Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-22, 21:09
  #1
Medlem
rovmuns avatar
Jag står i köptankarna med en 13" mac bärbar, den ska användas till mindre. html, minre photoshopjobb.

Macbook Air 13 tum 256GB ssd kostar + 8GB RAM 15775:-

Macbook Pro 13 retina, 128 gb kostar 16495:-

Gamla Macbook Pro kostar 11.795:- (köpa egen SSD samt ram, 3000:-) 14795:-


Macbook Air, fördel att den är extremt liten, sämre CPU annars motsvarande.

Macbook Pro retina, dyrast, lite SSD endast 128GB men fördel på skärmen.

Gamla Macbook pro, större,tyngre och billigast. Går att uppgradera sjölv. Men gamal och skärmen är sämre än retina.



Svårt val detta kan ni ger mig några mer tankar, detta blir första gången jag köper en mac?
Citera
2012-11-22, 21:28
  #2
Medlem
Ellingtons avatar
Du förstår inte hur trevlig 13"-retinan är förns du har den i händerna. Svårslagen byggkvalitet, skärm samt helhetskänsla.
Samtliga alternativ kommer funka för dina behöv, så har du stålarna - go for the retina.

/e
Citera
2012-11-22, 21:47
  #3
Medlem
rovmuns avatar
Det som stör mig på retina är 128GB och inte går på enkelt sätt att byta. Apple tar 3000 till för 256.
Citera
2012-11-22, 23:09
  #4
Medlem
Ellingtons avatar
Just sayin'.
Efter du pillat på 13-retinan känns standard MBP'n uråldrig samt Airen kraftlös.
Jag rekommenderar dig att besöka närmaste appleåterförsäljare för att känna och klämma.
Citera
2012-11-22, 23:30
  #5
Medlem
rovmuns avatar
Jag testat 15" retina men inte 13" ska dra ner i morgon och testa den.
Citera
2012-11-23, 00:00
  #6
Medlem
13" retinan utan att tveka. Den kommer hålla länge för dina ändamål tror jag
Citera
2012-12-02, 14:35
  #7
Medlem
sanzadiluss avatar
vad blev det för något?

själv har jag en macbook pro retina 13" och är sjukt nöjd med den! speciellt i de fall man arbetar med datorn och stirrar på skärmen i timtals, som t.ex. vid fotoredigering.
Citera
2012-12-02, 20:27
  #8
Medlem
rovmuns avatar
Det blev en macbook pro 15" retina, billigaste modellen
Citera
2012-12-29, 15:32
  #9
Medlem
När skulle man kunna tänka sig att MBP med retina kommer kosta det dagens MBP gör?
Dvs en 13-tum retina för 12k?
Citera
2012-12-29, 16:04
  #10
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvavit
När skulle man kunna tänka sig att MBP med retina kommer kosta det dagens MBP gör?
Dvs en 13-tum retina för 12k?
Enligt de nyaste ryktena kommer Pro-serien att dödas till förmån för retina-Pro:s, alltså att dagens MBP-modeller med CD-läsare och icke-IPS-skärmar kommer att upphöra. Macbook Air skulle tydligen behålla sina skärmar men den lär väl iallafall, och förhoppningsvis, bli uppgraderad till IPS-panel inom en snar framtid (bättre kontrast och betraktningsvinklar (viewing angles heter det iallafall på engelska)).

Antingen kommer Air utgöra den billigare nedre halvan av prisspannet i framtiden, och Pro fortsätter vara lika dyra som idag, eller så kommer tjockis-modellerna att avskaffas till förmån för retina och retinamodellerna sjunker i pris för att laga "glappet" i prisbilden som uppstår.

Jag gillar personligen tjockismodellen av MBP eftersom det går att byta RAM och hårddisk i den, till skillnad från alla andra Macbookar idag. Skulle den få en IPS-display hade den varit perfekt egentligen, även om den inte skulle vara retina.
Citera
2012-12-29, 16:25
  #11
Medlem
Även jag går i köptankar på en 13" retina. Ni som har en, märker ni av scrollagg i webbläsare och/eller os? Sköter den sig vid relativt tungt arbete, såsom photoshop, final cut eller filmuppspelning? Inget spelande för mig, men Intel HD 4000 och retinaskärm klingar ändå inte riktigt väl i mina öron.. Kommentarer?
Citera
2012-12-30, 00:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Enligt de nyaste ryktena kommer Pro-serien att dödas till förmån för retina-Pro:s, alltså att dagens MBP-modeller med CD-läsare och icke-IPS-skärmar kommer att upphöra. Macbook Air skulle tydligen behålla sina skärmar men den lär väl iallafall, och förhoppningsvis, bli uppgraderad till IPS-panel inom en snar framtid (bättre kontrast och betraktningsvinklar (viewing angles heter det iallafall på engelska)).

Antingen kommer Air utgöra den billigare nedre halvan av prisspannet i framtiden, och Pro fortsätter vara lika dyra som idag, eller så kommer tjockis-modellerna att avskaffas till förmån för retina och retinamodellerna sjunker i pris för att laga "glappet" i prisbilden som uppstår.

Jag gillar personligen tjockismodellen av MBP eftersom det går att byta RAM och hårddisk i den, till skillnad från alla andra Macbookar idag. Skulle den få en IPS-display hade den varit perfekt egentligen, även om den inte skulle vara retina.

Jag har svårt att se Apple behålla MBP utan retina i sitt sortiment, nu när den kommit med retina.
Det är väl ett rimligt antagande att dom vill köra slut på sina tjockispros för att låta retinan stadigt flyta över, med en prissänkning? Eller är det ett rimligare antagande att dem behåller dessa två modeller framtill en ersättare som ska motsvara pro:n kommer ut? Finns det någon historisk analys man kan dra här?
Min tanke är denna.. iPhone 4 släpptes med retina skärm, kostade x, 3GS var kvar i sortiment ett tag, försvann och i samband kom en prissänkning på 4:an?
Har dagens tjockispro i 13tum alltid kostat det den gör idag, dvs sedan lansering?
Hur är prispolitiken hos apple, rear dom alltid ut sina "utgående" produkter. Vill bara inte ge 16lök för retinan och ca12k som man får ge för en tjockispro eller air är vad jag tycker retinan är värd.. Är det bara strunta i det eller bör man vänta? Har inget akut behov, utan planerar att köpa ny senast vintern 2013. Vill ha retinan i 13tum.. Men inte för 16tusen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback