Jag gjorde en portföljrapport i dag i samband med att Avanza lät mig testa Avanza Trader gratis i 6 månader, och jag har avkastat 15,13% sedan 20 april 2012 (då jag skaffade mitt konto hos Avanza). Här riskerade jag ganska stora delar av likviderna per aktiepost. OMXSPI har rört sig 3,80% uppåt under samma tid. 398% högre än OMXSPI alltså.
Sedan jag började med detta system i början den 14 september har jag avkastat 8,76% jämfört med OMXSPI på 1,93%. Här är siffran 454% högre. Fördelen är att här riskerar jag aldrig mer än 5% av mina likvider åt gången i ett och samma bolag och tar hem små poster hela tiden, och att behöva sitta på ett risigt bolag en längre tid innan kursen går upp igen känns inte så farligt när man vet att man kan ta igen samma belopp på flera andra bolag under tiden.
Min gratisportfölj uppgår efter stängning i dag till ungefär 40'000:-, där aktierna alltså har ett effektivt GAV på 0:-. Detta om jag räknar sedan jag började modellen den 14:e september som sagt. Det må vara spritt i ett flertal papper med små poster i varje, men i gengäld tar jag inte risken att slänga in alla de pengarna i ett och samma bolag som rasar, och dessutom har jag som mål att bygga upp en gratisportfölj på detta vis där jag till slut kan få en bra inkomst genom direktavkastning istället för den ränta-på-ränta-effekt som kontanterna istället kan ge om man lyckas.
Hur man sedan väljer vilka aktier man satsar på eller inte har jag inte med att göra och påstår inte heller att jag kan det bättre än någon annan. Vissa kör på fundamenta, andra på teknisk analys och några kör helt på känn, men det är helt deras ensak.
Jag vet ännu inte om det håller i längden, men det återstår att se.
Celeno: Det finns alltid en risk i värdepappershandel så klart. Det handlar mer än något annat om hur man gör risken mindre för kraftiga felinvesteringar. Och vad jag menar på med hur man bygger portföljen har ingenting med vilka papper man väljer eller inte att göra, det får var och en avgöra själva. Portföljen i sig slår dessutom givetvis inte index något nämnvärt, men att hela tiden bygga på portföljen och ändå ha samma belopp med likvider kvar att handla för gör att totalkontot byggs på snabbt.
StorkenSture: Det finns absolut fördelar med att spara kontanter i en depå istället och courtagekostnaden minskar givetvis en del. Tanken är dock att jag ska bygga upp en blandad portfölj på längre sikt genom att använda volatiliteten i marknaden, och på så vis få en spännande blandning av stabila högavkastare och chansbolag, samt en bredd som kan motstå branschproblem osv. Risken med att spara pengar på hög och sedan köpa en aktie i taget är att man kanske väljer fel och förlorar allt på en gång. Men som sagt, det finns courtagefördelar med ditt sätt att göra det på och dessutom ränta-på-ränta-effekten. Risken att förlora allt blir dock lite högre.