2005-04-20, 15:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
I Vendetta är det en hel del våld. Och i Ingenmansland...

Visst är böckerna olika (i annat fall skulle de vara värda att läsa) men sett till helheten så håller Du nog med mig.

Att böckerna innehåller en stor del politiskt resonomang är inte menat som något negativt, snarare tvärtom. Jag anser att detta ger detta böckerna ett djup som annan 'actionlitteratur' ofta saknar, detta oavsett om man är meningsfrände med Janne eller ej.
2005-04-21, 11:29
Medlem
Idag skryter jag inte direkt med att jag har läst samtliga Hamiltonromaner, men under tonåren och lumpentiden tyckte man ju att det var intressant. Det mest osannolika med Hamilton var att han lyckades med att ta en examen i systemvetenskap, samtidigt som han utbildades av CIA och US Navy och var kvartsback i skolans fotbollslag. Jag hade velat sett pojkens schema.
2005-04-21, 11:35
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Idag skryter jag inte direkt med att jag har läst samtliga Hamiltonromaner, men under tonåren och lumpentiden tyckte man ju att det var intressant. Det mest osannolika med Hamilton var att han lyckades med att ta en examen i systemvetenskap, samtidigt som han utbildades av CIA och US Navy och var kvartsback i skolans fotbollslag. Jag hade velat sett pojkens schema.

ja, faktiskt är det väl detta som är det mest orealistiska. De andra som utbildas i de senare böckerna är antingen fysikt begåvade eller genier, H är såklart både och, å åker inte på stryk av nån av dem...
2005-04-23, 07:41
Medlem
frostflakes avatar
Kärringböcker. Har läst samtliga. Kärringböcker. Relationsdramatik.
2005-04-23, 10:38
Medlem
InkoPinkos avatar
Det vore lite intressant ur en psykoligisk synvinkel att höra vad det är som driver forumtroll som dig?
2005-04-23, 11:15
Medlem
Eller för all del självutnämnda forumväktare.
2005-04-24, 19:00
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Hamilton lär ha gjort militärtjänsten hos fallskärmsjägarna var det förmodligen ännu värre...

Hamilton var väl ändå attackdykare, dvs utbildad hos Kustjägarna på K1 ?
2005-04-24, 19:05
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har ni tänkt på att det inte finns mycket våld i Hamilton-böckerna. Det typiska är en sida då Hamilton tar ihjäl ryska agenter eller annat löst folk

Däremot börjar väl varje bok i serien med en detaljerad beskrivning att någon har dödats och hur det gick till!?
2005-04-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
må kanske vara sant, men btw, är inte Hamilton på någon Robotbåt i någon bok med?
2005-04-24, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har ni tänkt på att det inte finns mycket våld i Hamilton-böckerna. Det typiska är en sida då Hamilton tar ihjäl ryska agenter eller annat löst folk .
Sedan följer nio sidor politik, ofta genom att hr Ponti (Jan Guillous alter ego) håller föreläsning. När Ponti blir torr i halsen (och läsaren sår i öronen) börjar Hamilton panga på igen.
[tro mig om Ni vill men jag tycker detta är ett fantastiskt upplägg]

Det våld som beskrivs i böckerna är oerhört detaljerat och noggrant redogjort för. Vilka kotor och organ som skadas/förstörs osv. Likaså är Guillous beskrivning av Hamiltons olika vapen oerhört detaljerad och omfattande. Janne har ett närmast patologiskt intresse för vapen, dock bara på nördnivå, vilket gör att jag tror att karln inte är riktigt tillräknelig. En liten våldsromantiker som antagligen runkar ganska häftigt när han ser den tekniska specifikationen på valfri älgstudsare.
2005-04-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Hamilton gjorde GU vid flottans A-dyk(finns inte längre). Det redogörs i första eller andra boken. Det är därför han har flottans uniform och flottans gradbeteckningar. De andra überagenterna utbildades vid KA1 i Vaxholm, som A-dyk.
2005-04-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memphis
må kanske vara sant, men btw, är inte Hamilton på någon Robotbåt i någon bok med?

han är väl passagerare på en robotbåt+ en vertolhelikopyer i den tredje boken när han o Lundwall o Stålhandske ska spränga de sovjetiska undervattensbaserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in