Memman är faktiskt det enda riktigt finska jag kan komma på. Det är i alla fall den rätt som är kändast utanför landets gränser, men den ätes/finns till försäljning endast till påsk.
Andra hemskheter som Mustamakkaran och Kalakukkon är strikt regionella företeelser, men de finns antagligen att få på ställen där turister rör sig runtom i Finland.
Rågbröd är gott och det populäraste brödet i Finland är ett rågbröd som heter
Ruispalat , gudomligt gott både färskt, torrt och rostat. Men rågbröd börjar väl vara lite vanligare också i Sverige, tycker jag? Ännu i slutet av 90-talet var jag i Limbo varje gång jag tvingades vistas längre tider i det svenska eller danska brödhelvetet, vissa bröd smakar som bakelser och inget annat.
En annan specialitet som jag ofta hämtar åt exilfinnar är våra
Surskorpor , de är populära till ost och vin, eller som sådana med valfritt pålägg.
Samma exilfinnar börjar snabbt också råma efter salmiak, som absolut inte kan jämföras med den svenska saltlakritsen. Vår salmiak är stark och har en ganska klar ammoniak/saltsmak när den är som bäst. Jag rekommenderar Fazers Supersalmiakki och Salmiakki.
Ostar som Koskenlaskija är väl inte finska specialiteter i sig, liknande ostar finns väl i Sverige. Jag tror att våra ostar är ganska samma, i min närbutik finns ett stort urval Arlaostar, Västerbottenostar och allt vad de heter. jag håller mig ändå oftast till den finska Oltermannin, som är god, stor och ganska billig.