Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-11-22, 11:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Flashback's ledning är oerhört konservativ när det kommer till forummjukvaran som Flashback körs på. Har ni ens själva någon koll på vilken vBulletin-version det var ni senast hade installerad innan ni började koda om Flashback?

Sett till layouten kanske vBulletin 4 inte är den snyggaste (personligen tycker jag att vBulletin 3.8.x ser bäst ut), men när det kommer till funktionalitet och säkerhet, ja, då är vB4 en rejäl förbättring jämfört med det Flashback som körs idag.

Vidare så är de nuvarande forumteman på Flashback ganska tråkiga och stela, även om det inte är det mest akuta skälet till att uppgradera till vBulletin 4. En bra funktion med vB4 är att det finns en auto-save funktion, som är mycket praktisk när t.ex. webbläsaren kraschar (SSL-certifikatet gör så att inlägget inte kan sparas efter en krasch). Vidare så finns det många bra plugins som utökar funktionaliteten, men ni i Flashbacks ledning verkar vara oerhört negativa till att använda bra plugin.

En sak jag undrar över dock, och det är säkerheten. Flashback som företag kan ju inte patcha alla säkerhetshål som finns i den äldre versionen av vBulletin, så varför inte bara uppgradera till vB4? Har ni ens uppgraderat till den senaste versionen av vBulletin 3.x.x eller vad det nu är ni kör med?
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-11-22 kl. 11:54.
Citera
2012-11-22, 11:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Som förklarats så många gånger förr så körs Flashback till väldigt stor del på specialskriven kod som blir minst sagt problematisk att porta till en annan plattform, oavsett vad för plattform det må vara.
Citera
2012-11-22, 11:43
Medlem
svampdamps avatar
Vad jag vet så har Flashback en ganska så omprydd version som deras utvecklare själv har piffat till.
https://www.flashback.org/u715633
Citera
2012-11-22, 11:52
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som förklarats så många gånger förr så körs Flashback till väldigt stor del på specialskriven kod som blir minst sagt problematisk att porta till en annan plattform, oavsett vad för plattform det må vara.
Vadå specialskriven kod? Det är någon modifierad version av vBulletin som Flashback körs på, och då är det bara att exportera forumhistoriken i text-sql fil, eller via phpMyAdmin eller något liknande. Faktum är att det vore bättre för Flashback om admin beslutade sig för att först konvertera till open source forummjukvara som t.ex. phpBB, för att sedan därefter modifiera för fullt och på så sätt släppa källkoden till den modifierade forummjukvaran, så att även Flashback's forummjukvara kan fortsätta förbättras av phpBB's community istället för att Flashback anlitar någon stackars kodare som tar oerhört lång tid på sig att göra några små förändringar.

Att Flashback så konservativt håller kvar vid en utdaterad vBulletinversion är knappast praktiskt, och ni låser in er själva i proprietär mjukvara som inte direkt är gjord för att moddas.
Citera
2012-11-22, 12:05
Tekniker
kookamungas avatar
Det kommer inte att ske. Flashback bygger mycket riktigt på vBulletin, men genom åren har så mycket ändrats i koden att forumet som körs på sidan idag snarare är en fork av vBulletin. Ändringarna består bland annat av omskrivningar för att koden ens ska fungera på en sida i Flashbacks storlek samt verktyg för att kunna moderera forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Att Flashback så konservativt håller kvar vid en utdaterad vBulletinversion är knappast praktiskt, och ni låser in er själva i proprietär mjukvara som inte direkt är gjord för att moddas.

Vi har källkod och kan ändra precis vad vi vill, därför är vi inte på något sätt låsta.
Citera
2012-11-22, 12:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kookamunga
Det kommer inte att ske. Flashback bygger mycket riktigt på vBulletin, men genom åren har så mycket ändrats i koden att forumet som körs på sidan idag snarare är en fork av vBulletin. Ändringarna består bland annat av omskrivningar för att koden ens ska fungera på en sida i Flashbacks storlek samt verktyg för att kunna moderera forumet.
Är lite nyfiken här: har ni ens tillstånd att gaffla vBulletin?

Vad gäller verktygen för att moderera forumet så finns det liknande verktyg till vB4 (vissa av dessa verktyg kanske behöver finslipas lite men annars fungerar de bra kan jag säga av egen erfarenhet):

http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=184267 (som ett alternativ till du lämnar flashback)
http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=235841 (detta är en mycket bra plugin som är långt bättre än heta ämnen osv)
http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=255285 (som ett alternativ till mina citat; lite buggig och fungerar inte i 10 av 10 fall, men fungerar annars okej)
http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=285206 (som ett alternativ till rapportera inlägg med regelanledningar; denna är lite krånglig, men skulle kunna fungera bra om Flashback förbättrar den)

Det finns hur som helst mycket bra funktionalitet som Flashback går miste om. Ni gör det bara mer krångligt för er och tar en onödig omväg genom att skriva om allt och fanatiskt/dogmatiskt låsa er fast vid en utdaterad vBulletinversion bara för att ni har lagt till lite egen funktionalitet som ni menar skall hålla Flashback tillbaka från uppgraderingar.

Att du sedan som Flashbackutvecklare (anställd, lön?) talar i egenintresse kan jag förstå, men rent logiskt sett ser jag inte varför Flashback aldrig skall uppdateras.

Citat:
Ursprungligen postat av kookamunga
Vi har källkod och kan ändra precis vad vi vill, därför är vi inte på något sätt låsta.
Jo, ni är inlåsta på så sätt att ni inte verkar kunna ta er ut ur er egen gaffel. Det är inget fel i att gaffla källkod, det görs hela tiden och i en del fall är det till och med nödvändigt. Men ni verkar inte ha satsat på kompatibilitet. Omodifierade versioner av vBulletin kan man enkelt konvertera till IP.Board, phpBB, SMF osv.
Senast redigerad av EliasAlucard 2012-11-22 kl. 12:22.
Citera
2012-11-22, 12:26
Administrator
admins avatar
Som det redan berättats som kommer det aldrig att ske. vBulletin stödjer inte så stora forum som Flashback, och går bara att använda på mindre forum. Gränsen gick tidigare vid 2000 samtidiga besökare. Jag vet inte om detta har ändrats på senare år. Men när Flashback hade 2000 samtidiga besökare och inget funkade så berättade vBulletin att de inte har support på så stora forum. Då byggde vi om koden, så att det funkade. vBulletin erbjöd en vara tekniker arbete, då vi uppenbarligen lyckats med något som vBulletin inte klarade. Men han tackade nej. Så nej. Någon vBulletin 4 lär du aldrig se på Flashback.

admin
Citera
2012-11-22, 12:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Som det redan berättats som kommer det aldrig att ske. vBulletin stödjer inte så stora forum som Flashback, och går bara att använda på mindre forum. Gränsen gick tidigare vid 2000 samtidiga besökare. Jag vet inte om detta har ändrats på senare år.
Det måste det ändå ha gjort, då det finns andra stora forum som t.ex. LinuxQuestions.org som har över 2000 gäster:

http://www.linuxquestions.org/questions/

^^ Förvisso är inte alla dessa 2000+ gäster aktiva i skrivande stund i realtid, utan det rör sig självklart om en 15-60 minuter, men ändå. Kan inte tänka mig att vBulletin fortfarande har en gräns på 2000 användare än idag. Annars så finns det ju open source alternativ till vBulletin, som sagt, och du är väl tillräckligt upplyst att du förstår att open source klarar av mycket av det som stängd proprietär skitmjukvara inte klarar av?

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men när Flashback hade 2000 samtidiga besökare och inget funkade så berättade vBulletin att de inte har support på så stora forum. Då byggde vi om koden, så att det funkade. vBulletin erbjöd en vara tekniker arbete, då vi uppenbarligen lyckats med något som vBulletin inte klarade. Men han tackade nej. Så nej. Någon vBulletin 4 lär du aldrig se på Flashback.

admin
När var detta? Det måste väl ändå varit ett bra tag sedan?

Ni kan väl ändå fundera lite på saken åtminstone? Det finns mycket bra funktionalitet i vB4. Åtminstone kan nu ju ta och uppgradera till vB 3.8.7 som även den har lite mer funktionalitet och dess kod har mer gemensamt med den koden ni kör på nu. Sedan är det bara att applicera samma patch som gjorde att vBulletin klarade av fler än 2000 besökare.
Citera
2012-11-22, 13:01
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Jag har känslan att ett ombyte till version 4 skulle innebära mer krångel än vad det skulle göra nytta.
Den modifierade versionen som Flashback kör med nu fungerar relativt bra och jag anser att programmerarna har gjort ett bra jobb att koda om den ursprungliga versionen till den vi har idag.

Hade Flashback uppgraderat till version 4 hade de troligtvis ändå varit tvungna att koda om en hel del.

Protip: Kör på det som funkar bra, dvs vad vi har nu
Citera
2012-11-22, 13:04
Administrator
admins avatar
Citat:
Det måste det ändå ha gjort, då det finns andra stora forum som t.ex. LinuxQuestions.org som har över 2000 gäster:

^^ Förvisso är inte alla dessa 2000+ gäster aktiva i skrivande stund i realtid, utan det rör sig självklart om en 15-60 minuter, men ändå. Kan inte tänka mig att vBulletin fortfarande har en gräns på 2000 användare än idag. Annars så finns det ju open source alternativ till vBulletin, som sagt, och du är väl tillräckligt upplyst att du förstår att open source klarar av mycket av det som stängd proprietär skitmjukvara inte klarar av?

Open Source funkar inte av säkerhetsskäl. I de flesta fall är detta annars att föredra. Men vi har tidigare kommit fram till att det fanns för stora risker med detta.

Jag förutsätter att vBulletin blivit bättre, annars vore det illa. De är trots allt det bästa alternativet av de programvaror som finns att köpa. Men att de skulle klara +70 000 användare samtidigt (som vi hade på Flashback i måndags) tror jag är tveksamt. De problem vi hade då (dvs. att det gick segt som sirap) kommer vi att fixa nu i veckan. Med en programvara som vBulletin skulle det vara omöjligt.

Citat:

Om jag inte minns helt fel, så var det för 3-4 år sedan.

Citat:
Ni kan väl ändå fundera lite på saken åtminstone? Det finns mycket bra funktionalitet i vB4. Åtminstone kan nu ju ta och uppgradera till vB 3.8.7 som även den har lite mer funktionalitet och dess kod har mer gemensamt med den koden ni kör på nu. Sedan är det bara att applicera samma patch som gjorde att vBulletin klarade av fler än 2000 besökare.

Nej. Den programvara Flashback använder är överlägsen vBulletin. Du skulle aldrig vilja att vi byter till vBulletin. Tro mig.

admin
Citera
2012-11-22, 13:08
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Är det inte bättre du berättar vilka funktioner det är du skulle vilja ha på Flashback?
Citera
2012-11-22, 13:22
Tekniker
kookamungas avatar
Ta en titt på full disclosure och sök efter buggar i vBulletin de senaste åren. Hur stor andel är buggar i plugins från tredjepart?

Det är en av anledningarna till att sådant aldrig kommer komma på tal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in