden inte kommer att best i annat n propositioner som motsvarar sakfrhllanden, dvs. vrlden r totaliteten av sakfrhllanden. (Han har redan skrivit detta eksplicit, fast de senare tankarna stdjar de frra och omvnd - det finns en helt otrolig sammanhang i hans tankar).

Namnens enda roll r att st fr objekt, s deras mening r objekten, de str fr. Objektens essens skulle d vara namnens mening. Frgan: r denna sats meningsfull? kan inte besvaras a priori (inget sakfrhllande fljer av ett annat), utan beror p om objekten som konstituerar satsens mening kan ing i det pgllande sakfrhllande. D det inte kan vetas a priori, mste det erknnas a posteriori. Allts r det naturvetenskapen som ger oss ett katalog ver meningsfulla satser. Ur enstaka observationer "gissar" vi p objektens essens genom att uppstlla tautologier, s kallade analytiska satser, som, enligt Wittgenstein, uttmmer det logiskt mjliga (och allts det faktisk mjliga).

Men inget hr indikerar att oobserverbara objekt inte kan finnas. Ovanstende r inte ett verifikationskriterium.

D ett objekt ges av dets mjlighet som konstituent i sakfrhllande, kan inte ett namn utanfr en sats ha betydning. (Frege skriver i princip samma sak, nr han sger "only in the context of a sentence, does words have a meaning - fritt frn minnet, fast han sger "ord", inte namn).

Men ett namn kan inte beskrivas, d det d bara r en forkortad mening, och en mening r namn i relationer (detta frklarar varfr W. sger, att om namn r komplexa, s beror en menings sanning p att det finns en annan mening, osv. ad infinitum).

D det inte kan beskrivas, kan vi inte definiera namn, fr att p det sttet frst det. S nr vi lr oss namn r det genom eksempel, dr vi ser dem i deras mjliga relationer. Men satsens mening ges som sakfrhllandet, satsen str fr i kraft av den strukturella likheten mellan satsen och sakfrhllandet.

Logiken blir d lran om mjliga sakfrhllandens mjliga relationer. Och fysiken ger oss d grnserna fr mjliga sakfrhllanden genom att bestmma objekten utifrn observationer av faktiska sakfrhllanden, som tjnar som vgvisare fr teorier om mjliga sakfrhllanden.

Men det r en epistemisk begrnsning, klassisk empirism, blandad med en lra om frhllandet mellan sprk och vrld (bildteorin), och allts ingen logisk-positivism, som knytar mjlighet ihop med observerbarhet.

Ngra med kunskap som har ngot att bjuda in med? Detta r skrivet snabbt, s se ver fr fel och frvirring.
Citera
2012-11-24, 12:42
Medlem
LucNNs avatar
Faktisk verkar Frege och Wittgenstein ligga otroligt nra varandra vad angr deras sprkteorier. Jag ser nstan ingen skillnad, frutom att Frege vill att namn har sense, dr Wittgenstein menar att enbart propositioner har detta, och namn str mera omedelbart fr objekt. Jag gissar p att ett namn d refererar via dess deltagande i en uttmmande konjunktion av propositioner,typ som en sorts deskriptivism (ganska lik Russells).

Dessutom, fr att nrma oss W.s teori om filosofins misstag: det beror p en sammanblanding av tecken och symbol. Det r klart att om ett symbol-namns mening r objektets mjliga inlmningar i facts, d vill en filosofisk sats, om denna blot r en ekvivokation, vara meningsls, d inget objekt uppfyller de mjliga strukturerna. D satser handlar om facts, som r strukturer mellan mjliga objekt, vill inte en filosofisk sats vara en sats. Den saknar subjekt, och drmed sanningsvrde. Exakt som Frege ocks anser. Wittgenstein frklarar bara nr namn saknar referent. Varfr tycker alla att detta r s kontroversiellt? Jag ser samma sikter verallt inom samtida filosofin, fast ingen vill erknna att de r tidiga wittgenteinianare.
Citera
2012-11-24, 12:45
Medlem
LucNNs avatar
Ok, det kontroversiella r nog att W sammanblandar hans teori om sanningsfunktionella satser med en teori om sprk slet og ret. Men om vi ser hans teori som en teori om vetenskapligt sprk, d r den ju fr fan helt okontroversiel.

Edit: Man fattar ocks varfr W blev s frbannad nr de logiska positivisterna tolkade hans tankar som deras egna. Han sger eksplicit: en proposition sger ngot om hur ting str om den r sann.

Detta frutstter att meningsfulla satser alltid handlar om saker, som faktisk existerar. Men det faktiska r inte ndvndigvis observerbart. Ws synpunkt fljer ju egentligt ur bivalensprincipen och den sortens semantik som Frege formulerade.
Senast redigerad av LucNN 2012-11-24 kl. 12:50.
Citera
2012-11-27, 18:18
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ok, det kontroversiella r nog att W sammanblandar hans teori om sanningsfunktionella satser med en teori om sprk slet og ret. Men om vi ser hans teori som en teori om vetenskapligt sprk, d r den ju fr fan helt okontroversiel.

Edit: Man fattar ocks varfr W blev s frbannad nr de logiska positivisterna tolkade hans tankar som deras egna. Han sger eksplicit: en proposition sger ngot om hur ting str om den r sann.

Detta frutstter att meningsfulla satser alltid handlar om saker, som faktisk existerar. Men det faktiska r inte ndvndigvis observerbart. Ws synpunkt fljer ju egentligt ur bivalensprincipen och den sortens semantik som Frege formulerade.

Att Tractatus betraktad som en teori om vetenskapligt sprk r helt okontroversiell, lter lite radikalt.
Det kanske inte r det du menar?
Kanske du kan ge ngot konkret exempel p vad du hr menar med "vetenskapligt sprk"?
Citera
2012-11-29, 12:19
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Att Tractatus betraktad som en teori om vetenskapligt sprk r helt okontroversiell, lter lite radikalt.
Det kanske inte r det du menar?
Kanske du kan ge ngot konkret exempel p vad du hr menar med "vetenskapligt sprk"?

Det r klart att TLP primrt var en teori om vetenskapligt sprk, dvs. en teori som avgrnsar beskrivande frn icke-beskrivande sprk. Kritiken av den logiska positivismen sger ju som oftast enbart att deskriptivt sprk inte behver att vara 100% operationaliserad. S den logiska positivismen frplikter sig i utgngspunkt p, att sprkets enda meningsinnehll r sakerna som refereras till, och dessa r alla tillgngliga fr empirisk verifikation. Men W. verkar inte g med p det sista. Det r drfr, jag inte ser ngot s suspekt vid hans tes. Mycket av den kritik jag lst av W.s tes har varit riktad mot just den logiska positivismen. Sedan finns det ocks mer specifik kritik, s jag menar inte att hans teori r okontroversiel. Men den har ftt mera skit n vad r fair. Fast jag ska kanske inte lta fr tvrsker, jag har inte lst det srskilt nogrant.
Citera
2012-12-02, 14:57
Medlem
Vad betyder logiska empirismen?

Att det r en blandning av vetenskapligt tnkandet(empirism) och matematiskt tnkandet (logisk)?
Citera
2012-12-02, 20:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolomo
Vad betyder logiska empirismen?

Att det r en blandning av vetenskapligt tnkandet(empirism) och matematiskt tnkandet (logisk)?

Det betyder inte s mycket, som det, liksom logisk positivism, syftar p den skola som stts ganska bra in i sitt sammanhang hr:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenalism

"Logical positivism, a movement begun as a small circle which grew around the philosopher Moritz Schlick in Vienna, inspired many philosophers in the English speaking world from the 1930s through the 1950s. Important influences on their brand of empiricism included Ernst Mach himself holding the Chair of Inductive Sciences at the University of Vienna, a position Schlick would later hold and the Cambridge philosopher Bertrand Russell. The idea of the logical positivists, such as A.J. Ayer and Rudolf Carnap, was to formulate the doctrine of phenomenalism in linguistic terms, so as to define references to such entities as physical objects in the external world out of existence. Sentences which contained terms such as "table" were to be translated into sentences which referred exclusively to either actual or possible sensory experiences."

Fenomenalism br inte frvxlas med fenomenologi. Jag gjorde det en gng
Citera
2012-12-03, 21:03
Medlem
srinivasas avatar
Det finns en volym som kanske kan intressera ngon som lser denna trd. Den innehller bland annat konversationer mellan Wittgenstein och framfr allt Waismann angende hur Wittgenstein sg p matematiken.

Frfattare: Friedrich Waismann
versttare: J. Schulte
Frlag: Blackwell Publishers
Bandtyp: Hftad
Sprk: Engelska
Utgiven: 198405
Antal sidor: 266
Vikt i gram: 356
ISBN10: 0631134697
ISBN13: 9780631134695
Citera
2012-12-21, 17:01
Medlem
Rursuss avatar
Relationen mellan Wittgenstein och de logiska positivisterna var mycket anstrngd.

Jag har (utan ndvndig sakkunskap) ftt fr mig att TLP r strikt en epistemiologi som beskriver relationer mellan ord och objekt via meningar. Ontologi och empirism berrs inte, s som jag har frsttt det. Av: Wittgenstein - Sea of Faith - BBC documentary (Part 2 of 2) fick jag bekrftat att Wittgenstein anvnde TLP till att avvisa dogmatiska uttalanden om det oknda som "metafysik" och "vertro" inte drfr att det inte skulle finnas sanningar dr, utan drfr att ett mysticistiskt (i religis mening) frhllningsstt skulle vara det enda rtta frhllningssttet dr. Han hvdar att det finns en sfr av det essentiellt oformulerbara som man inte skall flla en massa dogmer om. Korrespondensteorin r hr ett verktyg fr att komma fram till sjlva pongen i proposition 7:
Wovon man nicht sprechen kann, darber muss man schweigen.
Logisk-Positivismens apparat, andra sidan, anvnder TLP fr att skapa en ekvivalens mellan "metafysik/vertro" och "religion", utifrn frutsttningen att det essentiellt oformulerbara inte existerar. Empirism, instrumentalism, fysikmonism och s vidare, r ytterligare verktyg som LP anvnder fr sitt vetenskapsfilosofiska program.
Citera
2012-12-21, 17:38
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Namnens enda roll r att st fr objekt, s deras mening r objekten, de str fr. Objektens essens skulle d vara namnens mening. Frgan: r denna sats meningsfull?

Den hr tror jag att jag kan besvara med "ja". Essens betyder mngd av kvaliteter som r definierande fr ett objekts arttillhrighet, i klassisk mening, och brukar stllas mot accidens. Om namnet pekar ut objektet s r dess "mening" en relation frn namnet till objektets essens.

Personligen tror jag inte resonemangssttet hller.
Citera
2013-06-18, 19:16
Medlem
Trdar somnar in... Ismer kommer och gr men sakfrgorna bestr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in