2024-11-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
BAMSE har dubbelt så stor skottvidd som den lika stora IRIS-T SLS och vid produktion, så torde BAMSE bli klart billigare, eftersom den är ACLOS vs. IIR som på IRIS-T. CAMM-ER är en dubbelt så stor robot med datalänk och aktiv radar, så den borde bli mycket dyrare än BAMSE.

Så BAMSE har sina fördelar, men den borde vara byggd för att monteras på vanlig roboträls, så att den kan integreras med NASAMS och IRIS-T SL, så att man kan ha lavetter med flera olika robottyper.

Bamse har hälften av räckvidden jämför med CAMM ER och IRIS-T-SLM. En eldenhet IRIS-T kostar ca 1,5 miljarder kronor och en robot ca 6 miljoner kronor. Jävligt billigt i sammanhanget. Varför välja en ACLOS robot med begränsad förmåga att bekämpa flera mål från olika riktningar samtidigt framför en fire and forget robot med 360 graders förmåga förstår jag inte. Bamse har ingen fördel mot CAMM och IRIS-T-SLM. Med det sagt menar jag inte att Bamse är dåligt. Kan mycket väl tänka mig att träffsäkerheten är mycket hög mot de mål man skjuter mot. Dock är länkstyrda robotar med aktiv radar eller IIR betydligt effektivare.
Citera
2024-11-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast (lite förenklat och naturligtvis beroende på hur man ser på saker) modernare än både 60-70-talsystemet Robot 70 samt och 70-talsystemet Patriot som Sverige nybeställt.

Vad jag frågade efter var ju varför man inte kunde lägga pengar på att modernisera och utveckla systemet? Klart att systemet har sina begränsningar som alla system har i den klassen. Naturligtvis finns på olika sätt förbättringspotential i Bamsesystemet. Det fattar alla.

Ett eget luftvärnssystem vi kan bygga själva är väl värt ganska mycket kan jag tänka. Dessutom besläktat med massluftvärnsystemet Robot 70 som Sverige fortsatt att utveckla fram till dags dato.

Ok så nu ska man lägga pengar på att göra Bamse modernt, mao ge roboten en aktiv radarmålsökare eller en IIR målsökare. Det kan man ju göra om man vill. Eller så köper man CAMM som flottan kommer använda om några år. Eller CAMM-ER. Eller IRIS-T SLM, som ukrainarna lovordar till skyarna. Det finns ju bra och förhållandevis billiga alternativ att köpa från hyllan, varför krångla till det och försöka utveckla Bamse som inte fått någon kärlek på 20 år? Vi måste sluta kasta pengar på inhemska särlösningar, det är ju alla överens om idag.
Citera
2024-11-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Bamse har hälften av räckvidden jämför med CAMM ER och IRIS-T-SLM. En eldenhet IRIS-T kostar ca 1,5 miljarder kronor och en robot ca 6 miljoner kronor. Jävligt billigt i sammanhanget. Varför välja en ACLOS robot med begränsad förmåga att bekämpa flera mål från olika riktningar samtidigt framför en fire and forget robot med 360 graders förmåga förstår jag inte. Bamse har ingen fördel mot CAMM och IRIS-T-SLM. Med det sagt menar jag inte att Bamse är dåligt. Kan mycket väl tänka mig att träffsäkerheten är mycket hög mot de mål man skjuter mot. Dock är länkstyrda robotar med aktiv radar eller IIR betydligt effektivare.

Bamses målsökningslösning är väl avsedd att vara en billig lösning gissar jag. Roboten blir väl enklar och billigare men har samtidig hög träffsäkerhet typ.
Citera
2024-11-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bamses målsökningslösning är väl avsedd att vara en billig lösning gissar jag. Roboten blir väl enklar och billigare men har samtidig hög träffsäkerhet typ.

Aa absolut, men du blir också begränsad av eldledningsradarn. Mao kommer det mål från flera håll samtidigt är du körd. Det problemet har du inte med CAMM eller IRIS-T SLM där du alltid har 360 graders täckning. Hur många mål kan Bamses eldledningsradar styra robotar mot sammtidigt?
Senast redigerad av Knasen2k 2024-11-23 kl. 23:48.
Citera
2024-11-24, 00:17
Medlem
Det är naturligtvis vissa begränsningar med Bamse (men säkert också nåt som är på plus) men jag har aldrig propagerat för att vi bara ska ha ett system. Inte att vi inte ska ha IRIS-T eller IRIS-T-SLM också.

Men vi behöver (i framtiden) olika sorters luftvärn till olika syften. Snabbgrupperat brigadluftvärn till armén, luftvärn till flygets och marinens basområden, luftvärn till viktiga punktmål som kraftverk, vissa hamnar och viktiga industrier, samt befolkningsluftvärn så att livet i våra städer kan fortgå som vanligt så gott det går osv.. I alla fall ett utvalt antal städer i vårt avlånga land.

Jag ser ett framtida behov av mycket mer luftvärn än vad vi har idag. Givetvis bemannat via värnpliktsystemet.

Här finns utrymme för att komplettera med egentillverkat system anser jag.

Alltid fördelar med att inte lägga alla ägg i samma korg.

Att beställa svensktillverkat har ju också sina fördelar och pengar går dessutom tillbaka till svenska statskassan den vägen. Bara jag som ser det strategiska värdet av att inte bara stödja inhemsk försvarsindustri och inhemska jobb i den sektorn, men också att kunna tillverka eget medelkvalificerat lv utan en massa krångel? Går det dessutom att exportera lite är väl det en bonus.
Senast redigerad av Macke85 2024-11-24 kl. 01:01.
Citera
2024-11-24, 09:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Därför att CAMM-ER och IRIS-T-SLM är större och betydligt dyrare vapen än vad BAMSE rimligen borde bli vid produktion. Detta gör BAMSE till ett rimligt alternativ som volymvapen och f.f.a. mot mindre kvalificerade mål. T.ex. drönare i olika former. En robot till IRIS-T-SLM kostar för övrigt c.a 8 miljoner.

För det är inte direkt så att vi kommer att ha luftvärn som kan täcka 100% av landet och ha oändligt med robotar, så att vi kan skjuta ner allt.
Citera
2024-11-24, 10:19
Medlem
Citat:
Därför att CAMM-ER och IRIS-T-SLM är större och betydligt dyrare vapen än vad BAMSE rimligen borde bli vid produktion. Detta gör BAMSE till ett rimligt alternativ som volymvapen och f.f.a. mot mindre kvalificerade mål. T.ex. drönare i olika former. En robot till IRIS-T-SLM kostar för övrigt c.a 8 miljoner.

För det är inte direkt så att vi kommer att ha luftvärn som kan täcka 100% av landet och ha oändligt med robotar, så att vi kan skjuta ner allt.

Precis. Rimligare att täcka två platser med Bamse än en plats med CAMM-ER typ..

Är inte heller säker på att IRIS-T SLM är så oerhört mycket bättre än Bamse. Bättre kanske ja, men inte flera ggr bättre. Men alla system har ju sina egna fördelar och nackdelar. Men vi behöver som sagt LV i mängd, och även dyrare system kommer ju att missa ibland.

20km räckvidd är inte uselt, och om vi har ett färdigutvecklat system som vi kan uppgradera som vi kan tillverka i Sverige till rimlig kostnad så varför inte..
Citera
2024-11-24, 21:41
Medlem
Citat:
Aa absolut, men du blir också begränsad av eldledningsradarn. Mao kommer det mål från flera håll samtidigt är du körd. Det problemet har du inte med CAMM eller IRIS-T SLM där du alltid har 360 graders täckning. Hur många mål kan Bamses eldledningsradar styra robotar mot samtidigt?
Själva eldledningradarn som sitter på varje Eldenhet 23 kan ta två mål vardera. Ett kompani som består av tre Eldenhet 23 kan alltså ta sex mål samtidigt.

Men robotarna är tydligen så gamla så det är inte de nyaste. Då dessa bara har en räckvidd på 15 km och en höjdtäckning på 12 km. Modernare robotar ska ha en höjdtäckning på 15 km och räckvidd på 20 km. De nyaste robotarna köpte tydligen inte försvaret. Då RBS 23 bara blev en demonstrator till 2008. Vi ska inte heller ha så många robotar. Men att utöka dem med moderna robotar bör vara möjligt.

Tillhörande spaningsradar UNDE 23 som har 3 D radar har hela tiden uppgraderats för andra system. Men det har inte Eldenheten 23 gjort. Så för att få systemet att fungera fick RBS 23 en PS 90 radar som bara är 2 D. Så räckvidd, hastighet och höjd kan systemet inte längre få. Då UNDE23 och Eldenhet 23 inte längre är kompatibla med varandra. Så är Eldenhet 23 kompatibel med PS-91 3D radar? Jag vet inte, men det är inte den som används till RBS 23.

Är det då värt att uppgradera RBS 23 eller satsa på nya lösningar.
https://www.aef.se/Marktele/Notiser/PS_90_91.htm
Senast redigerad av slurppen 2024-11-24 kl. 22:31.
Citera
2024-11-24, 22:14
Medlem
Citat:

Billigare om man räknar med kostnaden för att sparka igång en helt ny produktionslina för BAMSE? Vad hade du tänkt dig för volymer?
Citera
2024-11-24, 23:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Själva eldledningradarn som sitter på varje Eldenhet 23 kan ta två mål vardera. Ett kompani som består av tre Eldenhet 23 kan alltså ta sex mål samtidigt.

Men robotarna är tydligen så gamla så det är inte de nyaste. Då dessa bara har en räckvidd på 15 km och en höjdtäckning på 12 km. Modernare robotar ska ha en höjdtäckning på 15 km och räckvidd på 20 km. De nyaste robotarna köpte tydligen inte försvaret. Då RBS 23 bara blev en demonstrator till 2008. Vi ska inte heller ha så många robotar. Men att utöka dem med moderna robotar bör vara möjligt.

Tillhörande spaningsradar UNDE 23 som har 3 D radar har hela tiden uppgraderats för andra system. Men det har inte Eldenheten 23 gjort. Så för att få systemet att fungera fick RBS 23 en PS 90 radar som bara är 2 D. Så räckvidd, hastighet och höjd kan systemet inte längre få. Då UNDE23 och Eldenhet 23 inte längre är kompatibla med varandra. Så är Eldenhet 23 kompatibel med PS-91 3D radar? Jag vet inte, men det är inte den som används till RBS 23.

Är det då värt att uppgradera RBS 23 eller satsa på nya lösningar.
https://www.aef.se/Marktele/Notiser/PS_90_91.htm
Jag har för mig att PS-90 nu används istället för UndE 23. Och det är vid nyproduktion inte särskilt relevant hur ett svenskt kompani ser ut idag. Räkna med att eldenheten uppdateras en del, vilket bör innebära att valfri spaningsradar kan anslutas.
Citera
2024-11-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att PS-90 nu används istället för UndE 23. Och det är vid nyproduktion inte särskilt relevant hur ett svenskt kompani ser ut idag. Räkna med att eldenheten uppdateras en del, vilket bör innebära att valfri spaningsradar kan anslutas.
Det var ju det jag skrev. Att Elde 23 används med PS-90 radar.

Den är sämre än uppgraderad UNDE23. Den är även sämre än PS-91 radar. Men kompatibel med RBS 23. PS-90 har bara en höjdtäckning på 10 km. Medan de äldre robotarna har en teoretiskt höjdräckvidd på 12 km. De nyare robotarna som vi inte har, har en höjdräckvidd på 15 km. De äldre har även bara en räckvidd på 15 km. Så egentligen är det kort räckviddssystem. Eftersom våra robotar inte har den nyare räckvidden på 20 km. Då de inte har räckvidd över 15 km. Kanske därför man inte tyckt det var värt att skaffa de nyare robotarna heller,

Frågan är vad kostnaden skulle bli med ett nytt liknande system som RBS23. De enda som var intresserade för några år sedan var Indien som tyckte vårt system var för dyrt. Så för mig är kostnad betydande i förhållande till vad vi då får. Dessa robotar är byggda på RB70. Men med en boster motor. Så möjligen att robotarna kanske går att få för ca 3 miljoner. Men är det ett tillräckligt effektivt system.
Och vad skulle själva eldenheten kosta med invisningsradar etc. Ska den vara på släp eller lastbil etc. Ska den täcka fasta mål kanske lastbil inte är lika intressant.
Senast redigerad av slurppen 2024-11-25 kl. 10:47.
Citera
2024-11-25, 16:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det var ju det jag skrev. Att Elde 23 används med PS-90 radar.

Den är sämre än uppgraderad UNDE23. Den är även sämre än PS-91 radar. Men kompatibel med RBS 23. PS-90 har bara en höjdtäckning på 10 km. Medan de äldre robotarna har en teoretiskt höjdräckvidd på 12 km. De nyare robotarna som vi inte har, har en höjdräckvidd på 15 km. De äldre har även bara en räckvidd på 15 km. Så egentligen är det kort räckviddssystem. Eftersom våra robotar inte har den nyare räckvidden på 20 km. Då de inte har räckvidd över 15 km. Kanske därför man inte tyckt det var värt att skaffa de nyare robotarna heller,

Frågan är vad kostnaden skulle bli med ett nytt liknande system som RBS23. De enda som var intresserade för några år sedan var Indien som tyckte vårt system var för dyrt. Så för mig är kostnad betydande i förhållande till vad vi då får. Dessa robotar är byggda på RB70. Men med en boster motor. Så möjligen att robotarna kanske går att få för ca 3 miljoner. Men är det ett tillräckligt effektivt system.
Och vad skulle själva eldenheten kosta med invisningsradar etc. Ska den vara på släp eller lastbil etc. Ska den täcka fasta mål kanske lastbil inte är lika intressant.
Jag såg det nu. Det är lite riskabelt att kombinera postande med feber.
Jag vet inte om man bör rangordna PS-90 och PS-91, de har lite olika egenskaper. -90 ser längre (och högre?) och har en högre mast, -91 tror jag har bättre upplösning i höjd.
Som jag förstått saken kunde systemet fungera ganska bra utan sändande 91-radar (det minskar risker för upptäckt), systemet blir då ungefär som en mörkerseende version av samtida RBS 70, fast med skyttar utan förfrusna fingrar.

Utformningen av ett framtida 23-system beror ju helt på användningsområde. För mer statisk strid (exempelvis skydda Patriot-förband) bör den ursprungliga lösningen med släpvagn funka bra, men mastlösningen verkar bara ha två lägen, nere eller uppe. Det kan vara bra med steglöst inställbar höjd, det försvårar upptäckt.
Vill man använda systemet rörligt så bör CV90 funka bra även om det kanske inte är lämpligt att skjuta under gång.
När det gäller egen spaningsradar till ett framtida 23-system så handlar det bara om att bläddra i Saabs postorderkatalog och beställa, lämpliga grejer finns redan.
Att en eldenhet endast kan strida i en riktning i taget bör inte vara något större problem, fienden finns ofta i en viss riktning, inte sällan österut. Jämför med Patriot, en lavett är riktad åt ett visst håll, jag antar att man vid behov riktar systemets lavetter lite olika. Patriots radar är också ganska låst i en riktning, även om någon nyare modell tydligen ska få en sorts backspeglar för att se bredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in