2012-11-21, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vilket han inte har blivit, eftersom aldern togs upp ar det ju tydligt att dom sokte yngre formagor.

Jag tror inte att de har påpekat att de söker yngre innan intervjun till ts. Om de har det så förstår jag inte varför ts gick på den intervjun överhuvudtaget.. Att man vill ha yngre förmågor, ser jag inget fel i men att säga till ts du är för gammal för det här jobbet finner jag det som en kränkning.
Senast redigerad av Mellbrong 2012-11-21 kl. 12:30.
Citera
2012-11-21, 12:20
Medlem
Enligt din beskrivning låter det som ett solklart falla av diskriminering. Om du inte fick jobbet pga annat, till exempel någon merit som du inte hade och tjänsten krävde. Kan inte företaget bevisa detta kan du förvänta dig skadestånd. Dock så har ju nu rekryteraren varit väldigt slarvig och sagt till dig att du är för gammal.
Tror skadeståndet ligger på runt ca 75k, men det har nog ökat en del.
Citera
2012-11-21, 12:39
Medlem
Prodelins avatar
Jag var i samma sits för några år sen, jag bestämde mig för att anmäla arbetsgivaren till DO, processen tog cirka 3 månader.
Citera
2012-11-21, 12:39
Medlem
SwAxXs avatar
Kan vara så att det handlar om något arbete där han ska sälja något modernt. Typ mobilförsäljare. Hade inte köpt en telefon av en 50+.
Citera
2012-11-21, 12:41
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbrong
Rätt och rätt.. Tycker snarare att de borde ha sagt till ts att de söker arbetskraft av unga istället för att döma ts på det sätt som de har gjort bara på grund av åldern.Precis som om ts vore obrukbar.

Man får inte skriva att man söker unga i en platannons, det strider mot lagen även det.

Bättre om man en del arbetsgivare ändra sin attityd istället och anställde på kunskap istället för ålder men det är väl som dagens skit sverige har blivit.
Citera
2012-11-21, 12:58
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Vilket han inte har blivit, eftersom aldern togs upp ar det ju tydligt att dom sokte yngre formagor.

Jo fast poängen är att de inte får "söka yngre förmågor" eftersom det strider mot den lagstiftning som detta eländiga sosseland har tvingat på oss.
Citera
2012-11-21, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Man får inte skriva att man söker unga i en platannons, det strider mot lagen även det.

Bättre om man en del arbetsgivare ändra sin attityd istället och anställde på kunskap istället för ålder men det är väl som dagens skit sverige har blivit.

Jo men nu menade jag inte att de borde ''skriva det i en platsannons'' Jag menar att de borde ha sagt det till ts direkt istället,eftersom de har ändå brytit mot lagen . Dvs inte göra det värre genom att dröja på det tills ts fick komma på intervju.
Citera
2012-11-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Jo fast poängen är att de inte får "söka yngre förmågor" eftersom det strider mot den lagstiftning som detta eländiga sosseland har tvingat på oss.

Hihi. Vill inte riskera att rubba din världsbild men det var inte sossarna som satte lag på åldersdiskriminering. Det var alliansen... Lagen sattes i bruk i år.
Citera
2012-11-21, 15:10
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbrong
Jo men nu menade jag inte att de borde ''skriva det i en platsannons'' Jag menar att de borde ha sagt det till ts direkt istället,eftersom de har ändå brytit mot lagen . Dvs inte göra det värre genom att dröja på det tills ts fick komma på intervju.

Ja det skulle underlätta för alla om man rakt sa ut varför man inte fick jobbet istället för klyschiga meningar som alla kör med, det hjälper ingen vidare.
Citera
2012-11-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag var i samma sits för några år sen, jag bestämde mig för att anmäla arbetsgivaren till DO, processen tog cirka 3 månader.

Hej

Tack för ditt svar, vill du berätta hur det gick? Svara gärna i PM om du inte vill skriva här i tråden

mvh
Citera
2012-11-21, 16:10
Medlem
Sockerpappans avatar
varför skulle de kalla människor till intervju som de redan vet är för gamla? Din ålder stär väl i ansökan?

Får lite trollvibbar av TS.
Citera
2012-11-21, 16:13
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hashmonstret
Hihi. Vill inte riskera att rubba din världsbild men det var inte sossarna som satte lag på åldersdiskriminering. Det var alliansen... Lagen sattes i bruk i år.

moderaterna är också ett sosseparti, de bara kallar sig något annat. Politiken är i stort sett den samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in