Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Det var ju det jag skrev. Att Elde 23 används med PS-90 radar.
Den är sämre än uppgraderad UNDE23. Den är även sämre än PS-91 radar. Men kompatibel med RBS 23. PS-90 har bara en höjdtäckning på 10 km. Medan de äldre robotarna har en teoretiskt höjdräckvidd på 12 km. De nyare robotarna som vi inte har, har en höjdräckvidd på 15 km. De äldre har även bara en räckvidd på 15 km. Så egentligen är det kort räckviddssystem. Eftersom våra robotar inte har den nyare räckvidden på 20 km. Då de inte har räckvidd över 15 km. Kanske därför man inte tyckt det var värt att skaffa de nyare robotarna heller,
Frågan är vad kostnaden skulle bli med ett nytt liknande system som RBS23. De enda som var intresserade för några år sedan var Indien som tyckte vårt system var för dyrt. Så för mig är kostnad betydande i förhållande till vad vi då får. Dessa robotar är byggda på RB70. Men med en boster motor. Så möjligen att robotarna kanske går att få för ca 3 miljoner. Men är det ett tillräckligt effektivt system.
Och vad skulle själva eldenheten kosta med invisningsradar etc. Ska den vara på släp eller lastbil etc. Ska den täcka fasta mål kanske lastbil inte är lika intressant.
Jag såg det nu. Det är lite riskabelt att kombinera postande med feber.
Jag vet inte om man bör rangordna PS-90 och PS-91, de har lite olika egenskaper. -90 ser längre (och högre?) och har en högre mast, -91 tror jag har bättre upplösning i höjd.
Som jag förstått saken kunde systemet fungera ganska bra utan sändande 91-radar (det minskar risker för upptäckt), systemet blir då ungefär som en mörkerseende version av samtida RBS 70, fast med skyttar utan förfrusna fingrar.
Utformningen av ett framtida 23-system beror ju helt på användningsområde. För mer statisk strid (exempelvis skydda Patriot-förband) bör den ursprungliga lösningen med släpvagn funka bra, men mastlösningen verkar bara ha två lägen, nere eller uppe. Det kan vara bra med steglöst inställbar höjd, det försvårar upptäckt.
Vill man använda systemet rörligt så bör CV90 funka bra även om det kanske inte är lämpligt att skjuta under gång.
När det gäller egen spaningsradar till ett framtida 23-system så handlar det bara om att bläddra i Saabs postorderkatalog och beställa, lämpliga grejer finns redan.
Att en eldenhet endast kan strida i en riktning i taget bör inte vara något större problem, fienden finns ofta i en viss riktning, inte sällan österut. Jämför med Patriot, en lavett är riktad åt ett visst håll, jag antar att man vid behov riktar systemets lavetter lite olika. Patriots radar är också ganska låst i en riktning, även om någon nyare modell tydligen ska få en sorts backspeglar för att se bredare.