Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Intressant.
Det här med vad som utgör indoktrination inom religiös uppfostran och huruvida en ateistisk uppfostran är förhållandevis neutral och var gränserna går verkar vara ett tufft moraliskt problem. Dels kan man hävda förälderns rätt att bestämma vilken sorts uppfostran ens egna barn ska få, men dels kan vissa delar anses vara moraliskt oförsvarbara.
Är det någon som skulle motsätta sig mitt påstående att ett religiöst uppfostrat barn är som ett ateistiskt ditto, fast med +1 extra egenskap (religion), vilket skulle göra att det ateistiskt uppfostrade barnet har en neutral utgångspunkt där man bara inte valt till något +1?
Eller, är det något i en ateistisk uppfostran som utgör egenskaper religiöst uppfostrade barn inte har som skulle förhindra en religiös tro och då göra en ateistisk uppfostran till en sorts indoktrinering?
Eftersom jag själv är en udda person med många udda idéer, upplevde jag detta dilemma när barnen var små. Jag försökte lösa det genom att kräva 'funktionell disciplin' av dom inom vardagen, d.v.s. att jag och barnens mor slutgiltigt bestämde det praktiska, men samtidig uppmuntrade jag dom till att kritisera och ifrågasätta så mycket dom bara orkade.
Givetvis med ökat personlig praktisk frihet efterhand som dom växte till.