2012-12-03, 21:01
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
ahh nice
Nej men, hur har det gått?
Läs inlägg #34
Citera
2012-12-07, 21:22
Medlem
TovesTrolls avatar
hi hi hi verkar som jag klarat mig? Hoppas de
Citera
2012-12-07, 23:05
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll

Hoppas inte.
Citera
2012-12-07, 23:32
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:

Var inte så säker på det. Dessa processer kan ta tid. Har tentan blivit rättad? Har den inte det skulle jag inte ropa hej. Hör även med dina kursare om dom fått sin tenta rättad. Har dom det och du inte har hört ett skit kan du börja förbereda dig på att bli kallad.

Tänte svara på dina frågor då jag själv suttit i en disciplinnämnd (dom som avgör om det är fusk i sådana här lägen) som studentrepresentant. Några här verkar dessutom gissa vilt angående hur processen ser ut.

Citat:

Några frågor:
1 Har de rätt att kolla upp vem som lånat boken? Biblioteket tillhör skolan.

Vet ej, men ser inte varför dom inte skulle "ha rätt" till det.

Citat:
2 Kan jag hävda att jag aldrig gick på toa? Då vore det väl ord mot ord?

Förstod aldrig om detta gällde högskolan, men antar det eftersom du skriver "tenta". Nej, det kan du inte hävda eftersom alla toabesök ska bokföras just för sådana här eller liknande situationer.

Citat:
3 Kan jag alternativt hävda att jag gick ut och rökte men sade att jag gick på toa eftersom jag inte trodde att det var tillåtet att röka? Till detta får man ju lägga till att det var mina grejjer på toan men att jag omöjligt kan ha använt mig av dem?

Ja, det kan du väl hävda, men det ändrar ju inte faktumet att det var dina grejer som låg på toan.

Citat:
4 Om jag väntar och ser, hur ser processen ut? Ringer de mig angående detta? Isåfall när? Om inte, vad kmr hända?

Är kanske lite varierande beroende på lärosäte, men i princip kommer du bli kallad till möte med disciplinnämnd, ansvarig lärare, studentrepresentant, jurist och rektor. Där får du chans att försvara dig. Detta sker muntligt. Du kan välja att inte närvara, men det kommer inte vara till din fördel. När detta händer beror på när disciplinnämnden träffas nästa gång, samt när skrivansvarig lärare/tentavakt anmäler fuskmisstanken. Har för mig man blir kallad via brev.

Själva processen är att bevisen läggs fram mot dig (boken på toan som du lånat, att du gått på toaletten samt denna tråden om du har otur), sedan får du försvara dig. Därefter röstar dom, och om majoriteten anser att du är skyldig blir du fälld för fusk. I detta fall är det hyfsat uppenbart att du har fuskat, men om du har tur så väljer dom "hellre fria än fälla". Vilket för övrigt händer oftare än somliga här påstår.

Citat:
5 Kan jag kontakta biblioteket och berätta att jag slarvat bort boken och vill betala för den? Detta i syfte att skaffa något slags alibi.

Det kan väl vara schysst mot biblioteket? Förstår inte varför det skulle ge dig något alibi eller förbättra dina chanser att undvika att bli fälld. Då är alltså din tes att någon hittat din bok och gömt den på toaletten där du skrev tentan just den dagen och den tiden i den lokalen? Är inte heller så konstigt om du anmäler din bok som försvunnen eftersom den faktiskt försvann... Inte ens ett "alibi" med andra ord.

Citat:
6 Om jag "fälls", om hur lång tid träder straffet i kraft?

Förstod inte din meningsbyggnad, men om du undrar efter hur lång tid straffet träder i kraft så är det efter att du har blivit delgiven utslaget. Du blir sedan avstängd från studier och användade av högskolans lokaler, utrustning och bibliotek (vid det lärosätet - vilket innebär att man i princip kan fuska på en högskola och fortfarande plugga tex på distans på en annan). Denna avstängning är i normalfall ca 6 månader. CSN, Ladok och liknande blir också notifierade om din avstängning. Om du har lånat pengar eller tagit bidrag av CSN kan detta betyda att dom kräver tillbaka lånet/bidraget i en klumpsumma - inte så kul om din pappa inte har en fet plånbok. Det kan även bli svårt att få lån/bidrag i framtiden om du saknar poäng.

Vill du har utförligare information råder jag dig till att googla "disciplinnämnd + (ditt lärosäte)" för mer exakt info.

För övrigt är det inte värt att fuska på högskolenivå... Bättre att faila en tenta och göra den senare i så fall. Sedan kanske man lär sig något också..?

Får man fråga vilket lärosäte detta gäller?
Citera
2012-12-07, 23:54
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Förstod inte din meningsbyggnad, men om du undrar efter hur lång tid straffet träder i kraft så är det efter att du har blivit delgiven utslaget. Du blir sedan avstängd från studier och användade av högskolans lokaler, utrustning och bibliotek (vid det lärosätet - vilket innebär att man i princip kan fuska på en högskola och fortfarande plugga tex på distans på en annan). Denna avstängning är i normalfall ca 6 månader. CSN, Ladok och liknande blir också notifierade om din avstängning. Om du har lånat pengar eller tagit bidrag av CSN kan detta betyda att dom kräver tillbaka lånet/bidraget i en klumpsumma - inte så kul om din pappa inte har en fet plånbok. Det kan även bli svårt att få lån/bidrag i framtiden om du saknar poäng.

1. Du blir avstängd från studier.
2. Du blir inte avstängd från lärosätets lokaler.
3. Du blir inte avstängd från biblioteket.
4. Du blir inte avstängd från utrustning.
5. Normalfallet är inte 6 månader. Snarare 2(tyvärr)
6. CSN kommer inte att kräva tillbaka pengar.

Kan säkert bero på lärosäte, men detta är vad som gäller vid de två jag varit studerande vid.
Citera
2012-12-07, 23:55
Bannlyst
Citat:
Tja, jag hade nyss tenta och lämnade ett anteckningsblock och en lånebok på toan som jag gick och kollade i på en "toapaus"... När jag skulle gå hem låg de inte kvar på toan. Någon har alltså tagit dem och låneboken kan ju självklart spåras till mig. Dock kändes det inte rätt att fuska så jag använde mig inte av det jag läste och det hade jag tänkt säga också. Det går också att visa på, t.ex. fanns det svar på en fråga som jag inte skrev på tentan.

Men jag undrar om det finns nåt annat sätt? Kan man t.ex. blånekat? Eller säga att de inte kan bevisa nåt?
Neka allt ,annars
Citera
2012-12-08, 00:18
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
1. Du blir avstängd från studier.
2. Du blir inte avstängd från lärosätets lokaler.
3. Du blir inte avstängd från biblioteket.
4. Du blir inte avstängd från utrustning.

Jo, på de allra flesta ställen blir man det. Kan möjligtvis finnas mindre skolor som inte kör med detta.

Från Malmö Högskola:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten under tiden för avstängningen inte får delta i någon form av verksamhet inom ramen för utbildningen vid Malmö högskola, dvs. förbud att delta i undervisning, prov, seminarier, vistas i laboratorielokaler eller dyl."

KTH:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan. "

Lund:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten under tiden för avstängningen inte får delta i någon form av verksamhet inom ramen för utbildningen vid Lunds universitet, dvs. förbud att delta i undervisning, prov, seminarier, vistas i laboratorielokaler eller dyl"

Stockholm:
"Beslutet om avstängning innebär att studenten under avstängningen inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för all utbildning vid Stockholms universitet och inte heller utnyttja SUB ( = biblioteket) "

Citat:
5. Normalfallet är inte 6 månader. Snarare 2(tyvärr)

Vet inte vart du pluggat, men vid fusk på en tentamen är det oftast maxstraff (6 månader) som gäller.

Citat:
6. CSN kommer inte att kräva tillbaka pengar.

Fel. Det räknas som ett avbrott i studierna.

"Student som avstängts från universitetet är i princip skyldig att återbetala studiemedel för den tid som avstängningen avser, eftersom en avstängning räknas som ett avbrott i studierna."
Källa: http://www.su.se/regelboken/bok-2/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/riktlinjer-for-disciplinarenden-vid-stockholms-universitet-1.62397

Sitter du bara och gissar?
Citera
2012-12-08, 00:55
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Jo, på de allra flesta ställen blir man det. Kan möjligtvis finnas mindre skolor som inte kör med detta.
Från Malmö Högskola:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten under tiden för avstängningen inte får delta i någon form av verksamhet inom ramen för utbildningen vid Malmö högskola, dvs. förbud att delta i undervisning, prov, seminarier, vistas i laboratorielokaler eller dyl."

KTH:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan. "

Lund:
"Ett beslut om avstängning innebär att studenten under tiden för avstängningen inte får delta i någon form av verksamhet inom ramen för utbildningen vid Lunds universitet, dvs. förbud att delta i undervisning, prov, seminarier, vistas i laboratorielokaler eller dyl"

Stockholm:
"Beslutet om avstängning innebär att studenten under avstängningen inte får delta i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för all utbildning vid Stockholms universitet och inte heller utnyttja SUB ( = biblioteket) "

Vad är det du försöker beskriva här? Jag skrev ju klart och tydligt att man blev avstängd från studier(vilket så klart inkluderar laborationer, seminarier och andra examinationer) . Grattis, du lyckades hitta fyra citat som styrker detta. Du har fel angående att man inte får använda lärosätets lokaler. Stockholms regler om SUB bör snarare vara ett undantag än regel. Många bibliotek står fritt från universitets verksamhet och fungerar som vilket kommunalt bibliotek som helst(dvs man behöver inte vara studerande för att låna).

Citat:
Vet inte vart du pluggat, men vid fusk på en tentamen är det oftast maxstraff (6 månader) som gäller.

Fel,fel fel. Läs förvaltningsrättens domar. Några fall beskrivna här. Denna kan vara av intresse också.

Citat:
Han stängdes av i sex veckor efter att ha stoppat in 20 sidor anteckningar bakom skåpet för pappershanddukar inne på toaletten. Han placerade anteckningarna där före tentamen och gick sedan på toa när provet börjat.
Detta är väl ett ganska snarlikt fall. 6 veckor.

Citat:
Fel. Det räknas som ett avbrott i studierna.
Givetvis räknas det som avbrott i studierna, allt annat vore absurt. Disciplinnämnden meddelar CSN om avstängning och utbetalningarna stoppas automatiskt. Med andra ord kommer du inte att bli återbetalningsskyldig. Jag tolkade för övrigt ditt inlägg som att man blir återbetalningsskyldig för lån och studiemedel som tagits tidigare.

Citat:
Sitter du bara och gissar?
Jag finner det mer troligt att du aldrig någonsin suttit i en disciplinnämnd
Senast redigerad av anonped 2012-12-08 kl. 00:58.
Citera
2012-12-08, 01:13
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr UFV 2002/2088
Studierektor Claës Linder vid institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi har i en skrivelse till rektor anmält grundad misstanke att J vid tentamen i mikrobiologi och bioteknik på apotekarprogrammet den 26 november 2002 har gjort sig skyldig till fusk. Som grund för anmälan har angetts att J vid tentamenstillfället hade gömt ett stort antal fusklappar i sitt pennfodral.
2 Månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr UFV 2003/1457
Universitetslektor Åsa Kettis Lindblad vid institutionen för farmaci har i en skrivelse till rektor anmält misstanke om att K fuskat vid tentamen den 31 maj 2003 i farmakoepide- miologi med hälsoekonomi inom receptarieprogrammet. Som grund för anmälan har an- getts att skrivningsvakter fråntagit K lappar med anteckningar under skrivningstiden.
2 Månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr I G 8 5987/2002
Anmälan från prefekt Gert Paulsson, företagsekonomiska institutionen, av L angående misstänkt fusk i samband med tentamen på momentet Extern redovisning den 10 juni 2003. Anmälan avser fusk på momentet Extern redovisning inom kursen Företagsekonomi 1–20 p (FEK 502). Misstanken avser att L medfört miniräknare, som ett i och för sig till- låtet hjälpmedel, i vilken anteckningar fanns inprogrammerade. Anmälan föredras.
1 Månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr I G 8 2470/2002
Anmälan avser misstänkt fusk vid tentamen på kursen analytisk kemi. Misstanken avser att R använt otillåtet hjälpmedel i form av häfte med gamla tentamensskrivningar som låg gömt på en toalett utanför men i anslutning till skrivsalen.
2 Månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr LiU 104/03-43
Tentamensvakt Anita Wallerfors redogör för händelsen då hon hittade en fusklapp på toaletten i samband med en skriftlig tentamen. H var den sista som hade besökt den toaletten. Lappen låg helt öppet framför toalettstolen och efter tentamens slut hade H uppsökt samma toalett på nytt.
2 Månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr 194/44/2003
Den 27 februari inkom en anmälan av skrivvakt Dan Mogren om en påträffad fullskriven A4 i papperskorgen på en av toaletterna. Efter att skrivningarna rättats gjorde Kristina Abiala, examinator, en jämförelse och fann då att handstilen hade stora likheter med en av studenterna på toalettlistan. Därefter konfronterade Abiala studenten samt gjorde en anmälan om misstanke om fusk.
2 Månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Dnr I G 8 519/2003
Anmälan från studierektor Lars-Christer Böiers, Matematikcentrum, Matematik, LTH, av Ü och A för misstänkt fusk vid skrivningen i linjär algebra, FMA 420, den 8 januari 2003.
Anmälan avser misstänkt fusk vid tentamen på kursen linjär algebra, FMA 420, 4 poäng, den 8 januari 2003. Misstanken avser att Ü och A samarbetat under skrivningen genom att otillåtet kommunicera via papperslappar på en av skrivsalens toaletter. An- mälan jämte bilagor föredras.
2 Månader.

Citat:
En varning eller avstängning från undervisning och examination i upp till sex månader kan bli följden av fuskförsök. Den vanligast utdömda påföljden är två månaders avstängning.

http://www.hsv.se/download/18.1dbd1f9a120d72e05717ffe4722/0915R.pdf

Medeltiden för "fusklappar och otillåtna hjälpmedel" är 6 veckor vid samtliga av Sveriges lärosäten. Läs sida 8.

Läs specielt detta:

Citat:
Högskoleverket vill i detta sammanhang upprepa att en avstängningstid om sex veckor också är vad professor emeri- tus Nils Jareborg förordat som lämplig period
Senast redigerad av anonped 2012-12-08 kl. 01:28.
Citera
2012-12-08, 01:29
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Alltså herregud vad folk är kassa på att fuska utan att bli påkommen.. kolla här, nästa gång du ska fuska, så kopierar du sidorna på det du antar kommer på provet, viker ihop dem, gömmer de på ett bra ställe på toa. antingen i papperskorgen eller bakom toan. Då kommer de aldrig fatta. Har 17 tusen andra fuskknep också om någon är intresserad?
Citera
2012-12-08, 01:33
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Alltså herregud vad folk är kassa på att fuska utan att bli påkommen.. kolla här, nästa gång du ska fuska, så kopierar du sidorna på det du antar kommer på provet, viker ihop dem, gömmer de på ett bra ställe på toa. antingen i papperskorgen eller bakom toan. Då kommer de aldrig fatta. Har 17 tusen andra fuskknep också om någon är intresserad?

Nej, för det finns ju inte tentavakter som söker igenom toaletten efter att någon lämnat den..

Edit: fuska inte för i helvete. Kan ni inte lära er vad som erfordras har ni ingenting där att göra.
Senast redigerad av anonped 2012-12-08 kl. 01:36.
Citera
2012-12-08, 01:44
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
"Jag hade med mig boken + anteckningsblocket till tentan och visste inte vart jag skulle göra av dom, så jag lämnade dom på ett stället utanför provrummet. Därifrån måste nån ha tagit boken och lagt den på toaletten av någon anledning. Undrar om man vågar ta i den igen?..."

Dom har ju inget bevis alls än? Att din bok befinner sig där är såklart lite konstigt, men sålänge du säger att du lade boken på något annat ställe så lär dom få jättesvårt att bevisa motsatsen.

De kommer att bedöma den förklaringen som "mycket osannolik".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in