2012-11-20, 02:16
Medlem
Är så att jag jobbar i Norge. Vet att man bara får ta med sig 1 stock snus. Men vad tror ni konsekvenserna blir om man tar med sig 4 stockar snus för eget bruk. Nämnvärt att säga är väll att jag tar bussen. Tror ni bara det blir en bot på cirka 1-2 000 vid eventuell genomsökning och inget mer med det? För isfl tjänar man nästan på att chansa i längden då snuspriserna i Norge är så äckliga.
Citera
2012-11-20, 17:30
Medlem
Undrar samma, har planer på att snart sticka till norge och knega och tänkte att man kunde tjäna fina pengar på att kränga snus.
Citera
2018-01-09, 12:10
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag tog med en stock lössnus in i Norge med bil för ett tag sedan. Körde på grön och dom tog hela stocken av mig. Hade jag kört på rött och deklarerat så hade jag fått behålla stocken och betalat för det som överstiger ransonen.

Nån som vet hur det gäller om följande.

Jag har köpt en stock snus i Sverige, lössnus som jag har tagit in i Norge. Nu ska jag åka tåg Oslo-Göteborg och tullfolket hoppar alltid på i Fredrikstad och går igenom tåget. Jag läser på svenska tullens hemsida

Du får ta in hur mycket snus du vill
om du tar med dig snuset åt dig själv
eller till någon i din familj eller till en vän.
Men du ska alltid betala skatt och tullavgift
för allt som är värt mer än 4300 kronor
om du reser med flyg eller båt.
Reser på något annat sätt ska du betala
skatt och tullavgift för allt som är värt mer än
3000 kronor.
Snus räknas in i detta värde.

Det ovan måste betyda att norska tullen kan inte beslagta min stock lössnus eftersom jag ska föra in den i Sverige från Norge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in