• 1
  • 2
2012-11-22, 22:53
Medlem
mrcleans avatar
Har köpt en ny hårddisk och det går inte att flytta över stora filer till den. Framförallt .img filer.
Hårddisken säger att det är en otillåten diskstorlek.

Intenso 500Gb USB3.0
Citera
2012-11-22, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Har köpt en ny hårddisk och det går inte att flytta över stora filer till den. Framförallt .img filer.

Intenso 500Gb USB3.0
Vad menar du med stora filer då?
Citera
2012-11-22, 23:01
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Vad menar du med stora filer då?

4,4GB. Har lagt över en del filmer som jag har på dvd till .img på hårddiskar så jag kunde städa undan filmer till garaget.
Citera
2012-11-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrclean

Intenso 500Gb USB3.0

Vilket format är den i?

Om den är i FAT32 är ≈4GB det största. Formatera om i NTFS så löser det sig (om du har mac formatera i HFS+ så är det bättre)
Citera
2012-11-22, 23:40
Medlem
auto607989s avatar
Du behöver inte formatera..... konvertera till NTFS fungerar.

mvh
Citera
2012-11-23, 01:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd Tillbehör -> Hårdvara

//Mod
Citera
2012-11-23, 01:10
Medlem
JagVanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989

mvh

Hur konverterar man en disk? Har en 1 tb disk som jag ibland använder till en dj controller som bara tar fat och fat 32, skulle ju va grymt om man kan konvertera fram och tillbaka till NTFS så jag kan använda disken till backup också. Tar det lång tid och vad händer med filer som är större än 4,4 gb om man konverterar från NTFS till fat? Försvinner de eller kommer de tillbaka om man konverterar tillbaka till NTFS?
Senast redigerad av JagVann 2012-11-23 kl. 01:14.
Citera
2012-11-23, 01:12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989

mvh
Jag konverterade en Hitachi 320Gb USB-HDD Fat32>>NTFS en gång. En tid senare så försvann allt på den och jag fick wipe:a den och partitionera den på nytt, det gör jag inte gärna en gång till. Bättre då att att nolla den och skapa en ny fräsch NTFS-partition direkt från början.
Citera
2012-11-23, 01:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVann
Hur konverterar man en disk?
Högerklicka på "Dator", välj Hantera, Lagring>>Diskhantering.
Annars är Partition Wizard Portable (googla) ett smidigt verktyg för detta.

Men som sagt, det är inte att rekommendera att konvertera. Filer som inte kan hanteras av FAT32 får du aldrig tillbaks, FAT16 blir än värre i iom att filstorleken som kan hanteras där i är ännu mindre (orkar inte googla upp exakt max filstorlek).
Senast redigerad av Skadat gods 2012-11-23 kl. 01:22.
Citera
2012-11-23, 01:32
Medlem
JagVanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Högerklicka på "Dator", välj Hantera, Lagring>>Diskhantering.
Annars är Partition Wizard Portable (googla) ett smidigt verktyg för detta.

Men som sagt, det är inte att rekommendera att konvertera. Filer som inte kan hanteras av FAT32 får du aldrig tillbaks, FAT16 blir än värre i iom att filstorleken som kan hanteras där i är ännu mindre (orkar inte googla upp exakt max filstorlek).

OK, tack.
Citera
2012-11-23, 06:25
Medlem
Microsoft har begränsat Diskhanteraren och Explorer så att man bara kan formatera små diskar / partitioner till FAT32. Man blir tvungen att ladda ned verktyg eller hålla på med dos kommandon i CMD fönstret för att göra om större diskar till FAT32.
Citera
2012-11-23, 22:12
Medlem
mrcleans avatar
Aha där ser man, konstigt att hårddisken kommer i FAT32 då många kan ha HD-filmer osv nuförtiden som är större än 4GB.
Men om jag förstår det rätt så borde jag göra backup på filerna jag flyttat över och sen formatera hårddisken och sen göra om formatet? Sen är det bara att flytta över allt igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in