• 1
  • 2
2012-11-22, 00:06
Medlem
BesserWissers avatar
Var på en rekryteringsträff/möte idag. Man fick höra om försvaret (och deras kaffepengar till lön), kustbevakning och annat.

Av de samtliga så var det två yrken som verkade intressanta, att bli polis eller tulltjänsteman.

Vetefan vilket man ska satsa på. De fördelar och nackdelar som de båda har, enligt mig, är:

Polis:
Fördelar:
* Spännande yrke med stor variation(?)
* Köra polisbil
* Hyffsad lön efter x antal år

Nackdelar:
* CSN-lån för hela utbildningen (ännu mer CSN-skulder)
* Svårt att bli antagen pga kvotering och dylikt
* Måste klara 2km @ 10 min
* Inte säkert att man kommer in på första försöket
* Ingen lön under utbildning
* 2.5 års utbildning

Tulltjänsteman:
Fördelar:
* Lön under utbildning (20k före skatt)
* 1 års utbildning
* 23k i lön efter utbildning på ett år, därefter stiger det till 24-27k inom närmsta åren
* Behöver ej ta ytterligare CSN-lån
* Antagning nästa år
* Högre lön än poliser(?)

Nackdelar:
* Tråkigare yrke, risk för att bli/vara monotont? (Nån som kan bekräfta/dementera detta?)

* Inte lika spännande som att vara polis(?)
Kommer ej på nåt mer nu, nån som har nåt att säga om detta?

Motivering? Vad hade Du/Ni valt och varför?
Citera
2012-11-22, 00:19
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Lätt tulltjänsteman av den enkla anledningen att det enbart bestod av fördelar (enligt mig)
Citera
2012-11-22, 00:29
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktSuddiGum
Lätt tulltjänsteman av den enkla anledningen att det enbart bestod av fördelar (enligt mig)
Jo men nu kan jag ju ha missat nån detalj. Det var ju ett sånt jävla liv på mötet så man hörde ju inte allt de sa.
Citera
2012-11-22, 00:38
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Jo men nu kan jag ju ha missat nån detalj. Det var ju ett sånt jävla liv på mötet så man hörde ju inte allt de sa.
Haha jag blev skitsugen på det jobbet så kollade upp deras utbildningar och märkte att man var tvungen tt ha B-körkort för det så det sket sig:-P
Citera
2012-11-22, 00:48
Medlem
AmadeusKriegs avatar
jag skulle också säga tulltjänsteman. Fan ingen dum idé faktiskt
Det kan ju säkert kanske variera lite, "vem vet vad vi hittar idag" osv?
Citera
2012-11-22, 01:06
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
jag skulle också säga tulltjänsteman. Fan ingen dum idé faktiskt
Det kan ju säkert kanske variera lite, "vem vet vad vi hittar idag" osv?
Haha!

Nja, liite mer variation skulle jag nog vilja ha.

Nya frågor: låt säga att man ska/vill flytta till USA i framtiden, vilket av de två yrkena är då lämpligast att ha i cv't? Har man någon nytta alls av de?

Räknas tulltjänstemanutbildningen som högskoleutbildning, precis som polisutbildningen gör?
Citera
2012-11-22, 01:09
Medlem
Red-Pandas avatar
Känns ju som polishögskolan bara vill ha tjejer eller invandrare idag, specialt en invandrar tjej med slöja då ställer sig kukarna i givakt på rikspolisstyrelsen.

Säger som alla andra Tulltjänsteman.

Citat:
Anställd vid Tullverket inom brottsbekämpning eller effektiv handel. Arbetsuppgifterna varierar beroende vilken enhet tulltjänstemannen arbetar på. De som är ute och gör kontroller har uniform och har samma befogenheter som polisen när det gäller brott mot smugglingslagen. De bär skyddsväst, skyddshandskar, handfängsel, expanderbar batong, kommunikationsradio, multiverktyg, ficklampa och OC-spray, men inte pistol till uniform.

För att bli anställd vid Tullverket krävs:[14]

För anställning vid Tullverkets brottsbekämpning
Lägst 3-årigt program på gymnasiet med svenska, engelska och matematik B-kurs och samhällskunskap A.
Svenst medborgarskap.
Körkort för bil.

För anställning som analytiker, kvalitetssäkrare, tullinformatör, tillståndshandläggare eller tullrevisor inom Tullverkets process "Effektiv Handel"
Akademisk examen om minst 120 poäng.
Körkort för bil.
Senast redigerad av Red-Panda 2012-11-22 kl. 01:13.
Citera
2012-11-22, 02:33
Medlem
8xxSeriess avatar
För fan tullen tror jag kan vara kul. Efter ett par år när man är inarbetad och känner sina arbetskamrater väl, och känner till rutiner så kan man ju själv börja plocka lite av det som är beslagtagit... oj oj oj här finns det pengar att göra tror jag. Sen måste det vara en obetalbar känsla att sätta dit personer som är uppkäftiga eller ljuger dig rätt upp i ansiktet, rota i en massa bilar och skit.
Citera
2012-11-22, 02:42
Medlem
BesserWissers avatar
Men va faan??? Ska man behöva ma b?
Citera
2012-11-22, 02:42
Medlem
Zelogaths avatar
Själv är jag ju lite partisk då jag redan har bestämt mig för att bli polis.

Jag kommer dock spendera de kommande åren som ordningsvakt, tjäna pengar, ta körkort, skaffa mig arbetslivserfarenhet, träna mer för att sedan söka PHS.

Står det alltså bara mellan tulltjänsteman och polis för din del?
Själv så tror jag att polisyrket är mer ett kall- man känner om det är rätt.

Lycka till!
Citera
2012-11-22, 03:08
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Men va faan??? Ska man behöva ma b?

Det är inte så svårt. Har du matte a? Då klarar man matte b, bara ett par nya tramssaker man måste lära sig.
Citera
2012-11-22, 03:19
Medlem
roobbes avatar
Det är långt ifrån några garantier att du blir anställd hos tullen, snarare tvärtom. Söktrycket på de fåtal tjänster som kommer upp där är enormt. Har för mig att rent oddsmässigt är det 1/16 som kommer in på polisutbildningen kontra 1/90 hos tullverket, detta vid deras senaste rekrytering.

Tullverket utbildar ju fortlöpande, till skillnad från polisen, efter behoven hos myndigheten. Det går alltså inte att sikta in sig på två datum/år för att söka, utan det gäller att vara uppmärksam på tullens hemsida.

Citat:
Räknas tulltjänstemanutbildningen som högskoleutbildning, precis som polisutbildningen gör?

Varken polisutbildningen eller utbildningen till tulltjänsteman räknas som högskoleutbildning i dagsläget.
Senast redigerad av roobbe 2012-11-22 kl. 03:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in