Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-21, 22:52
  #13
Medlem
Tjatters avatar
Jag hade ADSL 24mbit förut och fick ut runt 2MB/s men har nu uppgraderat till VDSL 30mbit antar jag (var inte med i den processen, vi skaffade IPTV och IP-telefoni samtidigt och vart antagligen uppgraderade i samma sväng) idag får jag ut runt 3.5 MB/s ner och 1MB/s upp. Jag bor i och för sig runt 150m från stationen också vilket kan vara värt att tillägga.

Så ja uppgradera snarast!
Citera
2012-11-22, 14:04
  #14
Medlem
DennisOlofs avatar
Tjatter va, uppgradera till 60 direkt, ingen ide köra på 30 om du bor så nära.

Citera
2012-11-22, 17:21
  #15
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tjatter va, uppgradera till 60 direkt, ingen ide köra på 30 om du bor så nära.

Tror inte jag kan ha 60mbit på grund av att vi har IPTV och IP-telefoni, har dock inte kollat upp om det är så.
Citera
2012-11-22, 18:43
  #16
Medlem
DennisOlofs avatar
Tjatter va ? det har jag inte hört om att det finns några begränsningar, ring Telia och kolla BUMS. Klart man ska ha maxfart om man bor 150meter från Telestationen

Det var ju inte så mycket mer 60Mbit kostade jämfört med 30Mbit, men då du har så kort avstånd så lär du dubbla hastigheten
Citera
2013-12-07, 16:04
  #17
Medlem
Ja de e klart att fiber är billigare, ingen tekniker behöver åka ut och sköta installationen i telestationen. Bredband via telejacket är alltid dyrare pga detta. Du betalar 399 kr för en fiber som inte ens är fiber. Du har fiber till switchen och sedan koax-kabel till uttaget i lägenheten. T.ex Bredbandsbolaget, tar 339 kr för 100/10 och dom levererar fiber hela vägen till uttaget. Så du betalar väldigt mycket för din tjänst. Telia måste dessutom vara dyrare då dom varit ett statligt bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av DeadBeforeMe
Haha jo jävligt dyra är de, själv sitter man på 100Mbit från comhem för 399 kr . Men iaf att uppgradera från 24 till 30 lär du inte märka någon jätte skillnad.
Citera
2013-12-07, 16:05
  #18
Medlem
Självklart kan du det, varför skulle du inte kunna ha det pga att du har iptv/telefoni?


Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Tror inte jag kan ha 60mbit på grund av att vi har IPTV och IP-telefoni, har dock inte kollat upp om det är så.
Citera
2013-12-07, 17:46
  #19
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barludde
Självklart kan du det, varför skulle du inte kunna ha det pga att du har iptv/telefoni?
Total bandbredd = 60Mbit - Bandbredd för IPTV - Bandbredd för VOIP = ~30Mbit för annan trafik.
Citera
2013-12-07, 18:51
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
IP-tv tar väl inte mer än 5 Mbit/s och VoIP tar ju inget när du inte ringer och väldigt lite när du gör det så:

60 - 5 - 0 = 55.
Citera
2013-12-07, 20:24
  #21
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
IP-tv tar väl inte mer än 5 Mbit/s och VoIP tar ju inget när du inte ringer och väldigt lite när du gör det så:

60 - 5 - 0 = 55.
Antagligen närmare 10Mbit för HDTV, dock så begränsar Telia hastigheten till 30Mbit för att kunna garantera att allt ska fungera bra var förklaringen då vi skaffade det, om det verkligen är så vet jag inte då jag inte har orkat kolla upp det.
Citera
2013-12-07, 20:45
  #22
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Antagligen närmare 10Mbit för HDTV, dock så begränsar Telia hastigheten till 30Mbit för att kunna garantera att allt ska fungera bra var förklaringen då vi skaffade det, om det verkligen är så vet jag inte då jag inte har orkat kolla upp det.

Sanning med modifikation. Om du har ADSL så begränsas din synkprofil för att kunna leverera IP-TV utan störningar. Om du har VDSL så läggs inga begränsningar, tvärtom så fungerar det som vid de lägre ADSL-hastigheterna, alltså om du har 30mbit VDSL så läggs du på en synkprofil som är 30 + 9mbit, där de 9mbit är dedikerade till din IP-TV. Samma sak vid t.ex. 8mbit ADSL + IP-TV då läggs du på en 8 + 9mbit profil om förutsättningarna tillåter detta.

Anledningen till att profilen sänks vid ADSL 24mbit beror på att porten som du är kopplad mot skulle maxas med packet loss som följd. VDSL portarna har inte den begränsningen och du skulle teoretiskt sett kunna få ut 100 mbit om du bor tillräckligt nära telestationen och din operatör erbjuder den synkprofilen.
__________________
Senast redigerad av butterbock 2013-12-07 kl. 20:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback