Citat:
Ursprungligen postat av -taki-
Men hur kan man resonera så? Ett lejon föder väl inte hux flux en tiger. Följer man tigerns utveckling bakåt längs en tidslinje kommer djuret väl att förändras. Det är det jag menar med procentsatser. Ta inte uttrycket så bokstavligt.
För 100 000 år sedan antar jag att tigerns förfader såg något lite annorlunda ut mot tigern idag. Och hur såg den ut för 50 000 år sedan? Eller 200 000 år sedan?
Om andelen tigrar som fossileras är konstant borde man väl (till slut) hitta fossiler av alla förfäder. Som lekman upplever jag att det inte är så när det t ex gäller dinosar.
...och jag är evolutionist. Tro inget annat.
Nej, man borde inte hitta fossil från samtliga steg.
Det är extremt ovanligt att fossil bildas alls, det är därför man inte hittat särskilt många. Det ska till väldigt särskilda förhållanden, och att man hittar flera fossil som ser ut att vara från precis samma skede i en arts utveckling beror väl på att vid just den tiden i utvecklingen var det mer troligt att fossil kunde bildas. Det är ju också väldigt svårt att se bara på två fossil om det finns några skillnader i genomet.
Det finns ju exempelvis fossil från både triceratops och några av de närmaste släktingarna, så där har du väl vad du efterfrågar, dvs. fossil där man kan se artbildning. Och ja, jag vet om att man spekulerar i om några av dessa arter egentligen är samma art, men det skulle inte minska ner dessa djur till en art, bara minska antalet.
Så, om historien är ett långt snöre så kan vi med fossil bara se enstaka punkter här och där för att vi hade sådan flax att fossil bildades just där. Det kommer alltid vara massiva hål i fossilfynden, alltså kreationisternas sunkiga övergångsartsargument (som ju till och med i namnet visar att de inte fattat någonting, allt och inget är mellanarter, det finns inga bestämda mål eller planer).