• 1
  • 2
2012-11-21, 19:17
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Jag har sett en del tv-serier den sista tiden som utspelar sig i början och mitten av 1900-talet och blir genast intresserad av hur mycket stålarna var värda då omvandlat till dagens värde.

Jag är speciellt intresserad av amerikanska dollarn under 20-talet samt 50-talet.
Andra tidsperioder är givetvis också intressant.

Sverige: "1820 tjänade en stalldräng 7 riksdaler i månaden, motsvarande 550 kronor i dagens penningvärde. Växjös biskop Esaias Tegnér tjänade 50 riksdaler i månaden, motsvarande 3 974 kronor."

Källa: http://www.sparbankenenkoping.se/om-...oria/index.htm

Fyll gärna på!
Citera
2012-11-21, 20:14
Medlem
Fris avatar
Då, före 1904 eller 1914 (införandet av planekonomiska fiatpengar kom stegvis) var pengar guld. Alltså metall. Jag har bl.a. ett guldmynt från ca 100 år sen som är 10 kronor med 90% guldhalt. Det hade värde då bara därför att det innehöll guldmetall. Och idag kan jag smälta ned detta mynt och sälja metallen för över femtonhundra (1500) kronor. Det som var 10 kronor då. Så pengarnas värdeminskning under de senaste 100 åren har varit 149/150. Bara 1/150 återstår.

Något annat sätt att mäta pengars köpkraft finns ju inte. Det är principiellt omöjligt att försöka mäta hur priser på allehanda varor förändras, eftersom ju själva varorna förändras.l Vad var priset på en iPhone år 2002, till exempel? Förändringen i pengars köpkraft kan bara mätas i termer av vad man får för samma mängd metall, guld och silver, som pengar VAR för till exempel 100 år sedan. Inga andra mått är möjliga.
Citera
2012-11-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Då, före 1904 eller 1914 (införandet av planekonomiska fiatpengar kom stegvis) var pengar guld. Alltså metall. Jag har bl.a. ett guldmynt från ca 100 år sen som är 10 kronor med 90% guldhalt. Det hade värde då bara därför att det innehöll guldmetall. Och idag kan jag smälta ned detta mynt och sälja metallen för över femtonhundra (1500) kronor. Det som var 10 kronor då. Så pengarnas värdeminskning under de senaste 100 åren har varit 149/150. Bara 1/150 återstår.

Något annat sätt att mäta pengars köpkraft finns ju inte. Det är principiellt omöjligt att försöka mäta hur priser på allehanda varor förändras, eftersom ju själva varorna förändras.l Vad var priset på en iPhone år 2002, till exempel? Förändringen i pengars köpkraft kan bara mätas i termer av vad man får för samma mängd metall, guld och silver, som pengar VAR för till exempel 100 år sedan. Inga andra mått är möjliga.

I Hayeck och Mises och det heliga guldets namn, amen.
Citera
2012-11-21, 23:24
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
D Förändringen i pengars köpkraft kan bara mätas i termer av vad man får för samma mängd metall, guld och silver, som pengar VAR för till exempel 100 år sedan. Inga andra mått är möjliga.

Man kan lika gärna mäta köpkraften i priset på en liter mjölk som guld. Guld, som ju är tämligen värdelöst i sig, är egentligen sämre än mjölk då det är utsatt spekulationer och därmed fluktuerar av orsaker som inte har med den reella ekonomin att göra.
Citera
2012-11-21, 23:34
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Man kan lika gärna mäta köpkraften i priset på en liter mjölk som guld. Guld, som ju är tämligen värdelöst i sig, är egentligen sämre än mjölk då det är utsatt spekulationer och därmed fluktuerar av orsaker som inte har med den reella ekonomin att göra.
Fast mjölk surnar ju efter ett tag och förlorar då sitt värde

SCB brukade förr ha en del statistik kring köpvärde, men jag vet inte hur långt tillbaka den sträcker sig.
Citera
2012-11-21, 23:43
Medlem
Uberfuhrers avatar
Nu pratar ni KPI, jag tror TS vill veta pengarnas tidsvärde justerat med inflation. Riksbankens mål är 2% inflation per år så du får räkna 10kr då vad det är värt nu. 10*1,02^n där n=år. Och baklänges om du vill se vad dagens hundralapp var för summa 100år sen.
Citera
2012-11-21, 23:53
Medlem
TorskForevers avatar
I USA 1930 kostade ett genomsnittligt nytt hus $7145. Genomsnittlig inkomst var $1970, så ett nytt hus kostade 3.5 årslöner. 3.5 genomsnittliga löner i Sverige är runt 300 000:-, så ett nytt hus skulle kostat 3.5*300000 = 1 050 000:- för att jämföra. 10 cent kostade en gallon (3,8l) bensin.

En bil kostade $640, dvs 1/3 medelårslön. Då ska man ju betänka att det var ovanligt med bil...

Fler exempel:

http://www.thepeoplehistory.com/1930s.html
Senast redigerad av TorskForever 2012-11-22 kl. 00:01.
Citera
2012-11-22, 00:32
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Nu pratar ni KPI, jag tror TS vill veta pengarnas tidsvärde justerat med inflation. Riksbankens mål är 2% inflation per år så du får räkna 10kr då vad det är värt nu. 10*1,02^n där n=år. Och baklänges om du vill se vad dagens hundralapp var för summa 100år sen.
Nu är Riksbankens inflationsmål kanske inte riktigt 100 år gammalt, inflationen var betydligt högre under 70 och 80-talet bla.
Citera
2012-11-22, 00:49
Medlem
Coup de grâces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Jag har sett en del tv-serier den sista tiden som utspelar sig i början och mitten av 1900-talet och blir genast intresserad av hur mycket stålarna var värda då omvandlat till dagens värde.

Jag är speciellt intresserad av amerikanska dollarn under 20-talet samt 50-talet.
Andra tidsperioder är givetvis också intressant.

Sverige: "1820 tjänade en stalldräng 7 riksdaler i månaden, motsvarande 550 kronor i dagens penningvärde. Växjös biskop Esaias Tegnér tjänade 50 riksdaler i månaden, motsvarande 3 974 kronor."

Källa: http://www.sparbankenenkoping.se/om-...oria/index.htm

Fyll gärna på!

www.historia.se finns en smidig prisomräknare för Sverige som sträcker sig fram till 2009. Omräkningen av 100 kr 1920 i 2009 års penningvärde ger t.ex:

Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Konsumentprisindex är just ett inflationsmått. Riksbanken definierar sitt inflationsmål som att ökningen av KPI ska vara 2%. Som leprasjukling skriver är målet dels inte hundra år gammalt och dels har den årliga snittökningen varit mer än 2% och varierat starkt över tid.
Senast redigerad av Coup de grâce 2012-11-22 kl. 00:54.
Citera
2012-11-22, 16:03
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Vad kul med så många svar, känner mig tillfredsställd.
Tack ska ni ha.
Citera
2012-11-22, 21:38
Medlem
kattenfritzs avatar
Läste i Populär historia att på slutet av 1800 talet så fick en industriarbetare 1 kg smör för en dagslön.
Nu får en industiarbetare 22 kg smör för en dagslön
Citera
2012-11-22, 23:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Nej, du har helt fel!

Det var ju uteslutande en vfysisk vara som hade ett värde i disig som KUNDE bli pengar. Fiatpengar är ju bara en handfull maffialedare som med våld tvingar andra att använda deras påhittade siffror som om de vore pengar. Av en tillfällighet stal samma lilla klick maffialedare alla pengar som fanns i hela världen i augusti 1914 som introduktion av deras fiatsystem och de hundratals miljoner mord på oskyldiga civilister som de därefter genomförde i statens namn. Samma maffioso planekonomiska stöldturné skapade konjunkturcyklerna och de återkommandde djupa depressionerna med massarbetslöshet och utplånad medelklass. Sådan är statligheten per definition!

Mjölk ruttnar om man inte konsumerar den i tid. Guld är däremot oförstörbart, även i astronomiska tidsåldrar. Det är därför den reellt"i sig" värdefulla varan guld är pengar, men inte mjölk. Din flintiga idol Stefan Ingves som ur tomma intet bara hittar på 100 000 000 000 kr eller 100 000 000 000 000 kr eller 100 000 000 000 000 000 kr eller 100 000 000 000 000 000 000 000 000 eller 100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 som han vill från sekund till sekund, det är däremot ett hysteriskt kaotiskt instabilt system. Vilket ju all erfarenhet undantagslöst har bevisat. Snart går alla svenska banker samtidigt i konkurs. Igen. Som vanligt.

"- Godmorgon finansministern! Idag har alla banker gått i konkurs. De har hundra tusen miljarder i obetalbara fordringar. Bland annat allas löner och alla företags checkkonton och alla kreditkortsbetalningar. Inget av det kan betalas nu. Vad ska vi göra nu? Jag föreslår att vi bara skapar en miljon miljarder kronor ur tomma intet och låter dem regna ned från helikoptrar, jag hörde att försvaret har en sådan, och kustbevakningen två..."
Senast redigerad av Fri 2012-11-22 kl. 23:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in