2005-04-17, 22:51
Medlem
manganmanges avatar
Vilka här har läst böckerna om Coq Rogue? Vad tycker ni om dessa böcker rent faktamässigt? vad är rimligt och vad är trams och överdrifter? Finns folk med hamiltons kompetens i verkligheten?
2005-04-17, 23:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manganmange
Vilka här har läst böckerna om Coq Rogue? Vad tycker ni om dessa böcker rent faktamässigt? vad är rimligt och vad är trams och överdrifter? Finns folk med hamiltons kompetens i verkligheten?

Klart det finns elitsoldater som övergår till underrättlseverksamhet. Ett av de mest komiska felen Guillou gör i fallet Hamilton är att han p.g.a. sina egna kommunistsympatier hävdar att Hamilton varit medlem i den vänsterextrema organisationen Clarté och dssutom efteråt är CIA-utbildad, och detta under en tid då ingen svensk (eller annan för den delen) medborgare fick komma in i USA om man uppvisade kommunistsympatier
2005-04-18, 02:06
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Klart det finns elitsoldater som övergår till underrättlseverksamhet. Ett av de mest komiska felen Guillou gör i fallet Hamilton är att han p.g.a. sina egna kommunistsympatier hävdar att Hamilton varit medlem i den vänsterextrema organisationen Clarté och dssutom efteråt är CIA-utbildad, och detta under en tid då ingen svensk (eller annan för den delen) medborgare fick komma in i USA om man uppvisade kommunistsympatier

Tror inte alls att det skulle vara omöjligt ett omöjligt scenario. Kanske om man som privatperson åkte in men det är lite blåögt (IMHO) att tro att han inte skulle komma in. Det lär ju ha varit någonsorts överenskommelse mellan militären i Sverige och USA.

BTW. Fattar inte att jag skrev ett sånt här spekulativt och jävligt onödigt inlägg

och borde inte denna tråden ligga i Litteratur?
2005-04-18, 03:11
Medlem
Bandits avatar
Man kan ju tänka sig att grabbarna i SSG är av liknande kaliber... :shoot2:
2005-04-18, 07:22
Medlem
Citat:

Du menar någon som kan hantera alla möjliga vapen, veta alla vinsorter, aldrig göra något fel?
2005-04-18, 08:27
Medlem
Wendigos avatar
Aldrig göra fel ?

Jag reagerar direkt på det sista där.. klart han gör fel, i nästan varje bok händer ju nånting som oftast får ganska djupgående konsekvenser för Hamilton. Att ha retat upp en siciliansk maffiaboss och till råga på allt hotat dennes familj var väl inte såå smart, då det visar sig ha ödesdigra följder..

Att läsa böckerna om Hamilton, alternativt Arn, kräver annars ett mer än vidöppet sinne men om man tar dom för vad de utger sig för att vara, nämligen spionromaner / historisk fiction så ligger många timmars glädje i dessa serier.
Rekommenderas varmt. Och har man läst alla böckerna om Hamilton så måste man nästan leta reda på och läsa den korta novellen "Hamlon" som utgör en inofficiell slags slutkläm på Hamilton-sagan.
2005-04-18, 10:56
Medlem
manganmanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Just detta tycker inte jag att det verkar speciellt otroligt, som sagt så är det nog lite skillnad på ett vanligt kommunistyngel och en kille som är ditskickad av svenska staten i samråd med amerikanska staten för att genomgå en utbildning för ex antal miljoner
2005-04-18, 13:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Tror inte alls att det skulle vara omöjligt ett omöjligt scenario. Kanske om man som privatperson åkte in men det är lite blåögt (IMHO) att tro att han inte skulle komma in. Det lär ju ha varit någonsorts överenskommelse mellan militären i Sverige och USA.

BTW. Fattar inte att jag skrev ett sånt här spekulativt och jävligt onödigt inlägg

och borde inte denna tråden ligga i Litteratur?

Guillou fick ju själv inte ens komma in i lumpen p.g.a. sina kommunistsympatier så sanningen är den att det sållades redan i Sverige.
Sedan har USA sedan länge en policy att inte låta nazister eller kommunister ta del av deras utbildning INOM landet medan man UTOMLANDS tycks kunna militärt utbilda i stort sett vem fan som helst.
Jag blev själv grundligt kollad under tidigt 80-tal då jag gjorde militärtjänsten inom ett jägarförband liksom alla andra, och på 60-70-talet då Hamilton lär ha gjort militärtjänsten hos fallskärmsjägarna var det förmodligen ännu värre...
2005-04-18, 13:36
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Just detta tycker inte jag att det verkar speciellt otroligt, som sagt så är det nog lite skillnad på ett vanligt kommunistyngel och en kille som är ditskickad av svenska staten i samråd med amerikanska staten för att genomgå en utbildning för ex antal miljoner

Som jag skrev i inlägget ovan sållades det redan i Sverige, men Clarté var på 60-talet att likna vid t.ex. AFA idag, bara det att då denna organisation uppstod var det betydligt vanligare med perifida organisationer på vänsterkanten än vad det är idag...
2005-04-18, 17:54
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du menar någon som kan hantera alla möjliga vapen, veta alla vinsorter, aldrig göra något fel?

Helt felfri är han då inte... I en bok får man reda på att han emellanåt är impotent, han förbjuder sin bästa vän att bära vapen vilket får till följd att denne blir ihjälskjuten, han råkar mörda en tjej och står i valet och kvalet att anmäla sig själv eller om han ska gömma undan bevisen...osv.
2005-04-19, 15:52
Medlem
borrizs avatar
Har ni tänkt på att det inte finns mycket våld i Hamilton-böckerna. Det typiska är en sida då Hamilton tar ihjäl ryska agenter eller annat löst folk .
Sedan följer nio sidor politik, ofta genom att hr Ponti (Jan Guillous alter ego) håller föreläsning. När Ponti blir torr i halsen (och läsaren sår i öronen) börjar Hamilton panga på igen.
[tro mig om Ni vill men jag tycker detta är ett fantastiskt upplägg]
2005-04-19, 16:42
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har ni tänkt på att det inte finns mycket våld i Hamilton-böckerna. Det typiska är en sida då Hamilton tar ihjäl ryska agenter eller annat löst folk .
Sedan följer nio sidor politik, ofta genom att hr Ponti (Jan Guillous alter ego) håller föreläsning. När Ponti blir torr i halsen (och läsaren sår i öronen) börjar Hamilton panga på igen.
[tro mig om Ni vill men jag tycker detta är ett fantastiskt upplägg]

I Vendetta är det en hel del våld. Och i Ingenmansland...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in