Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
hi hi hi verkar som jag klarat mig? Hoppas de

Var inte så säker på det. Dessa processer kan ta tid. Har tentan blivit rättad? Har den inte det skulle jag inte ropa hej. Hör även med dina kursare om dom fått sin tenta rättad. Har dom det och du inte har hört ett skit kan du börja förbereda dig på att bli kallad.
Tänte svara på dina frågor då jag själv suttit i en disciplinnämnd (dom som avgör om det är fusk i sådana här lägen) som studentrepresentant. Några här verkar dessutom gissa vilt angående hur processen ser ut.
Citat:
Några frågor:
1 Har de rätt att kolla upp vem som lånat boken? Biblioteket tillhör skolan.
Vet ej, men ser inte varför dom inte skulle "ha rätt" till det.
Citat:
2 Kan jag hävda att jag aldrig gick på toa? Då vore det väl ord mot ord?
Förstod aldrig om detta gällde högskolan, men antar det eftersom du skriver "tenta". Nej, det kan du inte hävda eftersom alla toabesök ska bokföras just för sådana här eller liknande situationer.
Citat:
3 Kan jag alternativt hävda att jag gick ut och rökte men sade att jag gick på toa eftersom jag inte trodde att det var tillåtet att röka? Till detta får man ju lägga till att det var mina grejjer på toan men att jag omöjligt kan ha använt mig av dem?
Ja, det kan du väl hävda, men det ändrar ju inte faktumet att det var dina grejer som låg på toan.
Citat:
4 Om jag väntar och ser, hur ser processen ut? Ringer de mig angående detta? Isåfall när? Om inte, vad kmr hända?
Är kanske lite varierande beroende på lärosäte, men i princip kommer du bli kallad till möte med disciplinnämnd, ansvarig lärare, studentrepresentant, jurist och rektor. Där får du chans att försvara dig. Detta sker muntligt. Du kan välja att inte närvara, men det kommer inte vara till din fördel. När detta händer beror på när disciplinnämnden träffas nästa gång, samt när skrivansvarig lärare/tentavakt anmäler fuskmisstanken. Har för mig man blir kallad via brev.
Själva processen är att bevisen läggs fram mot dig (boken på toan som du lånat, att du gått på toaletten samt denna tråden om du har otur), sedan får du försvara dig. Därefter röstar dom, och om majoriteten anser att du är skyldig blir du fälld för fusk. I detta fall är det hyfsat uppenbart att du har fuskat, men om du har tur så väljer dom "hellre fria än fälla". Vilket för övrigt händer oftare än somliga här påstår.
Citat:
5 Kan jag kontakta biblioteket och berätta att jag slarvat bort boken och vill betala för den? Detta i syfte att skaffa något slags alibi.
Det kan väl vara schysst mot biblioteket? Förstår inte varför det skulle ge dig något alibi eller förbättra dina chanser att undvika att bli fälld. Då är alltså din tes att någon
hittat din bok och gömt den på toaletten där du skrev tentan just den dagen och den tiden i den lokalen? Är inte heller så konstigt om du anmäler din bok som försvunnen eftersom den faktiskt försvann... Inte ens ett "alibi" med andra ord.
Citat:
6 Om jag "fälls", om hur lång tid träder straffet i kraft?
Förstod inte din meningsbyggnad, men om du undrar efter hur lång tid straffet träder i kraft så är det efter att du har blivit delgiven utslaget. Du blir sedan avstängd från studier och användade av högskolans lokaler, utrustning och bibliotek (
vid det lärosätet - vilket innebär att man i princip kan fuska på en högskola och fortfarande plugga tex på distans på en annan). Denna avstängning är i normalfall ca 6 månader. CSN, Ladok och liknande blir också notifierade om din avstängning. Om du har lånat pengar eller tagit bidrag av CSN kan detta betyda att dom kräver tillbaka lånet/bidraget i en klumpsumma - inte så kul om din pappa inte har en fet plånbok. Det kan även bli svårt att få lån/bidrag i framtiden om du saknar poäng.
Vill du har utförligare information råder jag dig till att googla "disciplinnämnd + (ditt lärosäte)" för mer exakt info.
För övrigt är det inte värt att fuska på högskolenivå... Bättre att faila en tenta och göra den senare i så fall. Sedan kanske man lär sig något också..?
Får man fråga vilket lärosäte detta gäller?