• 1
  • 2
2012-11-20, 17:47
Medlem
phattrances avatar
Jag driver en enskild firma och drar in mellan 800.000-900.000kr per år. Utgifterna ligger på ca 36.000kr per år (3000kr / månad). Firman är egentligen en webbsida där jag säljer annonsplatser.

Nu till min fråga, jag är rätt trött o behöva betala så mycket skatt (långt över 50%) så jag undrar vad jag kan dra av på firman för att slippa ta ut så mycket vinst?

Just nu så drar jag av följande:

Mobilräkningen, server kostnaden, bredbandet och alla teknik prylar som jag köper, typ som datorer osv. Tyvärr så räcker inte detta så jag behöver hjälp från er som är kunniga inom ämnet. Jag försökte dra av en del av hyran då jag jobbar hemifrån men skatteverket gillade inte detta (suck).

Vad mer kan man tänka sig kunna dra av?
Senast redigerad av phattrance 2012-11-20 kl. 17:50.
Citera
2012-11-20, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phattrance
Jag driver en enskild firma och drar in mellan 800.000-900.000kr per år. Utgifterna ligger på ca 36.000kr per år (3000kr / månad). Firman är egentligen en webbsida där jag säljer annonsplatser.

Nu till min fråga, jag är rätt trött o behöva betala så mycket skatt (långt över 50%) så jag undrar vad jag kan dra av på firman för att slippa ta ut så mycket vinst?

Just nu så drar jag av följande:

Mobilräkningen, server kostnaden, bredbandet och alla teknik prylar som jag köper, typ som datorer osv. Tyvärr så räcker inte detta så jag behöver hjälp från er som är kunniga inom ämnet. Jag försökte dra av en del av hyran då jag jobbar hemifrån men skatteverket gillade inte detta (suck).

Vad mer kan man tänka sig kunna dra av?

jag trodde verkligen inte att det fanns någon med EF som betalade statlig skatt?

vad du ffa ska göra är att utnyttja periodiserings- och expansionsfond för att hålla ner ditt resultat så att du hamnar under brytpunkten. överskjutande pengar lägger du på hög i företaget...
Citera
2012-11-20, 20:17
Medlem
Ombilda till ett AB asap. Då är det enklare och hantera vinst och du kan ge dig själv den lön du vill utan att behöva skjuta upp (i a f lika mycket) skatten mha periodiserings- och expansionsfond. Möjligheterna med avdrag för ett AB är också betydligt större än med en EF.

Men annars kan du ju ha representation, så bjud kompisar på lunch som de sedan får bjuda igen och ta kvittona från båda tillfällena. Betala kontant så blir det inte lika tydligt på kontot om det blir något strul.

Och bara för att understryka det igen: starta aktiebolag. Du förlorar bara på en EF nu.

[EDIT] Utövar du någon sport t ex golf? Köp profilprodukter som golfbollar, strumpor eller liknande som du sätter din logga på. Avdragsgillt till 100%. [/EDIT]
Citera
2012-11-21, 12:00
Medlem
phattrances avatar
nja snackade med revisorn för ett tag sedan och det vart för många onödiga avgifter om jag startar ett AB. kalkylen som gjordes då så skulle jag inte tjäna något på det.

Det jag mest är ute efter är o veta vad jag kan dra av på firman, kan man dra av mat, kläder,sl kort, resor utomlands?
Citera
2012-11-21, 12:37
Medlem
Allt extra som du kan dra av på ett AB kan lätt bli mer värt än de extra kostnader som det innebär.

Dessa saker drar jag av:
- Internetabonnemang (300 kr/mån ex moms)
- Mobiltelefon (400 kr/mån ex moms)
- Motionsbidrag (ca 3000/år ink. moms)

Där har vi runt 10 000 kr.

Sedan kan du också dra av för ögonoperation, sjukvårdsersättning, julgåva, jubileumsgåva, personalfest, tidningar, förfriskningar, minnesgåva med mera. Och förstås elektronikprylar om du kan motivera att de behövs i verksamheten (jag behövde ju självklart en Ipad av senaste snitt).

Att det dessutom är skattemässigt förmånligare -- bl.a. eftersom du kan ta ut lågbeskattad utdelning -- är extra trevligt.
Citera
2012-11-21, 12:37
Medlem
Citat:
nja snackade med revisorn för ett tag sedan och det vart för många onödiga avgifter om jag startar ett AB. kalkylen som gjordes då så skulle jag inte tjäna något på det.

ab är klart överskattat. många ombildar helt i onödan.

Citat:
Det jag mest är ute efter är o veta vad jag kan dra av på firman, kan man dra av mat, kläder,sl kort, resor utomlands?

sådant som är att betrakta som privat levnadskostnad blir nog svårt.

schablonavdrag för kontor hemma ( 2000 eller 4000 kr / år )

http://www.skatteverket.se/foretagor...rbeteibostaden
Citera
2012-11-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Allt extra som du kan dra av på ett AB kan lätt bli mer värt än de extra kostnader som det innebär.

Dessa saker drar jag av:
- Internetabonnemang (300 kr/mån ex moms)
- Mobiltelefon (400 kr/mån ex moms)
- Motionsbidrag (ca 3000/år ink. moms)

Där har vi runt 10 000 kr.

Sedan kan du också dra av för ögonoperation, sjukvårdsersättning, julgåva, jubileumsgåva, personalfest, tidningar, förfriskningar, minnesgåva med mera. Och förstås elektronikprylar om du kan motivera att de behövs i verksamheten (jag behövde ju självklart en Ipad av senaste snitt).

Att det dessutom är skattemässigt förmånligare -- bl.a. eftersom du kan ta ut lågbeskattad utdelning -- är extra trevligt.

Hej,

I princip kan du få avdrag för extrakostnader du har för intäkternas förvärvande i ditt bolag. Om du ska dra internetkostnader, inklusive momsen, ska fakturan/räkningen var ställd till företaget. Om den är ställd till dig privat ses kompensationen som en kostnadsersättning och då är till att börja med momsen inte avdragsgill i företaget. Sedan måste du kunna styrka att du antingen bara använder linan i jobbet ELLER har merkostnader p.g.a. arbetet som driver fram ett högre pris. Skatteverket utgår idag ifrån att alla har internetkoppling hemma, för privat bruk, så normalt sett är inte internetavgifter i hemmet avdragsgilla. Även om du arbetar hemifrån är det inte avdragsgillt om du även surfar privat på samma lina.

Mobiltelefon. Om du betalar ett fast pris per månad, oavsett samtalsmängd, och fakturan är ställd till företaget så är den helt avdragsgill. Om du har ett rörligt pris ska dina privata samtal redovisas och är då inte avdragsgilla i företaget.

Motionsbidrag. Du kan ge anställda ett motionsbidrag med ett skäligt belopp. Det finns inget fast belopp angivet utan det varierar med vad som är normalt på orten. Dock kan man alltid använda SATS som rättesnöre och ge ett bidrag motsvarande deras årsavgifter lokalt.

Tveksam till att du kan ge ersättning för privata vårdkostnader som ögonoperation och sjukvårdsersättning. För att komplicera det ytterligare varierar avdragsmöjligheterna får sådant beroende på om det är offentligt finansierad sjukvård eller privat (tips, privat är sämre).

Julgåva - max 450:- inklusive moms. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.
Sedvanlig jubileumsgåva - värd max 1.350:- inklusive moms när företaget fyller 25 år, 50 år, 75 år, 100 år, etc. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.
Personalfest - någon gång per år.
Tidningar - måste ha koppling till verksamheten.
Förfriskningar - går bra (gäller även frukt).
Minnesgåva - fr.o.m 2013-01-01 kan man betala ut en gåva värd 15.000:- när anställning avslutas (måste varit anställd i minst 6 år), vid längre tids anställning (minst 25 år), eller när den anställde uppnår en viss ålder (50 år i pratiken). Man kan max få minnesgåva vid 2 av dessa tillfällen. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.

Kan du styrka att elektronik utrustning behövs i verksamheten är de naturligtvis avdragsgilla.
Senast redigerad av Urmelkotten 2012-11-21 kl. 13:53.
Citera
2012-11-21, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Sedan måste du kunna styrka att du antingen bara använder linan i jobbet ELLER har merkostnader p.g.a. arbetet som driver fram ett högre pris. Skatteverket utgår idag ifrån att alla har internetkoppling hemma, för privat bruk, så normalt sett är inte internetavgifter i hemmet avdragsgilla. Även om du arbetar hemifrån är det inte avdragsgillt om du även surfar privat på samma lina.

Abonnemanget står på företaget och fakturor går till företaget. Eftersom det är en fast kostnad så går det att argumentera för fullt avdrag på samma sätt som mobiltelefoni med fast avgift. Avdraget har prövats och godkänts i åtminstone lägre instanser.

Citat:
Tveksam till att du kan ge ersättning för privata vårdkostnader som ögonoperation och sjukvårdsersättning. För att komplicera det ytterligare varierar avdragsmöjligheterna får sådant beroende på om det är offentligt finansierad sjukvård eller privat (tips, privat är sämre).
Ögonoperation kan ske med bruttolöneavdrag.

Citat:
Tillägg: Får inte vara avsedda att ersätta en måltid.
Citera
2012-11-26, 12:02
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:

Julgåva - max 450:- inklusive moms. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.
Sedvanlig jubileumsgåva - värd max 1.350:- inklusive moms när företaget fyller 25 år, 50 år, 75 år, 100 år, etc. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.
Personalfest - någon gång per år.
Tidningar - måste ha koppling till verksamheten.
Minnesgåva - fr.o.m 2013-01-01 kan man betala ut en gåva värd 15.000:- när anställning avslutas (måste varit anställd i minst 6 år), vid längre tids anställning (minst 25 år), eller när den anställde uppnår en viss ålder (50 år i pratiken). Man kan max få minnesgåva vid 2 av dessa tillfällen. Gåvan får inte vara pengar eller kunna omvandlas till pengar.

Kan du styrka att elektronik utrustning behövs i verksamheten är de naturligtvis avdragsgilla.
Kan man skicka chocklad eller dylikt för max 500:- som en avdragsgill kostnad.
Säg till en kund som man fått mycket uppdrag av.
Citera
2012-11-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Kan man skicka chocklad eller dylikt för max 500:- som en avdragsgill kostnad.
Säg till en kund som man fått mycket uppdrag av.

För gåvor är avdragsgränsen 180 kr + moms. Om beloppet är högre går det inte att dra av någon del av beloppet. Är det mer än 350 kr + moms hamnar det i gråzonen för mutor, åtminstone om det inte sker i samband med en affärshandling.

Källa SKV.
Citera
2012-11-26, 14:06
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
För gåvor är avdragsgränsen 180 kr + moms. Om beloppet är högre går det inte att dra av någon del av beloppet. Är det mer än 350 kr + moms hamnar det i gråzonen för mutor, åtminstone om det inte sker i samband med en affärshandling.

Källa SKV.
Ajdå så om man vill ge exempelvis biobiljetter till ett företag med tio pers så kan man inte dra av 100x10=1000kr, för det går på totalsumman?
Citera
2012-11-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Ajdå så om man vill ge exempelvis biobiljetter till ett företag med tio pers så kan man inte dra av 100x10=1000kr, för det går på totalsumman?

Om du ger en biljett till varje person bör det vara okej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in