2005-04-18, 19:45
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
det finns en finsk ost som är supergod.
den heter "kosken laskija" är en typ av smältost men i fast format.
parras perfekt med varm rågbröd.
har funnits/finns på ica.

Helt underbar!
Citera
2005-04-18, 20:26
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
morotslådan och leverlådan är baserade på risgrynsgröt.

Gnh. Gnack. Urgl. Leverlåda baserad på risgrynsgröt? :O~.*'~.*'~

Men finnarna är ett hårt folk, så de klarar säkert av att få ner saker som vi
bortklemade svenskar rynkar på våra frökennäsor åt.

Det finns en finsk delikatessbutik i Sumpan, på... Rosenvägen? Ganska nära
stationen, strax väster om Åhléns, mellan Järnvägsgatan och Sturegatan, om
någon känner för att hälsa på. Jag ska nog glida in och kolla vad de har i alla
fall.
Citera
2005-04-18, 20:42
Medlem
Anemis avatar
Memman är faktiskt det enda riktigt finska jag kan komma på. Det är i alla fall den rätt som är kändast utanför landets gränser, men den ätes/finns till försäljning endast till påsk.

Andra hemskheter som Mustamakkaran och Kalakukkon är strikt regionella företeelser, men de finns antagligen att få på ställen där turister rör sig runtom i Finland.

Rågbröd är gott och det populäraste brödet i Finland är ett rågbröd som heter Ruispalat , gudomligt gott både färskt, torrt och rostat. Men rågbröd börjar väl vara lite vanligare också i Sverige, tycker jag? Ännu i slutet av 90-talet var jag i Limbo varje gång jag tvingades vistas längre tider i det svenska eller danska brödhelvetet, vissa bröd smakar som bakelser och inget annat.
En annan specialitet som jag ofta hämtar åt exilfinnar är våra Surskorpor , de är populära till ost och vin, eller som sådana med valfritt pålägg.

Samma exilfinnar börjar snabbt också råma efter salmiak, som absolut inte kan jämföras med den svenska saltlakritsen. Vår salmiak är stark och har en ganska klar ammoniak/saltsmak när den är som bäst. Jag rekommenderar Fazers Supersalmiakki och Salmiakki.

Ostar som Koskenlaskija är väl inte finska specialiteter i sig, liknande ostar finns väl i Sverige. Jag tror att våra ostar är ganska samma, i min närbutik finns ett stort urval Arlaostar, Västerbottenostar och allt vad de heter. jag håller mig ändå oftast till den finska Oltermannin, som är god, stor och ganska billig.
Citera
2005-04-18, 20:45
Medlem
FetFulElaks avatar
Potatisbröd, bakar mor min. Och sen har vi "sauna-länkki", bastukorv.
Citera
2005-04-18, 20:48
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag har alltid trott att olika sorters korv varit finsk, men så verkar det ju inte vara efter vad som framkommit i den här tråden..

Hörde den där finska kocken i skrägårdsmat säga att korvstroganoff var Finlands nationalrätt. Nån som vet hur det ligger till med det?
Citera
2005-04-18, 21:07
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Jag har alltid trott att olika sorters korv varit finsk, men så verkar det ju inte vara efter vad som framkommit i den här tråden..

Hörde den där finska kocken i skrägårdsmat säga att korvstroganoff var Finlands nationalrätt. Nån som vet hur det ligger till med det?

Vi finländare äter nog episka mängder korv, i synnerhet under sommaren då man inte kan gå förbi en gräsfläck utan att se en blekfet man stå och vända korvar på den. Ändå tror jag inte att vi kan ta äran för korvarna, möjligen har vi hittat på att blanda stora mängder klövar, mjöl och avfall i dem. Om man vill behålla sin aptit under en korvorgie skall man inte läsa innehållsdeklarationen på korvpaketet. I synnerhet jag, som har fattat tycke för b-klasskorven Camping. Svingod, men knappast gjord av svin.

En snabb googlesökning säger att finlands nationalrätt är bl.a. Koskenkorva och korv eller de små färdigpizzorna, "träcklapparna", som smakar så förbenat illa. Det stämmer förstås inte, utan det verkar som om Finland inte har en egen nationalrätt.

Jag hittade ändå ett videoklipp där ett finskt kamerateam hade besökt en restaurang i Tallinn som har tagit upp alla EU-länders nationalrätt på menyn. Först intervjuas finländare om vad de anser att skall vara den finska nationalrätten, och de ger svar som pizza, kålrotslåda, köttbullar, höns i gryta eller sill, men restaurangen serverar pepparbiff eftersom finnarna oftast beställer det när de besöker Tallinn, enligt krögaren.
Citera
2005-04-18, 21:23
Bannlyst
Koskenkorva 60%
Fazer tax free-godis

Finsk standardmåltid!
Citera
2005-04-18, 23:44
Medlem
Porrpojkes avatar
Falukorvssoppa...vet dock inte hur det smakar...men finnarna gillar det
Citera
2005-04-19, 08:58
Medlem
Jag skall åka till Finland om två veckor, Helsingfors, finns det något bra Schapp där man kan få sig riktigt god finsk mat till livs? Jag avser då finsk husmanskost.
Citera
2005-04-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
De har ett knepigt bröd som heter Kalakukko som är ett bröd med fisk(!!!) inbakat i det...

Förutom fisk så innehåller brödet fläsk.
Nja, inget att rekommendera till en romantisk middag.
Citera
2005-04-19, 09:45
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomble
Förutom fisk så innehåller brödet fläsk.
Nja, inget att rekommendera till en romantisk middag.

...såvida man inte ämnar dejta finska skurkärringar med ljusblå hucklen då förstås...
Citera
2005-04-19, 11:22
Medlem
fnuskes avatar
Rotfrukter i olika gratänger får väl anses finskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in