2005-10-17, 16:46
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Säger du det? Källa till det?
Vad sägs om att Kennedys huvud kastas bakåt när Oswald stod i biblioteket snett bakom bilen. Eller du kanske är en anhängare av "magic bullet"-teorin?
Citera
2005-10-17, 16:56
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Vad sägs om att Kennedys huvud kastas bakåt när Oswald stod i biblioteket snett bakom bilen. Eller du kanske är en anhängare av "magic bullet"-teorin?

Men sakta i backarna nu... Även OM det skulle vara mystiskt med huvudet som kastas bakåt så är det inte ett bevis på att den officiella teorin inte stämmer. Jag vill dessutom minnas att jag hört fullständigt rationella förklaringar på varför huvudet kastas bakåt. Det blev om jag inte missminner mig en whiplasheffekt.

Jag har för övrigt själv sett hur mycket förnuftigare kulbanan på "the magic bullet" blir om man får till alla vinklar korrekt på alla människor, samt har rätt nivå på sätena, något som konspirationssidor tenderar att glömma bort.

Så jag förväntar mig lite mer än så för att betrakta något som "bevisat". Håller du inte med?
Citera
2005-10-17, 23:20
Medlem
Tenaciouss avatar
även om den tas upp ofta så är "P2" i Italien en mycket känd konspiration som gick ut på att landets frimurare skulle störta regeringen.

Sen finns det många olika exempel på Usa's konspirerande mot att störta ledare i andra länder.Det gick en fransk dokumentär på Svt för nåt år sen där flera chefer i CIA praktiskt taget erkänner deras inblandning i störtandet av bland annat Shahen av Irak och åtskilliga försök att störta Fidel Castro.

Dokumentären hette förövrigt "CIA's hemliga krig" och sändes i tre delar i programmet Dokument utifrån i juni 2004. Väldigt bra film som ger en annan mer "trovärdig", eller mer lättsmält teori än den vanliga konspirationsteorin om Illuminati och NWO
Citera
2005-10-18, 16:41
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Så jag förväntar mig lite mer än så för att betrakta något som "bevisat". Håller du inte med?
När den officiella versionen är direkt löjlig så tror jag inte på den. Därmed inte sagt att man vet vad som egentligen hände. Däremot vet man vad som inte hände. Det var inte en ensam skytt. Det var flera. Därmed är det per definition en konspiration.

Sen vilka som låg bakom vet jag inte. Men jag har mina aningar
Citera
2005-10-18, 17:04
Medlem
Pads avatar
Citat:
När den officiella versionen är direkt löjlig så tror jag inte på den. Därmed inte sagt att man vet vad som egentligen hände. Däremot vet man vad som inte hände. Det var inte en ensam skytt. Det var flera. Därmed är det per definition en konspiration.

Sen vilka som låg bakom vet jag inte. Men jag har mina aningar

Att du anser att den officiella versionen är löjlig gör den inte överbevisad.

Du må ha en teori om att det var flera skyttar, men kom inte och påstå att det är bevisat. Om man måste klassificera JFK som något så skulle jag säga "omstridd" eftersom det finns en officiell version som många tror inte stämmer, men som ingen lyckats överbevisa på ett riktigt övertygande sätt.

Även JFK har ju haft en lång rad med indicier som en efter en blivit vederlagda, man har visat att det gott och väl hinns med att skjuta alla skotten med det vapnet trots att det påståtts annorlunda. Man har visat att det går att träffa skapligt väl med det också, trots att det påståtts annorlunda. Det har visats trovärdiga förklaringar till hur en ensam skytt skulla kunna utföra dådet.

Du är givetvis välkommen att fortsätta tro att en konspiration ligger bakom, men just den här tråden handlar inte om att tro, den handlar om konspirationer som definitivt blivit bevisade eller avslöjade. Och något sådant bevis har jag aldrig sett i fallet JFK. Men jag ser med spänning fram mot dina källor som röjer undan allt tvivel.
Citera
2005-10-18, 17:16
Medlem
DIF1891s avatar
Jag är beredd att ge dig rätt angående detta. Det finns olika teorier och det är inte bevisat bortom allt tvivel att den officiella versionen är fel. Hoppas nu bara att vi får uppleva sanningen bakom dådet under vår livstid, när hemligstämplade dokument görs offentliga. Lägger därmed ned debatten men hoppas kunna återuppta den senare
Citera
2005-10-18, 17:22
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag är beredd att ge dig rätt angående detta. Det finns olika teorier och det är inte bevisat bortom allt tvivel att den officiella versionen är fel. Hoppas nu bara att vi får uppleva sanningen bakom dådet under vår livstid, när hemligstämplade dokument görs offentliga. Lägger därmed ned debatten men hoppas kunna återuppta den senare

Äsch, jag som hade hoppats att du skulle backa upp dina påståenden med lite ordenltiga trovärdiga källor. Det hade varit intressant läsning.
Citera
2005-10-18, 20:42
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag tycker mordet på Gustav III kvalificerar sig väl för att kallas konspiration. Varför?

1. Gustav själv hade starka aningar om mordet, men underlät agera.
2. Gustav själv såg till att flera av de drivande bakom mordet kom undan helskinade.
3. Mordet fick egentligen bara en syndabock, Ankarsköld.

Förklaringen till ovanstående är nog att Gustav ville klara sitt rykte till eftervärlden och inte framstå som en paranoid och mordisk tyrann. Intressant historia. Vad tror ni?
Citera
2005-10-18, 22:31
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
även om den tas upp ofta så är "P2" i Italien en mycket känd konspiration som gick ut på att landets frimurare skulle störta regeringen.

Sen finns det många olika exempel på Usa's konspirerande mot att störta ledare i andra länder.Det gick en fransk dokumentär på Svt för nåt år sen där flera chefer i CIA praktiskt taget erkänner deras inblandning i störtandet av bland annat Shahen av Irak och åtskilliga försök att störta Fidel Castro.

Dokumentären hette förövrigt "CIA's hemliga krig" och sändes i tre delar i programmet Dokument utifrån i juni 2004. Väldigt bra film som ger en annan mer "trovärdig", eller mer lättsmält teori än den vanliga konspirationsteorin om Illuminati och NWO

P2 är väl antagligen det mest kända fallet i modern tid. Tänkte direkt på P2 när jag såg tråden och undrade just om någon skulle ta upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
3. Mordet fick egentligen bara en syndabock, Ankarsköld.

Ankarström, Ankarström, Ankarström.
Citera
2005-10-19, 00:07
Medlem
th3vils avatar
Haijby och Kejne-affärerna kan man väl kalla för avslöjade konspirationer?
Citera
2005-10-19, 20:43
Bannlyst
Ksp 58

Såg ni Svt´s fejkade dokumentär om konspiration 58, för ett par år sedan, även kallad Ksp58. Gick ut på att vm i fotboll 1958 inte alls spelades i Sverige, utan i Usa. Allt var en kupp för att på något sätt lura öst under det kalla kriget som då rådde.

Dokumentären var mycket välgjord där man lade fram olika bevis som att skuggor föll fel i förhållande till solljuset, läktarna var tomma, byggnader bakom Stockholmsstadion såg ej ut på det viset som bilder visade utan det var byggnader i New York osv. Man hade även skådespelare som agerade konspiratörer, man hävdade även att det fanns en bok i ämnet och författaren lät sig intervjuas i dokumentären. Man intervjuade även icke skådespelare bla personer som deltagit i fotbolls vm, samt Lars Gunnar Björklund som var fotbollskommentator under vm 1958. Dessa personer ställde sig helt frågande till att Vm i Sverige aldrig ägt rum.

När man såg programmet visste man inte riktigt vad man skulle tro eftersom man inte förräns efter programmet talade om att det bara var fejk. Det var lite skrämmande på något sätt, att se hur media kan påverka oss att tro på allt vi ser, hör och läser. Se bara på alla proganda filmerna fr[n WWII och Vietnamkriget. Ser du tex JFK tillräckligt många gånger kommer du tro att mordet gick till på det sätt filmen visar.

Slutsats mina damer och herrar, lär er att kritiskt granska och ifrågasätta allt ni läser och hör.

Elvis Lever
Citera
2005-10-19, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Desertör
Hej,

vad sitter ni inne med för info om bevisade konspirationer?

Skulle gärna vilja ha någon form av lista

Du kan ju alltid gå till botten med konspirationerna kring Estonia.

Finns massor med skumma sidor ute på nätet kring detta!

Simma lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in