2014-08-09, 16:37
Medlem
JackTravens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Det finns inget utgivningsbevis för interasistmen.se. Detta innebär att sajten inte är skyddad av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Därmed så kan allmän åklagare åtala för förtal utan särskild åtalsprövning. Den som vill stämma en skribent kan också göra detta i ett förenklat tvistemål utan risk för andra kostnader än ansökningsavgiften, fn 450kr. Beviskraven för att få en skribent på sajten att dömas att betala skadestånd för förtal blir också lägre än ett tryckfrihetsmål eller vanligt brottmål. Interasistmen.se lyder därmed också under Personuppgiftslagen (PUL) och måste vara försiktiga med hur de hanterar personuppgifter.

Detta kan vara något att tänka på för de som förföljs och hängs ut på sidan.

Lokala SD-företrädare borde be moderpartiet stå för kakan och anmäla denna site i drivor. Rent näthat.
Citera
2014-08-14, 21:00
Medlem
IRM drar på sig offerkoftan. Verkar som polisen tog ett snack med dem idag deras twitter.

https://twitter.com/interasistmen

Citat:
KAOS! IRM:s skribent @Oschau har blivit visiterad och uppställd mot vägg i ca 30min efter falska anklagelser om hot från SD-politiker #svpol

Citat:
IRM:s försökte göra ett reportage om SD-politiker, hon ringer polisen med falska anklagelser, sen blir det kaos. #svpol

Citat:
Polisen sa åt vår skribent att han inte skulle göra om det. GÖRA OM VADÅ!?!?! Utnyttja pressfriheten!?!?! #svpol

Citat:
Vi har stora delar av händelseförloppet på film och när SD-politikern hotade med polisen väntade vår skribent lydigt kvar på platsen tills polisen infann sig. Tyvärr tvingade polisen oss att stänga av kameran

Citat:
Att SD-politiker sysslar med falska anmälningar för att stoppa granskning är helt sinnessjukt!

Hur länge dröjer de innan Aftonbladet eller Expressen hakar på?
Citera
2014-08-14, 21:23
Medlem
Hur kan de hävda pressfrihet om de inte har någon ansvarig utgivare?

Om jag ställer mig utanför dessa människors dörr med en filmkamera och ska "granska" dem hur tror ni de hade reagerat? Kan jag hävda pressfrihet om jag lägger upp filmen på en blogg utan ansvarig utgivare där jag även skriver under pseudonym?
Citera
2014-08-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur kan de hävda pressfrihet om de inte har någon ansvarig utgivare?

Om jag ställer mig utanför dessa människors dörr med en filmkamera och ska "granska" dem hur tror ni de hade reagerat? Kan jag hävda pressfrihet om jag lägger upp filmen på en blogg utan ansvarig utgivare där jag även skriver under pseudonym?
Så länge du inte bryter mot någon lag, ja.
Citera
2014-08-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc158214952
Så länge du inte bryter mot någon lag, ja.

Trakasserier kan jag tänka mig att det faller under och säkert ett dussin andra också. Jag kan inte filma dig och lägga upp på nätet utan din tillåtelse, då kan jag råka ut för rättsliga efterspel.

Men att IRM folket är inavlade och rent av efterblivna så förstår jag att de har svårt att begripa detta.
Citera
2014-08-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Trakasserier kan jag tänka mig att det faller under och säkert ett dussin andra också. Jag kan inte filma dig och lägga upp på nätet utan din tillåtelse, då kan jag råka ut för rättsliga efterspel.

Men att IRM folket är inavlade och rent av efterblivna så förstår jag att de har svårt att begripa detta.
Det sjuka är att, jo, man behöver inte ha tillåtelse från den som blir filmad så länge det inte anses kränkande mot den som blivit filmad. I vissa fall kan det även vara kränkande och det är tillåtet ändå. En massa parametrar som spelar. Framför allt om det kan anses vara i journalistiskt ändamål, vilket inte bara gäller journalister, utan kan också gälla privatpersoner.
Citat:
Ibland publiceras personuppgifter på Internet på ett sätt som är kränkande utan att publiceringen står i strid med personuppgiftslagens bestämmelser. Det beror bland annat på att det i personuppgiftslagen finns ett undantag för journalistiska ändamål. Detta undantag gäller inte bara etablerade medier som tidningar och radio utan även privatpersoner som vill informera, utöva kritik och väcka debatt i samhällsfrågor av betydelse för allmänheten.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Citera
2014-08-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc158214952
Det sjuka är att, jo, man behöver inte ha tillåtelse från den som blir filmad så länge det inte anses kränkande mot den som blivit filmad. I vissa fall kan det även vara kränkande och det är tillåtet ändå. En massa parametrar som spelar. Framför allt om det kan anses vara i journalistiskt ändamål, vilket inte bara gäller journalister, utan kan också gälla privatpersoner.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Fast du får inte publicera saker som är kränkande. Och just det här är ju i stil med assberg som åker hem till folk, fast skillnaden där är ju att de har ansvarig utgivare för sitt program det har inte IRM.
Kollar man på IRM så ser man direkt syftet med filmen. Det är knappast för att utbilda eller liknande eller vara lite "kritiska" det handlar enbart om att svartmåla och hänga ut.

Lycka till att komma undan med det.
Citera
2014-08-14, 23:09
Medlem
Själv lite intresserad på var de utspelade sig. Ser ut som en bild från ett bostadsområde.

Visst skulle jag kunna förstå om nu IRM far hem till politiker och sitter utanför huset för att konfrontera dessa med uppgifter på kvällarna. Sånt kan vara lite skrämmande. Speciellt när SD-politiker befinner sig i en ganska utsatt position och IRM har sina kontakter.
Och blir nog så att polisen tar det extra seriöst om det är närheten av någons hem.
Citera
2014-08-15, 14:27
Medlem
IRM ger sin version av det hela:

http://unvis.it/www.interasistmen.se/granskning/pressmeddelande-irm-tillbakavisar-anklagelser-om-hemfridsbrott-hos-sd-politiker/

Politikern ger sin bild av det hela:

Citat:
En politiker från Sverigedemokraterna i Malmö blev igår torsdagen den 14/8 utsatt för ett hemfridsbrott och situationen upplevdes som mycket hotfull.14/8 inkräktare

Två personer varav den ena till del var maskerad trängde sig på och förföljde politikern in på tomten fast denna vid flertal tillfällen klart sagt NEJ till att prata med den unge man som sade sig vara frilansjournalist och då enligt honom per automatik är politiker skyldiga att svara.

Gårdagens händelse föregicks av att under sent på onsdagskvällen terrorisera med telefonuppringningar , både på politikerns tjänstetelefon, hemtelefoner och även sambons telefon.

Då den utsatta politikern inte kände igen telefonnumret kollades det upp via Eniro och sedan via nätet med några slagningar på namnet. Personen som kom fram skriver för vänsterstiftelsen Expo och för en blogg med tydliga kopplingar till extremvänster vars enda syfte är att misskreditera sverigedemokrater.

Situationen upplevdes mycket hotfull och polishjälp tillkallades och polisanmälan är upprättad

http://malmo.sverigedemokraterna.se/2014/08/15/pressmeddelande-34/
Citera
2014-08-27, 13:01
Medlem
TheBurdens avatar
Henrik Johansson (S-politiker och ansvarig för "Inte rasist, men...") spelar upp bandat hot för Aftonbladet TV:
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article48963.ab

"Du stänger ner sidan direkt. Jag kommer och hämta dig, din lönnfeta jävla gris!"

Smart att bete sig lika idiotiskt som de mest ignoranta "antirasisterna". Vad trodde personen att den skulle uppnå?

Ni som är emot massinvandring och mångkultur; Bete er som folk. Att hota gör ingen nytta, utan skadar bara bilden av den invandrarkritiska väljaren.
Citera
2014-08-27, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Henrik Johansson (S-politiker och ansvarig för "Inte rasist, men...") spelar upp bandat hot för Aftonbladet TV:
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/brottscentralen/article48963.ab

"Du stänger ner sidan direkt. Jag kommer och hämta dig, din lönnfeta jävla gris!"

Smart att bete sig lika idiotiskt som de mest ignoranta "antirasisterna". Vad trodde personen att den skulle uppnå?

Ni som är emot massinvandring och mångkultur; Bete er som folk. Att hota gör ingen nytta, utan skadar bara bilden av den invandrarkritiska väljaren.

Och var är beviset att det är en SD-människa som hotar? Det är nämligen vad Fyll-Henrik påstår.
Citera
2014-08-27, 13:46
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox
Och var är beviset att det är en SD-människa som hotar? Det är nämligen vad Fyll-Henrik påstår.

Det är inte bevisat. Däremot så kan man ju anta att personen ifråga är invandrarkritiker. Jag menar, varför skulle personen annars ringa och hota just honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in