2012-12-08, 02:00
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Vad är det du försöker beskriva här? Jag skrev ju klart och tydligt att man blev avstängd från studier(vilket så klart inkluderar laborationer, seminarier och andra examinationer) .

Jadu, jag försöker beskriva precis vad jag skriver. Försök att läsa om du kan. Det står inte "laborationer"; det står ju klart och tydligt laboratoriesalar vilket är en stor skillnad då laborationssalar ofta är öppna och fria att använda då det inte är undervisning. En sal är en lokal. Det står även "någon / annan form av verksamhet" som är kopplad till utbildningen, vilket i praktiken kan betyda att man inte ens får skriva ut ett jävla papper på högskolans skrivare. Jag vet inte vad mer jag ska säga för att du ska fatta? Ska jag rita en bild i MS PAINT?

Citat:
Grattis, du lyckades hitta fyra citat som styrker detta. Du har fel angående att man inte får använda lärosätets lokaler. Stockholms regler om SUB bör snarare vara ett undantag än regel. Många bibliotek står fritt från universitets verksamhet och fungerar som vilket kommunalt bibliotek som helst(dvs man behöver inte vara studerande för att låna).

Hur många lärosäten ska jag behöva posta innan du är nöjd? 10? Du kan själv kolla på varje individuellt lärosäte så ser du att reglerna är snarlika. I stort sett alla högskolor/universitet tillämpar dessa regler. SU är INGET undantag från biblioteksreglerna; detta tillämpas på ett flertal lärosäten. Kommunala bibliotek är givetvis undatagna från detta, men det är det ingen här som har påstått heller, allra minst jag.

Vad det står mellan raderna är i princip "du är inte välkommen här" om man åker dit för fusk.

Citat:
Fel,fel fel. Läs förvaltningsrättens domar. Några fall beskrivna här. Denna kan vara av intresse också.

Jag har sett studenter åka på 6 månader efter att ha fuskat på inlämningsuppgifter. TS kan mycket väl åka på 6 månader, oavsett hur många 10 år gamla fall du länkar i tråden. Varje fall bedöms för sig. Varken du eller jag kan säga att TS kommer få 2 eller 6 månader eftersom andra studenter har fått det år 2003. Själv tror jag maxstraff är mycket troligt.

Citat:
Givetvis räknas det som avbrott i studierna, allt annat vore absurt. Disciplinnämnden meddelar CSN om avstängning och utbetalningarna stoppas automatiskt. Med andra ord kommer du inte att bli återbetalningsskyldig. Jag tolkade för övrigt ditt inlägg som att man blir återbetalningsskyldig för lån och studiemedel som tagits tidigare.

Detta har egentligen inte att göra med disciplinnämnden i sig, utan CSNs regler. Läs på deras bestämmelser och vad som händer om man inte tar 30HP på en termin så får vi se om du åtminstone tolkar dessa rätt.

Citat:
Jag finner det mer troligt att du aldrig någonsin suttit i en disciplinnämnd

Jadu, jag kunde inte bry mig mindre om vad du finner troligt eller inte. Behöver direkt inte bevisa/hävda mig för någon random dyslektisk narcissist på Flashback.
Citera
2012-12-08, 02:31
Medlem
Bengtcarlssons avatar
aboooo mannen de knas asså, hahah vilken shono, hoppa av. Enda lösningen jag ser.
Citera
2012-12-08, 02:33
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Jadu, jag försöker beskriva precis vad jag skriver. Försök att läsa om du kan. Det står inte "laborationer"; det står ju klart och tydligt laboratoriesalar vilket är en stor skillnad då laborationssalar ofta är öppna och fria att använda då det inte är undervisning. En sal är en lokal. Det står även "någon / annan form av verksamhet" som är kopplad till utbildningen, vilket i praktiken kan betyda att man inte ens får skriva ut ett jävla papper på högskolans skrivare. Jag vet inte vad mer jag ska säga för att du ska fatta? Ska jag rita en bild i MS PAINT

Trams. Läs vad jag skriver för i helvete.

Citat:
Hur många lärosäten ska jag behöva posta innan du är nöjd? 10? Du kan själv kolla på varje individuellt lärosäte så ser du att reglerna är snarlika. I stort sett alla högskolor/universitet tillämpar dessa regler. SU är INGET undantag från biblioteksreglerna; detta tillämpas på ett flertal lärosäten. Kommunala bibliotek är givetvis undatagna från detta, men det är det ingen här som har påstått heller, allra minst jag.
Vad det står mellan raderna är i princip "du är inte välkommen här" om man åker dit för fusk.

Nej, felaktigt. Finns flertalet universitet som tillåter att man får vistas i såväl lokaler som bibliotek. Jag orkar inte sitta och läsa igenom alla universitets styrdokument i fuskärenden men här finns iaf LiUs(16k heltidsstuderande):

Citat:
Fråga: Får en avstängd student vistas i universitetets lokaler?
Svar: LiU-kortet och LiU-ID (det centrala användarkontot) är fortfarande i funktion och studenten får vistas i universitets lokaler under en avstängning.

Angående kommunala bibliotek tror jag aldrig du läste vad jag skrev.

Citat:
Jag har sett studenter åka på 6 månader efter att ha fuskat på inlämningsuppgifter. TS kan mycket väl åka på 6 månader, oavsett hur många 10 år gamla fall du länkar i tråden. Varje fall bedöms för sig. Varken du eller jag kan säga att TS kommer få 2 eller 6 månader eftersom andra studenter har fått det år 2003. Själv tror jag maxstraff är mycket troligt.

Högskoleverket går ut och säger 6 veckor. Professor emeritus Nils Jareborg(straffrätt) säger 6 veckor. Alla fall jag hittat med fusklappar ligger kring 1-2 månader. Reglerna har inte ändrats sedan 2003 och därför är bedömningarna desamma och relevanta. Det är helt bortom mig hur du kan säga att "normalfallet" är 6 månader. Normalfllet är 6 veckor, vilket högskoleverkets rapport visar. Finner det lite lustigt att du först säger att vi inte kan spekulera i TS straff, för att i mening efter proklamera att maxstraff är "mycket troligt"? :P

Citat:
Detta har egentligen inte att göra med disciplinnämnden i sig, utan CSNs regler. Läs på deras bestämmelser och vad som händer om man inte tar 30HP på en termin så får vi se om du åtminstone tolkar dessa rätt.
Läser du öht vad jag skriver eller lägger du all energi på att använda härskartekniker?

Citat:
Jadu, jag kunde inte bry mig mindre om vad du finner troligt eller inte. Behöver direkt inte bevisa/hävda mig för någon random dyslektisk narcissist på Flashback.

Det förstår jag, men när du går ut och hävdar totalt felaktig fakta måste du förstå att du blir kritiserad. I sedvanlig ordning kommer personangreppen i form av psykiska åkommor. Kan du ge exempel på de narcisstiska drag jag yttrat?
Senast redigerad av anonped 2012-12-08 kl. 02:40.
Citera
2012-12-08, 11:56
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Trams. Läs vad jag skriver för i helvete.

Jaha det är trams att en labbsal inte är en sal eller del av utbildningen? Förvandlas ett labb automatiskt till ett labb när det sker undervisning där? Det står för fan klart och tydligt att en fuskande student inte får tillgång till laborationssalar och lokaler inom utbildningen. Vet inte hur mycket tydligare det kan bli? Får väl helt enkelt starta igång MS Paint här.

Citat:
Nej, felaktigt. Finns flertalet universitet som tillåter att man får vistas i såväl lokaler som bibliotek. Jag orkar inte sitta och läsa igenom

Här, jag orkade titta i högskolelagen som innehåller de övergripande bestämmelserna för alla lärosäten:

10 kap. Disciplinära åtgärder

2 §
Ett beslut om avstängning innebär att studenten inte får delta
i undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för
utbildningen vid högskolan. (..)

Ett beslut om avstängning får också begränsas till att avse
tillträde till vissa lokaler inom högskolan.

Läs särskilt "eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan" några gånger och snälla försök förstå. Jag har redan specifierat med konkreta exempel tidigare. Läs igenom dom igen så kanske vi kan få den lilla poletten att ramla ner här. (tips: fundera även på om lärosätenas utrustning och tillgängligt material kan vara relevant för utbildningen de faktiskt bedriver...)

Sedan har vi det sista stycket. Men du hävdar alltså fortfarande att man inte kan bli avstängd från lärosätets lokaler?

Citat:
Finner det lite lustigt att du först säger att vi inte kan spekulera i TS straff, för att i mening efter proklamera att maxstraff är "mycket troligt"? :P

Jag sa inte att vi inte kan spekulera i straff. Jag sa att varken du eller någon annan vet vilket straff TS kommer få. Jag sa sedan att jag själv tror att TS mycket väl kan få maxstraff. Helvete vad svårt det ska vara att förstå enkelt skriven svenska för vissa.

Citat:
Läser du öht vad jag skriver eller lägger du all energi på att använda härskartekniker?
Haha!
Citat:
Det förstår jag, men när du går ut och hävdar totalt felaktig fakta måste du förstå att du blir kritiserad. I sedvanlig ordning kommer personangreppen i form av psykiska åkommor.

Naw, någon kände sig träffad Jag skrev vad som gällde vid lärosätet där jag satt med i sådana här ärenden. Sen att du bara måste käfta/trolla för sakens skull kan inte jag hjälpa. Hade jag skrivit att jag satt och sket i morse hade du kommit och argumenterat att jag minsann inte varit på toaletten alls idag.

Citat:
Kan du ge exempel på de narcisstiska drag jag yttrat?

Nej, jag tänker inte gå OT. Den här tråden handlar inte om dig, vi diskuterar TS frågeställning.

Vid närmare eftertanke orkar jag allvarligt inte diskutera mer med dig då du varken verkar vilja eller har möjlighet att förstå och processa korta och enkla texter. Vi säger så, hej!
Citera
2012-12-08, 12:21
Medlem
Chevrons avatar
Något som inte talar för din fördel är ju hur tråkigt det måste vara att vara tentavakt. Lite detektivarbete är nog en spännande omväxling.
Citera
2012-12-08, 13:12
Medlem
Bonkabonkas avatar
Citat:
Vid närmare eftertanke orkar jag allvarligt inte diskutera mer med dig då du varken verkar vilja eller har möjlighet att förstå och processa korta och enkla texter. Vi säger så, hej!
Kom igen och fortsätt diskussionen! Det var mer underhållning än TS frågeställning.
Citera
2012-12-08, 14:22
Medlem
Gå och anmäl din bok stulen och låtsas som att det regnar. Vad ska de göra åt saken om du säger så om du blir inkallad. Du kan ju inte hjälpa att någon snodde din bok. Just i detta fallet var det jävligt mycket otur att den hamnade på toan på din egen tenta. Alltså måste det varit någon i tentasalen som snodde boken av dig . Nu ber du lärarna kolla med alla på tentan om de har din bok. För du vill hemskt gärna ha tillbaka den.
Senast redigerad av Guldtian 2012-12-08 kl. 14:32.
Citera
2012-12-08, 15:55
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Erkänner du är du en idiot.
Citera
2012-12-08, 16:01
Medlem
TheShapes avatar
Var ju inte så jättegenomtänkt, men lätt att sitta med facit i handen. Men trots att jag brukar uppmuntra folk att vara uppriktiga, så tror jag faktiskt i det här läget att det är bäst om du blånekar, för ett erkännande kommer med stor sannolikhet ha negativa konsekvenser för dig. Säg att du glömde anteckningarna där vid ett tidigare tillfälle om det kommer på tal.

Bevisbördan ligger alltså hos dem, att du har fuskat (och om du nu inte fuskade och satte att top-notch resultat, så ser jag inte heller varför de inte skulle släppa det). Man brukar ju hellre vilja fria än att bestraffa om det finns tvivel, särskilt om du inte har råkat ut för tidigare "incidenter".
Citera
2012-12-08, 17:58
Medlem
gulkiosks avatar
Det går mer och mer åt att en pragmatiska moral är vad som gör att man lyckas i samhället. Jag hoppas att du får ta konsekvensen av ditt handlande för det verkar som om det skulle vara till gagn för både konsekvenstänkande, hur du handskas med problem och för den kunskapskorruption som skapas.
Citera
2012-12-08, 23:42
Medlem
jappanDA1337s avatar
Säg att du av någon anledning var därikring och vart akut skitnödig, du fick sedan väldigt bråttom därifrån och glömde grejerna där. Kan funka!
Citera
2012-12-09, 18:30
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Får väl helt enkelt starta igång MS Paint här.

Föredrar att du utrycker dig i skrift men finner du det svårt går givetvis paint bra.

Citat:
Här, jag orkade titta i högskolelagen som innehåller de övergripande bestämmelserna för alla lärosäten:

Ett beslut om avstängning får också begränsas till att avse
tillträde till vissa lokaler inom högskolan.
Jaha, och så var det de här med att tolka lagen. "Ett beslut om avstängning får". De du skriver i spoliern är plockat ur sitt sammanhang. Läs vad jag skriver efter.

Citat:
Jag sa inte att vi inte kan spekulera i straff. Jag sa att varken du eller någon annan vet vilket straff TS kommer få. Jag sa sedan att jag själv tror att TS mycket väl kan få maxstraff. Helvete vad svårt det ska vara att förstå enkelt skriven svenska för vissa.

Det var väl "mycket troligt"?

Citat:
Nej, jag tänker inte gå OT. Den här tråden handlar inte om dig, vi diskuterar TS frågeställning.
Håller med, men det var du som började diskutera mig som person och påstådda psykologiska åkommor. Kunde inte låta bli att fråga.

Vi lämnar den diskussionen. Det är uppenbart att alla lärosäten har olika regler om påföljder vid avstängning. Några är mer konservativa och bannlyser från all verksamhet, andra låter studenten vistas i såväl lokaler som bibliotek. Vilket jag också skrev i min ursprungspost:

Citat:
Kan säkert bero på lärosäte, men detta är vad som gäller vid de två jag varit studerande vid.

Hur som helst är jag fortfarande intresserad av hur du gör bedömningen att maxstraff är "mycket troligt". På vilken basis sker det? Universitetens disciplinnämnder, högskoleverket, Nils Jareborg, Länsrätten och Kammarrätten(när de två sistnämnde fanns d.v.s) anser att identiska fall ska ha två månaders avstägning. Är mycket intresserad av din egna erfarenheter som visar att maxstraff är "mycket troligt".
Senast redigerad av anonped 2012-12-09 kl. 18:34.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in