Bli inte besviken, ingen kan skriva något som alla älskar. Som du säger, kanske hade jag föredragit den på engelska eftersom det var just språket jag hade problem med inte historien
Tack LadyTiera..i'm glad you förstår vad jag menade
Jo, den är helt klart läsvärd. Strax efter att boken hade utkommit så var Herr Flinga gäst i någon TV-soffa, och jag blev omåttligt nyfiken på den karge mannen med de isblå ögonen.
Översättningen är tafflig förvisso, men det får man försöka förbise.
Att boken är tillägnad Annika Östberg, och hennes kamp för att bli förflyttad till Svedala, höjer läsvärdet ett snäpp.
Tyvärr verkar det inte bli någon uppföjare, vilket många hoppats på. Enligt Flinga så har han inte fått någon provision ALLS av förlaget Norstedts(!)
Saxat från hans gästbok http://www.rickflinga.se/
"There will not be one. I had considered it but after my experience with the bokförlag after writing 'Iskallt' I will not do another book. I have not received any pårovision for the thousands of books that have been sold."
Edit: Här http://www.rickflinga.se/iskallt.htm kan man läsa:
"Intäkterna från bokförsäljningen går oavkortat till arbetet för att få hem Annika Östberg."
Ändå vill han ha provision? A very strange Man.....
...I don't understand where I say anything about the profits from the sales of my book go 'oavkortat' to help Annika get out of prison. If it said that on my site then it was nothing that I put in the site when it was made. Someone put together the site and then I removed a lot of things that should not be there..the Bogg was to be reoved becuz it's stupid to have..at the time I didn't understand what a Blogg even was..but it's still there and I don't know how to remove it. Back to Annika; my intentions were that if I received enuf income from book sales that I could POSSIBLY set up some kind 'defence fund' for her..like Expressen did for her before. I know how to get her out of prison..something that the UD and Silkbersky have failed at..but it takes funds for attorneys..lots of money and when I realized what I finally received last year from my book sales..5,700 kr instead of over 80,000kr that I should have gotten, that it was pointless to try and put together any project for Annika. I, me, myself have never said that all profits from the book will immediately go to Annika to help her get out of her terrible situation. IF that actually was written on my site then I apologize for misleading anyone.
Skräpbok.
Riktigt uselt skriven, kunde fan ha skrivit en bättre bok om samma sak så länge jag hade haft ett manus att gå efter.
Men visst, vissa delar är intressanta, men mellan de partier som är bra är det alldeles för långt, och maken till utdragen bok får man leta efter.
EJ läsvärd imho.
Skräpbok.
Riktigt uselt skriven, kunde fan ha skrivit en bättre bok om samma sak så länge jag hade haft ett manus att gå efter.
Men visst, vissa delar är intressanta, men mellan de partier som är bra är det alldeles för långt, och maken till utdragen bok får man leta efter.
EJ läsvärd imho.
Gravity..hoppas Du hittar Din manus nån vacker dag..gå in på min hemsida och läs i gästboken on boken och sen kan du gemföra din åsikt med andra som faktiskt gillade den väldigt mycket..men skräp..don't even try it. Men kör igång och börja en bok, Du ! kanske on Ditt liv..men lemna ut skräppet,förstås
Jag kpte boken när den kom ut men blev lite besviken på att det var så lite som berättades om just fängelselivet. Det var lite väl mycket historialektion om TDC i min smak. Inledningen är perfekt: "Jag minns tydligt första gången jag knivhögg någon"
De mest intressanta bitarna i mina ögon var när det berättades om fängelselivet, upproren, gängbildningen, flyktplanerna osv. Just berättelserna om de olika individerna som var där och vad som hände med dem.
Blev det exempelvis någon konflikt mellan någon ut ert gäng och originalet AB? Ni fick ju ett brev om att ni inte fick kalla er AB men var det någon som placerades i samma fängelse som någon ur det gänget och i så fall, vad hände?
Iofs var det ju mest isoleringscellen så det kanske inte finns så hemskt mycket att berätta om det.
Boken är helt ok men som sagt, jag hade hellre sett mer fängelseskildringar.
Jag kpte boken när den kom ut men blev lite besviken på att det var så lite som berättades om just fängelselivet. Det var lite väl mycket historialektion om TDC i min smak. Inledningen är perfekt: "Jag minns tydligt första gången jag knivhögg någon"
De mest intressanta bitarna i mina ögon var när det berättades om fängelselivet, upproren, gängbildningen, flyktplanerna osv. Just berättelserna om de olika individerna som var där och vad som hände med dem.
Blev det exempelvis någon konflikt mellan någon ut ert gäng och originalet AB? Ni fick ju ett brev om att ni inte fick kalla er AB men var det någon som placerades i samma fängelse som någon ur det gänget och i så fall, vad hände?
Iofs var det ju mest isoleringscellen så det kanske inte finns så hemskt mycket att berätta om det.
Boken är helt ok men som sagt, jag hade hellre sett mer fängelseskildringar.
Hej Heinz..hur många som tittar/läser på forumet förstår hur det går till med ett bokförlag..när jag va klar med boken blev den totalt 454 sidor.Sen börjar spelet..chop this off..take this away..write more about this..less about that.Det heter editing och alla böker blir edited av bokförlaget. Boken var lagt upp precis som DOM ville han den..inte som jag hade skrivit den. Please keep that in mind, okay ? Also, please help me find the thread that I first dicovered when i found this site..the one about finding 'skvaller' om Mig..i'm not finished expressing my anger to the people that..inlcluding one of FB moderators ..that consider me 'en idiot' which, according to FB regler is considered grovt personangrepp som syftar till at nedverdera osv. Vilken forum ligger det i ?
Hej Heinz..hur många som tittar/läser på forumet förstår hur det går till med ett bokförlag..när jag va klar med boken blev den totalt 454 sidor.Sen börjar spelet..chop this off..take this away..write more about this..less about that.Det heter editing och alla böker blir edited av bokförlaget. Boken var lagt upp precis som DOM ville han den..inte som jag hade skrivit den. Please keep that in mind, okay ? Also, please help me find the thread that I first dicovered when i found this site..the one about finding 'skvaller' om Mig..i'm not finished expressing my anger to the people that..inlcluding one of FB moderators ..that consider me 'en idiot' which, according to FB regler is considered grovt personangrepp som syftar till at nedverdera osv. Vilken forum ligger det i ?
Sant, jag har ingen aning om hur en bok blir editerad, dock är boken i mitt tycke felediterad då jag tror att många i Sverige som tycker att svenska fängelser är för milda är intresserade av att veta hur de amerikanska fängelserna är i verkligheten. Alla har vi sett hollywoodfilmer om dem men att få det berättat är väldigt intressant
Hi.
Would be nice if you published the raw original book here. Yo'll not lose any income (bokförlaget will not pay you anyway) , but can get you some cred instead.
So, please post all 454 original pages here and you'll have many thousands readers that will get YOUR story, not the bokförlagets story.
Also take a look att all "print on demand"-sites that is out there where you can publish your version without all the middlehands..
Läste boken i ett snäpp tidigare i veckan efter att ha kommit över den på biblioteket och spontant lånade den med denna tråden gnolandes i bakhuvudet. Har väl ingenting övers för fängelselivet i populärkulturell bemärkelse mer än i filmsammanhang med WIP-filmer och Oz såklart. Men blev positivt överraskad över den ändå bitvis starka skildringen av en nästintill förlorad barndom och ungdom, för att sen övergå i mera tragedi utan att låta läsaren tappa fästet om handling såväl som hur det gick för Flinga utan boken kändes äkta på ett trovärdigt och vemodigt sätt som gav en besk bismak efter man läst den. Tänkvärd och lättläst i all sin hast om människans moraliska rättigheter och dess förfall i en svart värld som vägrar inse vad som är rätt eller fel.
Hey Rick! Nice to have you with us As stormamma said it would be interesting to read the book in the way you intended for it to be read. I know a bit about how editors work so I can guess how much of your work went down the bin. If you want (and if your publishers dont mind) youre welcome to publish your text here, unedited.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!