Såg P M i "Vad blir det för mat" göra
oxbringa, visserligen kokt men det fanns även en länk till
rimmad bringa fast det var ju inte det du letade efter.
Receptet för rimmning får man kanske ta med lite känsla, men
här beskrivs den enkelt, kanske lite för enkelt.
Citat:
Beredningen inleds med så kallad självrimning, alltså att bringan, som inte har hängt, klappas med salt och salpeter och får ligga och dra åt sig detta något dygn. Därefter läggs stycket i saltlake och får stå i fyra till sex veckor. När den sedan sjuds i sakta mak får den en kyligt röd kulör och en speciell torrtsaftig konsistens som bara långkokt rimmat kött kan få.
Som när jag torkar kött, saltning och torkning har jag inte recept för... Utan jag gör mer som jag brukar och kompenserar för variationer på känsla, blir det för salt/osalt så kompenserar jag lite nästa gång. Blir det misslyckat så går bitarna att använda i (torr)köttsoppa i alla fall.
Läs lite, och testa... Är det en snabb procedur (nån dag) så går det ju kvickt att få till några mindre bitar som ligger lite kortare, enligt rekommendation och lite längre än så. Sen får väl tycke och smak avgöra vad som är rätt för dig.
Lite OT: Jag tex gillar när torrköttet är lite saltare än normalt, färdigtorkade bitar av ren eller nöt som man kan hitta på affären är inte riktigt i min smak. Osalt och fläkttorkat, dessutom svindyrt.