2012-11-24, 03:22
Medlem
Finalexps avatar
Hej på er!

Jag har ett litet problem, det är så att jag jobbat väldigt mycket i några månader i sträck och åkte för 2 veckor sedan på en kraftig förkylning. I samband med det här tänkte jag ta lite vila och sjukanmälde mig från jobbet. Förkylningen höll i sig ganska rejält i lite mer än en vecka och jag kände att jag var på tårna igen.

Dock kom ett nytt problem precis då, min mage börja krångla ganska ordentligt. Jag hade ätit exemplariskt (bara ekologiskt; nötter, kött, bär, frukt, fetfisk, broccoli, linfrö, etc, etc) men min mage började bubbla och lösmage var ett faktum.

Och samtidigt som jag är lös så är magen väldigt spänd, i princip hela tiden, dock inga allvarliga smärtor - bara obehag. Men det absolut värsta av allt är att min aptit försvunnit helt och hållet. Jag äter normalt sett 5-6 gånger per dag med mycket varierad kost, främst eftersom att jag tränar mycket och lever ett väldigt sunt liv. Men nu har jag till och med problem med att få i mig lunch 5 timmar efter jag stigit upp! Jag äter halva portioner, om knappt det, och är hela tiden proppmätt.

Har ni några funderingar på vad det kan vara? Klockan är rätt mycket nu, och det nalkas helg - så jag lär ju knappast få tag i en läkare runt de här tiderna.

Tacksam för hjälp!
Citera
2012-11-24, 03:33
Medlem
Out-of-Steps avatar
Första jag fick i tankarna när du nämnde spänd mage, lös och dålig aptit är att duäet kanske är laktosintolerans som spökar? Ätit mycket mjölkprodukter medans du var sjuk?

Annars låter det märkligt då du uppenbarligen äter bättre än de flesta, möjligtvis kan det ha att göra med stress.

Annars fungerar det alltid för mig att käka massor av kött en hel dag och pumpernickel/väldigt grovt bröd med riktigt smör
Då brukar min mage må fint och kan äta dom vanligt nästa dag
Citera
2012-11-24, 04:18
Medlem
Finalexps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Första jag fick i tankarna när du nämnde spänd mage, lös och dålig aptit är att duäet kanske är laktosintolerans som spökar? Ätit mycket mjölkprodukter medans du var sjuk?

Annars låter det märkligt då du uppenbarligen äter bättre än de flesta, möjligtvis kan det ha att göra med stress.

Annars fungerar det alltid för mig att käka massor av kött en hel dag och pumpernickel/väldigt grovt bröd med riktigt smör
Då brukar min mage må fint och kan äta dom vanligt nästa dag

Jag äter uteslutet mat som saknar laktos eftersom att jag är lätt laktosintolerant, dessutom äter jag aldrig mejeriprodukter eftersom att det är hyfsat onyttigt. Sen har jag ju tyvärr ingen aptit öht, vilket jag haft vid problem med laktos tidigare.

Tror personligen att det kan vara magkatarr eller liknande, men det känns konstigt att symptomen dyker upp när jag varit sjuk en vecka och tagit det superlugnt :/

Och idag (det enda jag lyckats äta) är nötfärs med pumpakärnor, linfrö och broccoli. Så jag fick i mig allt det du rekommenderade. Men tyvärr... Får väl ringa vårdcentralen imorgon
Citera
2012-11-24, 05:13
Medlem
foshobros avatar
Mår du illa någonting? Både jag och en vän har haft liknande problem. Noll aptit, kass/orolig i magen, spänd mage, överhängande trötthet och ett illamående som kommer blixtsnabbt men försvinner snabbt igen oftast när man äter. Spydde på morgonen innan jobbet varannan dag i en vecka ungefär också. Det höll på i ett par veckor men klingade av allt eftersom.
Tog lite blodprov och grejer på vc, hittade inget skumt. Stress sade läkaren.
Citera
2012-11-24, 05:50
Medlem
OnTheRockss avatar
Kanske lite långsökt men jag hade under flera månader nästan identiska symptom från parasiten Giardia som orskar Giardiasis. Tappade all aptit, det sög verkligen...

Oftast får man den dock utomlands.. men det händer även i Sverige. Brutalt smittsam om man blir exponerad. Diagnostiseras med avföringsprov och lätt att bota med antibiotika (Flagyl).

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...alvsparasiter/

http://en.wikipedia.org/wiki/Giardiasis#Symptoms

Hoppas du får bukt på eländet!
Citera
2012-11-24, 10:45
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finalexp
Men tyvärr... Får väl ringa vårdcentralen imorgon

Hör gärna av dig vad de sa på vårdcentralen! Annars skulle jag tro att det är efter att du varit sjuk, oftast blir man ganska slut och känner att mat mer eller mindre är motbjudande en tid efter.
Magkatarr skulle det kunna vara men men som någon annan sa kan det vara stress, långvarig stress känns ungefär som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in