2012-11-24, 11:33
Medlem
Her investerat i lite kött och har nu delat upp och fryst ner.
Det blev naturligtvis lite olika styckdelar och nu är jag lite nyfiken på oxbringan.

Finns massor med spännande recept innehållande rimmad oxbringa men hur rimmar man den?
Tips på hur man gör detta med bra resultat mottages tacksamt!
Citera
2012-11-24, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Her investerat i lite kött och har nu delat upp och fryst ner.
Det blev naturligtvis lite olika styckdelar och nu är jag lite nyfiken på oxbringan.

Finns massor med spännande recept innehållande rimmad oxbringa men hur rimmar man den?
Tips på hur man gör detta med bra resultat mottages tacksamt!
Hört talas om google?
http://lantlig.com/rimmat-kott-saltning-och-torkning
Citera
2012-11-24, 13:36
Medlem
christerys avatar
Såg P M i "Vad blir det för mat" göra oxbringa, visserligen kokt men det fanns även en länk till rimmad bringa fast det var ju inte det du letade efter.

Receptet för rimmning får man kanske ta med lite känsla, men här beskrivs den enkelt, kanske lite för enkelt.

Citat:
Beredningen inleds med så kallad självrimning, alltså att bringan, som inte har hängt, klappas med salt och salpeter och får ligga och dra åt sig detta något dygn. Därefter läggs stycket i saltlake och får stå i fyra till sex veckor. När den sedan sjuds i sakta mak får den en kyligt röd kulör och en speciell torrtsaftig konsistens som bara långkokt rimmat kött kan få.

Som när jag torkar kött, saltning och torkning har jag inte recept för... Utan jag gör mer som jag brukar och kompenserar för variationer på känsla, blir det för salt/osalt så kompenserar jag lite nästa gång. Blir det misslyckat så går bitarna att använda i (torr)köttsoppa i alla fall.

Läs lite, och testa... Är det en snabb procedur (nån dag) så går det ju kvickt att få till några mindre bitar som ligger lite kortare, enligt rekommendation och lite längre än så. Sen får väl tycke och smak avgöra vad som är rätt för dig.

Lite OT: Jag tex gillar när torrköttet är lite saltare än normalt, färdigtorkade bitar av ren eller nöt som man kan hitta på affären är inte riktigt i min smak. Osalt och fläkttorkat, dessutom svindyrt.
Senast redigerad av christery 2012-11-24 kl. 13:38.
Citera
2012-11-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Såg P M i "Vad blir det för mat" göra oxbringa, visserligen kokt men det fanns även en länk till rimmad bringa fast det var ju inte det du letade efter.

Receptet för rimmning får man kanske ta med lite känsla, men här beskrivs den enkelt, kanske lite för enkelt.

.

Såg denna DN-artikel innan på nätet men den hjälper mig inte så bra - precis som du säger, lite för enkel...
Har du något recept att utgå ifrån? - bringa på ca 1.3Kg som jag helst äter kallskuren efter rimmning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in