2007-05-07, 19:02
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Jag sa aldrig att det var fel på hans språk, utan att det inte tilltalar mig.

Jag förstod vad du menade, och det är förstås en smakfråga. Om det vore en roman Flinga skrivit skulle jag kanske tycka språket var på gränsen till träigt och platt - som det nu är blir det kyligt sakliga sättet att beskriva utstuderat gängvåld osv. i mina ögon just det för saken lämpliga. Flinga är förvisso ingen "litterär" människa, han bjuder inte på några språkliga överraskningar.
Citera
2007-05-07, 19:24
Medlem
Ogres avatar
Jag påstår att boken är läsvärd. den är definitivt intressant, exempelvis när han beskriver likheterna mellan fångarnas och vakternas formationer i förhållandet till det tidigare slaveriet i Texas.
Den är inte särskilt välskriven, men det tycker jag inte att man har rätt att förvänta, Flinga är ju inte någon Conrad.
Dessutom får man intrycket av det har hänt mer än vad han beskriver i boken, men han vill väl ge ett någorlunda gott intryck.
Det är också starkt gjort att överleva i ett sådant hårt klimat.
Kort sagt, läsvärd!
Citera
2007-05-07, 20:05
Medlem
Ezzelinos avatar
När man talar om trollen: jag zappade kort till Rapport från Sverige-Ryssland i hockey-VM och hamnade i de första och antagligen sista minuter jag sett av "Carin 21:30" (en repris av Hjulströms pratprogram). Och hon snackade med Flinga, som definitivt är en minnesvärd personlighet och ger ett rätt sympatiskt intryck. 20 års fängelse, varav 13 år i isoleringscell för att ha haft ihjäl en pedofil
som förgripit sig på dottern - och det gav honom tid att läsa igenom hela Encyclopedia Britannica.
Citera
2007-05-07, 20:24
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
20 års fängelse, varav 13 år i isoleringscell för att ha haft ihjäl en pedofil
som förgripit sig på dottern - och det gav honom tid att läsa igenom hela Encyclopedia Britannica.

Undrar om han minns vad som stod i den...
Citera
2007-05-08, 16:27
Bannlyst
Han minns...

... säkert inte allt men han är riktigt allmänbildad och har många intressanta teorier som är väl underbyggda, inte bara påhittat strunt. Dessutom har han en universitetsexamen.
/Raya
Citera
2007-05-08, 17:10
Medlem
Den är bra men ganska konstigt skriven tycker jag. Han hoppar imellan saker hela tiden vilket gör att man inte kan få ett fast grepp om läget.
Citera
2007-05-08, 17:48
Medlem
Kuyichis avatar
Gillade den inte alls... Vet att jag skrivit om det i en annan tråd. Ska leta fram länk.

edit: Här är länken till tråden http://www.flashback.org/showthread.php?t=269950

Håller för övrigt på att läsa El Choco nu om svensken som satt i fängelse i Bolivia. Inte hunnit så långt men inledningen är lovande.
Citera
2007-05-08, 18:27
Medlem
Inte heller speciellt förtjust i den. Jag gillade inte sättet den var skriven på.
Citera
2007-06-24, 17:58
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Nån som kan reda ut straffsatsen?
Han fick 45 + 7 år. Alltså totalt 52, ändå släpptes han efter 20?
Citera
2007-08-18, 09:20
Medlem
Rixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Jag sa aldrig att det var fel på hans språk, utan att det inte tilltalar mig.
vill bara säga att jag försökte att få Norstedts att trycka ett par hundra exemplar på engleska så läsarna kunde få boken..in the original format..men dom sa nej. Jag är ingen förfatare.Jag tog inte Mig till bok förlag efter bok förlag att försöka sälja mina upplevelser i fängelset. Tom Alandh som gjorde dokumetären om Mig nästan bogserade Mig till Norstedts en eftermiddag i 2003 att träffa en förläggare (Martin Kaunitz) och jag berättade lite om mig själv. Tom hade tidigare skrivit en bok om Monica Zetterlund så han kände Martin.
Efter jag hade prattat för en halv timme eller så med Martin sa han 'du måste skriva en bok' jag svarade att jag inte visste hur. Han sa bara skriv ner allt du kan komma ihåg och så fixar vi resten. Jag ber om ursäkt till De som inte tyckte om den men: you can't please everyone all the time..bara du gör det bästa du kan Jag förstår kritik...jag blir inte arg..bara besviken i/på ? mig själv
Citera
2007-08-18, 09:24
Medlem
LadyTieras avatar
Bli inte besviken, ingen kan skriva något som alla älskar. Som du säger, kanske hade jag föredragit den på engelska eftersom det var just språket jag hade problem med inte historien
Citera
2007-08-18, 09:27
Medlem
Rixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Undrar om han minns vad som stod i den...
..inte nånting särskilt som jag kan bara lägga ut som en lektion, Bobbo,om Du förstår, men jag kan visst hänga med väldigt bra i en dikussion om anatomy, physics, astronomy, religion, physiology, engineering osv. och jag tycker att det är mer intressant en att veta ALLT om nånting..om en sak..comprende ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in