2012-11-21, 11:24
Medlem
Hej

Jag var på en arbetsintervju för ett par dagar sedan angående ett arbete. Rekryteraren kikade på mina handlingar och sa direkt att detta arbete '' inte passar mig eftersom jag är för gammal''. Jag har arbetat i den branschen i mer än 6 år men och gör det fortfarande (dock inte heltid) och har aldrig träffat någon rekryterare eller arbetsgivare som har uttalat sig så nedlåtande angående min ålder. Nu undrar jag om jag kan anmäla företaget och rekryteraren till DO för åldersdiskrimimering? Efter ha hört detta från personen i fråga så har jag mått dålig och undrat om jag verkligen ska fortsätta arbeta? Jag vill ju självklart inte sitta på a-kassan men efter ha hört detta så har jag mått psykiskt dåligt. Vad hade ni gjort i min situation? Hur ska jag gå vidare med detta? Med risk för att outa mig så tänker jag varken nämna min ålder eller arbetet jag söker, hoppas ni förstår detta.
Citera
2012-11-21, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Addams.
Hej

Jag var på en arbetsintervju för ett par dagar sedan angående ett arbete. Rekryteraren kikade på mina handlingar och sa direkt att detta arbete '' inte passar mig eftersom jag är för gammal''. Jag har arbetat i den branschen i mer än 6 år men och gör det fortfarande (dock inte heltid) och har aldrig träffat någon rekryterare eller arbetsgivare som har uttalat sig så nedlåtande angående min ålder. Nu undrar jag om jag kan anmäla företaget och rekryteraren till DO för åldersdiskrimimering? Efter ha hört detta från personen i fråga så har jag mått dålig och undrat om jag verkligen ska fortsätta arbeta? Jag vill ju självklart inte sitta på a-kassan men efter ha hört detta så har jag mått psykiskt dåligt. Vad hade ni gjort i min situation? Hur ska jag gå vidare med detta? Med risk för att outa mig så tänker jag varken nämna min ålder eller arbetet jag söker, hoppas ni förstår detta.

hur gammal är du*?
Citera
2012-11-21, 11:30
Medlem
vtcs avatar
I din situation hade jag definitivt inte gråtit ut om diskriminering. Kanske är du helt enkelt äldre än vad som är lämpligt i branschen i fråga?
Citera
2012-11-21, 11:32
Medlem
Inom vilket yrkesområde jobbar du?
Citera
2012-11-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbrong
hur gammal är du*?

Som jag skrev tidigare så vill jag inte outa mig men är en bra bit över 40 år.

Citat:
Ursprungligen postat av vtc
I din situation hade jag definitivt inte gråtit ut om diskriminering. Kanske är du helt enkelt äldre än vad som är lämpligt i branschen i fråga?

Det tror jag faktiskt inte. Flera av mina arbetskamrater som jag jobbar med (dock inte heltid) är pensionärer, så jag skulle inte säga att jag är olämplig för den branschen.

Citat:
Ursprungligen postat av beesnhoney
Inom vilket yrkesområde jobbar du?

"Socialt arbete"
Citera
2012-11-21, 11:37
Medlem
Danielxbf32s avatar
Låt mig gissa att "rekryteraren" var en osnuten, okunnig snorunge på ett sk bemanningsbolag.
Citera
2012-11-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Låt mig gissa att "rekryteraren" var en osnuten, okunnig snorunge på ett sk bemanningsbolag.

Hade gärna svarat ja på den frågan men nu var det inte så i det här fallet, det var en person i medelåldern och ingen bemanningsföretag
Citera
2012-11-21, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vtc

Men det finns faktis äldre som klarar tuffa arbetsuppgifter hur bra som helst. Bara på grund av ålder är det inte alltid rätt att avgöra, om hur personen ifråga är lämplig för yrket.
Citera
2012-11-21, 11:45
Medlem
Kan ju även nämna att en kvinna i samma ålder som mig gick in till intervjun (innan mig då) och fick gå ut precis efter 2 minuter. Blev förvånad över hur snabbt det gick men tydligen så måste man vara 18 år gammal för att få arbetet.
Citera
2012-11-21, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Addams.
Hade gärna svarat ja på den frågan men nu var det inte så i det här fallet, det var en person i medelåldern och ingen bemanningsföretag

Du kan prova att anmäla det som diskriminering men när det när det gäller den juridiska biten, så vet jag inte om du kommer att få rätt.
Citera
2012-11-21, 11:46
Medlem
RingInteSnutens avatar
Kan helt enkelt vara sa att dom soker yngre folk for possitionen.

Jag har blivit nekad jobb pa grund av att jag var for ung samt att jag var rokare.

Varfor ska inte arbetsplatser ha ratt att valja sjalv vem dom anstaller?
Citera
2012-11-21, 11:48
Medlem
It's a young mans world.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem