2012-11-24, 10:08
Medlem
Om någon kurs sjunker så har jag inga problem med att vänta upp den igen, men man kan givetvis även använda stop loss om man föredrar det. Bolagen är en mix av volatila sådana och stabila som jag gärna äger på lång sikt, även om det givetvis är enklare att låsa upp högvolatila papper. Min egen tanke på lång sikt är dock att bygga upp en portfölj där jag förhoppningsvis har en hög direktavkastning, men eftersom man omöjligen vet i dag vilka bolag som kan ge utdelning om 5-6 år är det bra med olika papper i lådan.
Citera
2012-11-24, 10:37
Medlem
Okej. Men eftersom du i slutändan kommer att satsa på en långsiktig portfölj har jag lite svårt att förstå varför du ska sitta kvar med ett fåtal aktier utspridda i massa olika bolag. När du ska sälja dessa,säg typ 20 olika småbolag bränner du 800spänn bara på courtaget.

Om jag hade varit du hade jag sålt hela rasket på en gång. sparat vinsterna i en egen liten depå och börjat köpa de långsiktiga aktierna när vinstdepån innehåller runt 15-20k istället.

Tradar själv rätt mycket och märker att courtaget äter mycket av "onödiga" småaffärer. Dock har man ju som bonus kommit upp i ISK platina för att man slänger courtage för över 1000kr i Månaden

Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
StorkenSture; Jag har ett courtage på 39:- på de flesta posterna i portföljen, och dessa är redan inprisade i det sparade antalet. Jag har därför "redan betalat" hela courtaget när de redovisas i portföljen och min effektiva försäljningskostnad är därför 0:-. Därför kan en säkrad post på t ex 500:- utnyttjas fullt ut, och gör man det effektiv så är några tusenlappar i veckan inga större bekymmer. Du blir inte miljonär på metoden om du inte redan är miljonär, men det ger en stadig bonus. Avkastningsmöjligheterna är inte i närheten av de du kan nå som duktig daytrader, men i gengäld så tillhör 99% av alla investerare på Flashback och Avanza den yttersta finanseliten med en avkastning på 200% per år, i alla fall om man ska tro det de skriver.

Swingtrader; Givetvis finns det inga riskfria portföljer och det är inte det jag strävar efter. Min strävan ligger i att minimera risken. Det som dock ligger i portföljen har ett effektivt GAV på 0:-, och går något av företagen i konkurs så har jag förlorat någorlunda exakt 0:- på investeringen (minus differensen på total köp-/säljsumma, vilket skiljer maximalt några tior beroende på antal papper och kurs). Vad gäller positionerna innan aktierna "säkras" så finns det givetvis en risk, och hur en person väljer vilka aktier den köper in sig på enligt denna metod är upp till denna (TA, fundamenta, insidertips etc). Men varje gång du köper ett värdepapper tar du en risk oavsett vilket sätt du väljer att handla på, detta är snarare frågan om en metod för att spara och låsa eventuella vinster på ett säkrare sätt än att vänta på ytterligare vinst i samma papper, eller att ta ut hela värdet och investera vidare någon annanstans till större risk. Som sagt, man missar ränta-på-ränta-effekten, men minimerar i gengäld risken genom att konstant ta mindre positioner för att öka innehavet.
Citera
2012-11-24, 18:07
Medlem
Celenos avatar
Det finns ingen skillnad mellan din strategi och vilken annan som helst som (förgäves) försöker tajma marknaden, förutom att du gör en massa onödiga affärer och därmed betalar onödigt mycket i courtage, så du kommer som sagt inte att slå index.
Citera
2012-12-07, 18:37
Medlem
Jag gjorde en portföljrapport i dag i samband med att Avanza lät mig testa Avanza Trader gratis i 6 månader, och jag har avkastat 15,13% sedan 20 april 2012 (då jag skaffade mitt konto hos Avanza). Här riskerade jag ganska stora delar av likviderna per aktiepost. OMXSPI har rört sig 3,80% uppåt under samma tid. 398% högre än OMXSPI alltså.

Sedan jag började med detta system i början den 14 september har jag avkastat 8,76% jämfört med OMXSPI på 1,93%. Här är siffran 454% högre. Fördelen är att här riskerar jag aldrig mer än 5% av mina likvider åt gången i ett och samma bolag och tar hem små poster hela tiden, och att behöva sitta på ett risigt bolag en längre tid innan kursen går upp igen känns inte så farligt när man vet att man kan ta igen samma belopp på flera andra bolag under tiden.

Min gratisportfölj uppgår efter stängning i dag till ungefär 40'000:-, där aktierna alltså har ett effektivt GAV på 0:-. Detta om jag räknar sedan jag började modellen den 14:e september som sagt. Det må vara spritt i ett flertal papper med små poster i varje, men i gengäld tar jag inte risken att slänga in alla de pengarna i ett och samma bolag som rasar, och dessutom har jag som mål att bygga upp en gratisportfölj på detta vis där jag till slut kan få en bra inkomst genom direktavkastning istället för den ränta-på-ränta-effekt som kontanterna istället kan ge om man lyckas.

Hur man sedan väljer vilka aktier man satsar på eller inte har jag inte med att göra och påstår inte heller att jag kan det bättre än någon annan. Vissa kör på fundamenta, andra på teknisk analys och några kör helt på känn, men det är helt deras ensak.

Jag vet ännu inte om det håller i längden, men det återstår att se.

Celeno: Det finns alltid en risk i värdepappershandel så klart. Det handlar mer än något annat om hur man gör risken mindre för kraftiga felinvesteringar. Och vad jag menar på med hur man bygger portföljen har ingenting med vilka papper man väljer eller inte att göra, det får var och en avgöra själva. Portföljen i sig slår dessutom givetvis inte index något nämnvärt, men att hela tiden bygga på portföljen och ändå ha samma belopp med likvider kvar att handla för gör att totalkontot byggs på snabbt.

StorkenSture: Det finns absolut fördelar med att spara kontanter i en depå istället och courtagekostnaden minskar givetvis en del. Tanken är dock att jag ska bygga upp en blandad portfölj på längre sikt genom att använda volatiliteten i marknaden, och på så vis få en spännande blandning av stabila högavkastare och chansbolag, samt en bredd som kan motstå branschproblem osv. Risken med att spara pengar på hög och sedan köpa en aktie i taget är att man kanske väljer fel och förlorar allt på en gång. Men som sagt, det finns courtagefördelar med ditt sätt att göra det på och dessutom ränta-på-ränta-effekten. Risken att förlora allt blir dock lite högre.
Citera
2012-12-09, 21:52
Medlem
Intressant idé. Ser väl egentligen inte hur detta på längre sikt kommer kunna slå index då du som jag förstår det kommer ligga med en jävla massa småposter i aktier som man kanske egentligen gjort bäst i att sälja av.

Men du får gärna PMa bloggen, skulle vara kul att följa.
Citera
2012-12-09, 23:04
Medlem
Swingtrading utfört på rätt vis är det som kan slå index i denna modell eftersom det bygger på att totalkontot hela tiden ökar efter hur bra affärerna går, gratisportföljen i sig kommer givetvis inte att skilja sig nämnvärt från index efter ett år eller två. I gengäld sitter jag på ett stort antal aktier i väldigt mixade bolag med bra riskspridning istället för att råka sumpa bort hela min tidigare avkastning på en usel affär eller tre, och med lite tur kan något av bolagen rusa eller ge bra direktavkastning efter ett tag. Large Cap-bolagen är ju lite svårare att fånga på detta vis, men i gengäld kan man sikta på lägre procent innan man säkrar dessa, då det liksom blir en vinst ändå. Direktavkastningen får väl ses någorlunda likvärdig som ränta-på-ränta-effekten, målet jag har är att portföljen ska överstiga ca 3,5% utdelning i snitt, där utdelningen i sin tur blir det jag kan leva på (eller åtminstone en bonus i fickan) i framtiden.

Tanken är att utvärdera allt när jag arbetat på detta vis först efter ett halvår (ungefär i mitten av mars) och sedan efter ett år. På vägen hoppas jag också på en mindre krasch då jag ser detta som en utmärkt möjlighet att följa systemet även på låga nivåer och vid uppgång igen.
Citera
2012-12-10, 09:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Celeno: Det finns alltid en risk i värdepappershandel så klart. Det handlar mer än något annat om hur man gör risken mindre för kraftiga felinvesteringar. Och vad jag menar på med hur man bygger portföljen har ingenting med vilka papper man väljer eller inte att göra, det får var och en avgöra själva. Portföljen i sig slår dessutom givetvis inte index något nämnvärt, men att hela tiden bygga på portföljen och ändå ha samma belopp med likvider kvar att handla för gör att totalkontot byggs på snabbt.

Jag förstår hur du försöker tänka, men jag hävdar att din strategi inte skiljer sig nämnvärt från att månadsspara i Avanza Zero, förutom att du får betala mycket mer i courtage samt tar en mycket högre risk.

Citat:
Fördelen är att här riskerar jag aldrig mer än 5% av mina likvider åt gången i ett och samma bolag

Om du riskerar dina likvider så undrar jag hur du sparar.

Givetvis riskerar du även dina investerade pengar. Dina "gratisaktier" kommer väl ändå från en investering. Du ligger alltså alltid nästan fullinvesterad i en enda aktie, eller? När den aktien börjar falla, vad gör du då? Du har inget emot att "vänta in" vinsten säger du.

Jag kan bara önska lycka till. Förhoppningsvis går du med vinst, eller lär dig läxan innan du går på en för stor smäll.
Citera
2012-12-10, 09:46
Medlem
Jag ligger investerad i mellan 5-15 aktier åt gången (där jag hela tiden försöker hålla ungefär hälften till Large Cap och andra hälften till MC/SC/FN/Aktietorget, antalet varierar beroende på om jag ser potential och hårda kurssvängningar/hög volatilitet) och aldrig mer än ca 5% av det totala kontovärdet (minus gratisportföljvärdet) i en och samma aktie. Dvs, min kapitalrisk är aldrig högre än 5% på ett och samma papper.
Citera
2012-12-10, 10:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag ligger investerad i mellan 5-15 aktier åt gången (där jag hela tiden försöker hålla ungefär hälften till Large Cap och andra hälften till MC/SC/FN/Aktietorget, antalet varierar beroende på om jag ser potential och hårda kurssvängningar/hög volatilitet) och aldrig mer än ca 5% av det totala kontovärdet (minus gratisportföljvärdet) i en och samma aktie. Dvs, min kapitalrisk är aldrig högre än 5% på ett och samma papper.

Ok. Jag fattar inte poängen, men är du bekväm med det så är ju allt bra.
Citera
2012-12-10, 13:36
Medlem
Skicka gärna bloggen till mig
Citera
2012-12-10, 22:54
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Tack för länken. Har dock en sak som jag ställer mig skeptiskt till. Du har sparat väldigt få aktier i dom bolag du sålt, dina "gratis aktier" alltså. Hur tänkte du gå vidare med dessa? Det kommer ju vara courtage när du säljer dessa senare som kommer käka upp vinsten du gjort. Vore kul att veta, kul läsning annars och lycka till.

Poängen är väl att de ska ligga där för alltid och samla utdelning.
Citera
2012-12-10, 23:15
Medlem
Finans.killen; Exakt så. Och skulle någon av aktierna plötsligt tokrusa med 300% kan jag välja att casha in på det också om jag inte tror att det finns utdelningspotential. Lucara och ShaMaran är ju två sådana potentiella företag t ex. Speciellt ShaMaran är ju ett vinna eller försvinna-bolag (Lucara har redan en fin produktion av diamanter och kommer troligen inte att försvinna inom en överskådlig framtid), och kan jag ta små andelar i företaget steg för steg så kan jag så sakteliga bygga upp en bra lottsedel utan att riskera alltför mycket av det fria kapitalet. Hellre några hundringar extra i courtage istället för ett par tiotusingar som väntar på en eventuell kursuppgång i den här sortens företag alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in