2012-11-23, 09:30
Tjena!
Är student i åldern 20-24 och har i dagsläget pluggat i 1,5-2,5 år här i Stockholm och har länge förundrats över ett fenomen, om man nu kan kalla det för fenomen. Jag är övertygad om att alla hört att studenterna är fattiga, och många här inne ser sig säkert som urfattiga studenter som aldrig har några pengar.
Nu är det här inlägget ingen debatt över just begreppet "fattig". Mer över livsstilen som student och sätter man ser på sin ekonomi.
Många av mina kursare och kursares kamrater klagar ofta över hur lite pengar de har och att det är synd om dem. Men ofta kan jag bli lite förbannad på dem av följande anledning:
De tar ut:
Bidrag: ca 2700 SEK
Lån: ca 6000 SEK (är lite osäker på summan då jag själv inte lånar pengar)
Ströjobb: ca 1000-3000 /månad (varierar säkert enormt)
Total: ca: 10 000 / månad
Detta är ingen jätteinkomst och jag menar inte att man på något sätt skulle vara rik och lånet är självklart lånade pengar, inget som jag argumenterar om, MEN!
Många av dessa är:
- Ute ca 2-5 gånger i veckan lägger MINST 200 kr vid varje tillfälle.
- Köper kaffe och fikabröd i skolan i stort sätt varje dag
- äter ute i stort sätt varje dag, alltså tar inte med sig matlådor etc
- köper kläder, ipads, iphones, datorer etc fanimej hela tiden
- reser
- går på konserter och annat skit
Är det någon annan som tänkt på detta och retat sig över detta? Som avslut vill jag bara säga att jag kämpar som ett djur för att inte köpa något kaffe eller annat piss i skolan och har ALLTID med mig mat för att slippa ta lån, och de jag reser/köper har jag sparat ihop genom hård disciplinerad budget.
Någon annan som tänkt liknande?
Är student i åldern 20-24 och har i dagsläget pluggat i 1,5-2,5 år här i Stockholm och har länge förundrats över ett fenomen, om man nu kan kalla det för fenomen. Jag är övertygad om att alla hört att studenterna är fattiga, och många här inne ser sig säkert som urfattiga studenter som aldrig har några pengar.
Nu är det här inlägget ingen debatt över just begreppet "fattig". Mer över livsstilen som student och sätter man ser på sin ekonomi.
Många av mina kursare och kursares kamrater klagar ofta över hur lite pengar de har och att det är synd om dem. Men ofta kan jag bli lite förbannad på dem av följande anledning:
De tar ut:
Bidrag: ca 2700 SEK
Lån: ca 6000 SEK (är lite osäker på summan då jag själv inte lånar pengar)
Ströjobb: ca 1000-3000 /månad (varierar säkert enormt)
Total: ca: 10 000 / månad
Detta är ingen jätteinkomst och jag menar inte att man på något sätt skulle vara rik och lånet är självklart lånade pengar, inget som jag argumenterar om, MEN!
Många av dessa är:
- Ute ca 2-5 gånger i veckan lägger MINST 200 kr vid varje tillfälle.
- Köper kaffe och fikabröd i skolan i stort sätt varje dag
- äter ute i stort sätt varje dag, alltså tar inte med sig matlådor etc
- köper kläder, ipads, iphones, datorer etc fanimej hela tiden
- reser
- går på konserter och annat skit
Är det någon annan som tänkt på detta och retat sig över detta? Som avslut vill jag bara säga att jag kämpar som ett djur för att inte köpa något kaffe eller annat piss i skolan och har ALLTID med mig mat för att slippa ta lån, och de jag reser/köper har jag sparat ihop genom hård disciplinerad budget.
Någon annan som tänkt liknande?