2005-04-17, 16:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
En liten frågesport om förintelsen och Irving rättegången, med alla fakta hämtade ifrån boken "Förintelsen inför rätta", skriven av D.D. Guttenplan, (finns i pan.doc pockert). För att se svaren scrolla ner en bit. SANT eller FALSKT:

1. Över 6 miljoner judar dödas under förintelsen.

2. Den absoluta majoriteten judar gasades ihjäl

3. En femtedel av fångarna i Dachau var judar.

4. Nazisterna tillverkade tvål av fett som smälts från dödade judar.

5. Den Danske kungen hotade inte med att sätta på sig en judestjärna om judarna skulle tvingas till det.

6. Judar gasades ihjäl i Dachau

7. I Belsen gasades judar ihjäl.

8. När amerikanarna befriade Majdanek så blev de bestörta.

9. Uppgifterna om judeutrotningen blev en viktig tillgång för amerikaner och engelskmän de sista nio månaderna av kriget.

10. Det krävs mycket cyanid för att mörda människor, betydligt mindre krävs för att t.ex. döda löss i kläder.

11: David Irving förnekade inte omfattande massaker av judar på östfronten.

12. Irving var usel på att hitta primärkällor och dålig på tyska.

13. Irving hävdade att Hitler var judarnas bästa vän.

14. Irving drogs inför rätta för att han förnekade viktiga aspekter av förintelsen.

15: Irving måste bevisa att Deborah Lipstadt ljugit.

16: Domare Gray medgav att det var befogat av David Irving att tvivla på gaskammare

17: Domaren ansåg det obefogat att kalla Irving en förintelseförnekare, lögnare och högerextremist

För rätta svar vänligen scrolla ner!

================================================== ======
SVAR:

1. FALSKT: Mellan 5,5miljoner till 6 miljoner dödas unter förintelsen. De osäkra siffrorna beror på taskig rysk folkbokföring.

2. FALSKT: Mellan 2miljoner och 3 milioner gasades ihjäl. Resten sköt ihjäl, (främst på östfronten), svalt ihjäl i gettona, tvingades arbeta ihjäl sig, dog under dödsmascher, dukande under av sjukdomer osv.

3. SANT : Dachau. var inget förintelseläger utan ett koncentrationsläger där också politiska fångar, homsexuella mfl. fanns.

4. FALSKT: När judetransporterna passerade den polska staen Piotrkow sa lokalbefolkningen: "Jada na midlo", (de reser på sin väg mot tvål), de gjorde de inte.

5. SANT: Historien om den "tappre" danska kungen har sitt ursprung i Uris "Exidus", och är en osann myt.

6. FALSKT: Dachau hade en gaskammare, men den användes inte.

7. FALSKT: Belsen hade ingen gaskammare

8. FALSKT: Ryssarna befriade Majdanek och de blev bestörta eftersom lägret var ett förintelseläger med gaskammrar och ugnar intakta och 820 000 skor från offren.

9. FALSKT: Till en början avfärdades ryska uppgifter om dödsfabriker som grundlös krigspropagande. Först alldeles i slutet av kriget så gick sanningen upp för amerikaner och Engelskmän.

10 FALSKT: Det krävs betydligt en betydligt högre halt cyanid för att döda ohyra än för att döda människor.

11: SANT: Men han förnekade att omfattande gasning av judar skett.

12. FALSKT: Tvärtom var han mycket skicklig på att hitta primärkällor och mycket skicklig på tyska, därför är hans historieförfalskning dessto allvarligare!

13: SANT: För att underbygga detta fuskade han, mot bättre vetande med översättning av dokument och myglade med tidpunkter.

14: FALSKT: David Irving drog den amerikanska författaren Deborah Lipstadt inför rätta i England för att han ansåg att hon förtalat honom genom att bl.a. kallat honom högerextremist, lögnare och förintelseförnekare.

15 FALSKT: Irving behövde bara bevisa att han själv inte ljugit medvetet.

16: FALSKT: Domaren erkänner att det inom vissa områden är tunnsått med bevis för massutrotning via gas MEN han säger i sitt slututlåtande: "Efter att ha bedömt de olika argument som Irving lagt fram* för att minska ´sammanfalladet´av de bevis som de svarande grundar sig på har jag kommit till slutsatsen att ingen objektiv, rättsinnig historiker på allvar skulle betvivla att det fanns gaskamrar i Auschwitz eller att de användes i omfattande skala för att döda hundratusentals judar."

*Beträffande de argument som Irving betonade mest under rättegången: "Den skenbara frånvaron av bevis för hål i taket på Bårhus 1 i krematorium 2 räcker inte på långa vägar för att förkasta bevisens sammantagna effekt."

17: FALSKT: Tvärt om så lyckades de svarande bevisa att det var befogat att kalla Irving för förintelseförnekare, högerextremist och lögnare.
Citera
2005-04-17, 16:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Utvikning av svaret på fråga 15................

Egentligen så behövde David Irving inte bevisa något alls*. Hela bevisbörda ligger på de svarande i en engelsk förtalsrättegång. Detta i motsatts till Amerikansk och svensk praxis.
Den svarande sidan måste allså bevisa att det som de hävdar är helt befogat.

*Förutom att något verkligen publicerats, att det gäller målsägaren, och att det är nedsättande, det vill säga skulle kunna utsätta målsägaren för hat, förakt eller löje.
Citera
2005-04-17, 21:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ytterligare slarv av mig..............

I svar 2, skrev jag att mellan 2miljoner och 3 miljoner judar gasades ihjäl.

Om jag inte missminner mig så skrev Guttenplan 2 miljoner, varav nära hälften i Auschwitz .
Citera
2005-04-17, 23:41
Medlem
Säkre Sammys avatar
Det tvistas, finns ingen dokumentation eller liknande som stödjer detta. En annan intressant sak är att det fortfarande, runt 60 år efter kriget, kommer fram folk som skall ha dött i dessa läger

Finns vad jag vet inga vetenskapliga stöd för att gasning skall ha varit något som användes.

Inte en susning...

Jo det stämmer, de gjorde lampskärmar av tatuerade judar (trots att judar sällan tatuerar sig), åt små barn och liknande

5. Den Danske kungen hotade inte med att sätta på sig en judestjärna om judarna skulle tvingas till det.
Kanske det...

Se 2.

Se 2.

Rör mig inte...

9. Uppgifterna om judeutrotningen blev en viktig tillgång för amerikaner och engelskmän de sista nio månaderna av kriget.
Den första framläggningen av folkmord riktade mot judar kom väl fram under 1918 då den första s k förintelsen skulle ha ägt rum, 6 miljoner judar denna gång

10. Det krävs mycket cyanid för att mörda människor, betydligt mindre krävs för att t.ex. döda löss i kläder.
Skulle gissa mig till att det är väldigt beroende på vilka cyanider man pratar om , vissa är "ofraliga" för männsikor.

Inte helt omöjligt...

se 11.

Vet inget om saken, däremot så hade han judiska läkare Fick pengar av dem och gjorde affärer med dem före och under kriget.

14. Irving drogs inför rätta för att han förnekade viktiga aspekter av förintelsen.
Skulle inte bli förvånad som så var fallet

Jag känner mig bevisad att bevisa att du har för mycket fritid!

16: Domare Gray medgav att det var befogat av David Irving att tvivla på gaskammare
Inte insatt i frågan, ställer mig själv väldigt frågande till de s k gaskammrarna

17: Domaren ansåg det obefogat att kalla Irving en förintelseförnekare, lögnare och högerextremist
Det hoppas jag verkligen att han gjorde...

Nu kommer min fråga

A) Finns det någon dokumenterad order gällande att massmörda judar?
Citera
2005-04-18, 20:06
Medlem
GTI powers avatar
Jag vill bara göra några uttalanden på några punkter.

1. Sex miljoner likviderade judar är en approximativ siffra men ingen kan med säkerhet stipulera det riktiga antalet omkomna judar och det kommer sannolikt aldrig att framkomma.

2. Det finns mig veterligen inga bevis för detta, det är en omöjlighet att ens göra en uppskattning av detta eftersom en större mängd judar blev skjutna, omkom i svält och av sjukdomar.

4. Experiment utfördes på order av Rudolf Spanner från Danzig Institute och detta framkom i förhör med spanners assistent Sigmund Mazur. Det var ett fåtal personer som fick tillgång till den färdiga produkten som enligt Mazur var en vit klump med en oangenäm doft. Rudolf Spanner lagrade den mängd tvål som hade tillverkats från experimentet i sin bostad. Rudolf Spanner fragmenterade och undanröjda säkerligen tvålarna innan Tyskland ockuperades.

http://www.cwporter.com/pg368.htm

Gällande lampskärmar och andra makabra tingest så upphittades endast sådana fynd på ett enda KZ-läger och det var på Buchenwald. Föremålen finns på bild, länken nedan, allt rymdes på ett litet bord och det verkade endast handla om en lampskärm och inte fler. Hudbitarna med tatueringar kom säkerligen från Zigenare och inte judar.

http://www.jewishgen.org/ForgottenCamps/Camps/BuchenwaldEng.html

En del om fynden från Buchenwald.

http://www.nizkor.org/ftp.cgi/imt/nca/nca-06/nca-06-3423-ps

http://www.nizkor.org/features/techniques-of-denial/clay-koch-01.html

16. Finns en del bildbevis på existerande gaskammare, här är ett från KZ Mauthausen.

http://www.remember.org/camps/mauthausen/mau-gas01.html
http://www.remember.org/camps/mauthausen/mau-gas02.html

Man kan givetvis ställa sig frågandes till detta och prompt hävda att detta endast var ett ordinärt duschrum och det skulle faktiskt kunna vara sant. Jag ställer mig dock frågandes till en sak, en kufisk sak, varför skulle man ha en solid metalldörr till ett ordinärt duschrum och varför skulle metalldörren ha ett titthål i glas? Var det för att perverterade Tyska SS-män skulle stå och masturbera till duschande judar måntro.
Vad man dessutom kan se så verkar dörren endast vara lås och öppningsbar från utsidan vilket får en att ana ugglor i mossen.

Notera dock att beskrivningstexten till den första länken under bilden på gaskammaren är högst överdramatiserad, troligen för att kolorera upp det hemska men tyvärr faller detta och beskrivningen blir bara befängd.

Det finns väl inga direkta dokumenterade order gällande massutrotning av judar men det var väl knappast tänkt att det skulle existera heller, allt hölls i hemlighet och kodord användes för olika former av aktioner vilket är fullt förståeligt. Ska man hänge sig åt massmord och dessutom försöka komma undan rättvisans näve så bör man hålla all information under strikt sekretes och nyttja kodord istället för direkta order.

Lite om Aktion Reinhard.

http://www.deathcamps.org/reinhard/action%20reinhard.html

http://www.ushmm.org/wlc/article.php?lang=en&ModuleId=10005195
Citera
2005-04-19, 08:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
:-()..............................................

Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Det tvistas, finns ingen dokumentation eller liknande som stödjer detta. En annan intressant sak är att det fortfarande, runt 60 år efter kriget, kommer fram folk som skall ha dött i dessa läger

Finns vad jag vet inga vetenskapliga stöd för att gasning skall ha varit något som användes.

Inte en susning...

Jo det stämmer, de gjorde lampskärmar av tatuerade judar (trots att judar sällan tatuerar sig), åt små barn och liknande

Kanske det...

Se 2.

Se 2.

Rör mig inte...

Den första framläggningen av folkmord riktade mot judar kom väl fram under 1918 då den första s k förintelsen skulle ha ägt rum, 6 miljoner judar denna gång

Skulle gissa mig till att det är väldigt beroende på vilka cyanider man pratar om , vissa är "ofraliga" för männsikor.

Inte helt omöjligt...

se 11.

Vet inget om saken, däremot så hade han judiska läkare Fick pengar av dem och gjorde affärer med dem före och under kriget.

Skulle inte bli förvånad som så var fallet

Jag känner mig bevisad att bevisa att du har för mycket fritid!

Inte insatt i frågan, ställer mig själv väldigt frågande till de s k gaskammrarna

Det hoppas jag verkligen att han gjorde...

Nu kommer min fråga

A) Finns det någon dokumenterad order gällande att massmörda judar?

HAR DU OBSERVERAT ATT MINA PÅSTÅENDEN KUNDE VARA BÅDE SANNA ELLER FALSKA

SCROOOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLA NER, PÅ MITT INLÄGG MED PÅSTÅENDENA, SÅ FÅR DU DE SE DE RÄTTA SVAREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HUR I HELVETE KAN NÅGON NÅGONSIN MISSUPPTATTA MITT ÖVERTYDLIGA UPPLÄGG????
Citera
2005-04-20, 10:39
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

HAR DU OBSERVERAT ATT MINA PÅSTÅENDEN KUNDE VARA BÅDE SANNA ELLER FALSKA

SCROOOOOOOOOOOOOOLLLLLLLLLLLLLA NER, PÅ MITT INLÄGG MED PÅSTÅENDENA, SÅ FÅR DU DE SE DE RÄTTA SVAREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HUR I HELVETE KAN NÅGON NÅGONSIN MISSUPPTATTA MITT ÖVERTYDLIGA UPPLÄGG????
När du påstår att mellan 5,5 och 6 miljoner judar dog så tvekar jag kraftigt på ditt tydliga upplägg... det är väldigt otydligt då du tar med något som inet går att bevisa...
Citera
2005-04-20, 22:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Om du läser allt jag skrev.............

Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
När du påstår att mellan 5,5 och 6 miljoner judar dog så tvekar jag kraftigt på ditt tydliga upplägg... det är väldigt otydligt då du tar med något som inet går att bevisa...

så skulle du förstå bättre. Orsaken till osäkerheten i siffrorna över dödade judar beror på taskig rysk folkbokföring, detta är ett fatum.
Citera
2005-04-20, 22:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
så skulle du förstå bättre. Orsaken till osäkerheten i siffrorna över dödade judar beror på taskig rysk folkbokföring, detta är ett fatum.

Men herresatansjävlar, bespara världen ditt uppseendeväckande men med etablissemanget överensstämmande skitprat, Ola! Du har ju ingenting hårt och konkret att hänvisa till annat än din morbida, bisarra, groteska förhoppning att dessa omistliga xenofobiska askhenazihelgon ska ha "förintats" av de elakartade tysktalande demonerna från helvetet...
Allt du inbillar dig är med andra ord vanföreställningar, ponken, sätt dig på Williams eller någonstans och andas ut.
Citera
2005-04-21, 13:11
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Men herresatansjävlar, bespara världen ditt uppseendeväckande men med etablissemanget överensstämmande skitprat, Ola! Du har ju ingenting hårt och konkret att hänvisa till annat än din morbida, bisarra, groteska förhoppning att dessa omistliga xenofobiska askhenazihelgon ska ha "förintats" av de elakartade tysktalande demonerna från helvetet...
Allt du inbillar dig är med andra ord vanföreställningar, ponken, sätt dig på Williams eller någonstans och andas ut.
du tog orden ur min mun och lade till lite egna

Ola Schubert: Att underkänan sina egna källor är väl inte vidare lyckat, skall du fortsätta med ditt pinsamma korståg eller vakna upp?
Citera
2005-04-21, 23:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Om trovärdighet...............

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino

Jag anser att de uppgifter som framkom under Irvingrättegåen är betydligt trovärdigare än de sk "fakta" som en "Shivatomte" hävdar är sanna, (för att inte tala om "trovärdigheten" i hinduiska gudasagor).

http://www.hdot.org/ieindex.html

Dock har du nämnt i något inlägg att Raul Hillbergs mastodantverk: "Hur de europeiska judarna förintades", nu är översatt till svenska, vilket är mycket intressant. Men hur skall jag kunna lita på den kritiker av verket som du hänvisade till, när jag vet att den förmodligen mest tidigare "trovärdiga" förintelseförnekare, David Irving ljög friskt, förfalskade bevis, förvanskade översättningar, manipulerade vittnesmål osv, allt för att den bild han målade upp skulle passa hans sjuka förintelseideologi?

(tyvärr så har flashback nu möblerat om så att jag nu inte kan hitta dina tidigare inlägg)
Citera
2005-04-23, 16:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Sant och falskt om förintelsen 2....................

Den här gången kommer jag främst att koncentrera mig på Auschwitz. Nedanför gruppen avpåståendena, som antingen kan vara sanna eller falska, finns svar som grundar sig på uppgifter i D,D. Guttenplan´s bok "Förintelsen inför rätta". För att nå svaren scrolla ner efter påståendena!

1.Auschwitz var ett stort förintelseläger.

2. Auschwitz byggdes från början till ett förintelseläger.

3. Tyska företag var inblandade i det slavarbete som pågick inom SS-intresseområde.

4. Auschwitz-Birkenau var från början tänkt att inhysa sovjetiska krigsfångar och senare unga starka judiska slavarbetare.

5. Hitler hade planerat gasning av judar allt sedan han skrivit "Mein kampf".

6. Judar från gettot i Lodz flyttades österut, till koncentrationsläger.

7. I Chelmno förkom det endast mycket begränsade experiment med gasningsbilar.

8. David Irving medgav under rättegången att hans påstående att gasningslastbilar används endast i liten skala för experiment, varit felaktiga.

9. I Majdanek dödades många judar i gaskammare.

10. Auschwitz-Birkenau var det enda lägret där stora mängder människor dödades med med hjälp av Zyklon B.

11. Flera miljoner judar gasades i Auschwitz.

12. Gaskamrarna låg inne i krematoriebyggnadena i Auschwitz-Birkenau

13. Gaskamrarna kallades "Leichenkeller" dvs "bårhus".

14. Det krävs minst 30 kg koks för att förbränna en människokropp.

15. Förbränningen skulle ha krävt stora kokshögar, vilket saknas.

================================================== =========
Svar på påståendena:

1. FALSKT: Auschwitz var ett helt lägerkomplex som bestod av flera olika läger som i sin tur omgavs av flera mindre läger. Auswitz- Birkenau låg flera kilometer i från huvudlägret och utvecklades så småningom till att bli ett förintelseläger.

2. FALSKT: Auschwitz byggdes från början, 1940, för att användas som koncentrationsläger för underkuvande av den polska lokalbefolkningen. Lägret fungerade också som arbetsplats åt ett SS-ägt företag. Där fanns också ett vidsträckt experiment lantbruk.

3. SANT: IG Faben hade fabriken "Buna" i Auschwitz-Monowitz som tillverkade syntetiskt gummi. Från början var det tänkt att ryska krigsfångar skulle fungera som slavarbetare, istället så blev det judar.

4. SANT: Men det blev inte så i slutänden. Jozef Tisos regim i slovakien skulle skicka judiska arbetare till Auschwitz. Eftersom man var rädd att bli sittande med en massa arbetsoförmögna judar så klagade man hos SS. Adolf Eichmann gick till sist med på att SS skulle ta hand om även de resterande judarna, mot en avgift på 500 reichsmark per styck,(vilket vad den gängse SS benämningen på judar när antal skulle nämnas). De judar som inte betecknades som arbetsförda vid ankomsten gasades.

5. FALSKT: De flesta historiker anser att vägen till Auschwitz, som utrotningsläger, var krokig. Även om Hitler skriver i "Mein kampf", om: "tolv eller femton tusen av dessa hebreiska folkfördärvare hade hålits under giftgas", under första världskriget, "hade offrandet av miljontals vid fronten inte varit förgäves". De flesta historiker tolkar detta uttalande bildligt. Istället ser de förintelsen som, (en slutgiltig), byråkratisk "lösning" på den sk "judefrågan". En lösning som inte varit möjlig utan den nationalsocialistiska ideologin, men som inte var planerad från början. Men sedan finns det naturligtvis historiker som hävdar motsattsen: att massmord och gasningar varit en viktig del av Hitlers vision från början.

6. FALSKT: Judarna i Lodz getto flyttades västerut för sk "specialbehandling",(sic!), till Chelmno.

7. FALSKT: Under t.ex. 5 veckor gasades 97000 människor ihjäl i tre gasningslastbilar.
(Vi får i alla fall vara glada för att nazisterna trots detta byggde gaskammare. Hade de hållit sig till gaslastbilar så hade de kunna undanröja bevis betydligt effektivare, min anmärkning)

8. SANT: Speciellt som han också konfronterades med dokument som visade att gasningslastbilar används i koncentrationslägret Semlin, utanför Belgrad i Serbien.

9. FALSKT: Majdanek hade visserligen gaskammare, som erövrades intakta av ryssarna. Men här sköts de flesta fångar ihjäl.

10. SANT: Fler dog i Auschwitz än i något annat dödsläger

11. FALSKT: Mellan 800.000 och 1,1 miljoner judar gasades ihjäl i Auschwitz. De flesta historiker brukar säga 1 miljon. Ryssarna uppgav ifrån början den helt felaktiga siffran 4 miljoner.

12. SANT: Vilket visar exakt vilket syfte byggnaden hade.

13. SANT: Detta namn var inte bara en cynisk omskrivning från början. Bårhus 1 i krematorium 2, (det fanns ett krematorium i ett annat läger i Auschwitz komplexet), verkar faktiskt från början varit just menat som just ett bårhus. I sista stund ändrades byggplanerna. En ramp in ändrades till en trappa. Gastätadörrar sattes in. Dessa hade ett tjockt titthålsglas som dessutom var försett med galler.

14. FALSKT: Det krävs enbart 3,5 kilo koks för att förbränna en människokropp, under förutsättning att de anvisningar som Topf och söner, angav i sin patentansökan följs. Dvs kontinuerlig förbränning av flera lik samtidigt, där varannat lik är fetare. Luft tillfördes givetvis av fläktar, för att öka förbränningstakten.

15. FALSKT: Eftersom det endast krävdes 3,5 kilo koks per lik så räckte det med ca en kubikmeter stora koksförråd vid varje krematorium. Alltså behövdes inga stora kokshögar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in