2012-11-22, 21:56
Medlem
Hej och god kväll =)

Försök till mord eller mord. Jag ser inte skillnaden... Är det överlagt så ska det väl inte spela någon roll om man klarar av att genomföra det eller om offret lyckas smita.

Detsamma med våldtäkt. Om jag ser att någon håller på att bli våldtagen och avbryter så gör jag självklart offret en stor tjänst men jag sänker ju straffet till gärningsmannen radikalt. Han kommer säkert inte ens få fängelse för ett försök.

Detta gör ju att man nästan inte vill avbryta innan våldtäkten är genomförd... Någon som håller med mig eller tycker ni att jag har helt skev syn på detta?

EDIT: Var lite snabb på avtryckaren... Denna skulle nog till Juridik, eller?
Citera
2012-11-22, 23:18
Medlem
MusseMunskydds avatar
Försök till grov misshandel eller mord är inte något som man vill ska gå längre än nödvändigt om man är det tilltänkta offret. Där jag bor behöver man inte invänta allvarlig kroppsskada innan man får försvara sig med dödligt våld. Denna fina lagen har jag redan använt minst en gång till min fördel, förmodligen många gånger utan att tänka på det. Blotta tanken på att jag var beväpnad och villig att döda fick samma drägg att hålla sig i skinnet många gånger kan jag tänka mig. En granne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in