Citat:
Ursprungligen postat av opulent
Artister såsom Rihanna tilltalar ju främst människor som kanske inte är specifikt musikintresserade, utan mer tilltalas av underhållning generellt.
Det handlar alltså mer om en produkt där man gör stora förtjänster på merchandise.
Du har ett ansikte ut (Rihanna), du har låtskrivare som gör hennes musik, du har olika företag som med hennes ansiktes hjälp säljer produkter.
Jag tycker det är märkligt att de stora företagen inte har skaffat "egna" artister än. De har pengarna (bra mycket mer än skivbolagen) och artister ger företagen ett tydligt ansikte utåt. Varför har inte McDonalds en egen artist? Skulle funka skitbra för de flesta människor som inte alls bryr sig huruvida artisten är genuin, inte bara ett ansikte, och skriver sin egen musik etc
Du har bra synpunkter, det håller jag med om. Men det du skriver berör inte själva
kärnfrågan dock.
Personligen skulle jag se det som ett stort misslyckande att ropa "Volvo" på en
konsert av exempelvis Kent.
Jocke: "Tackar vi Volvo för den här sponsringen. Alla på en gång nu, sääääääg VOLVO"
Publiken: "VOOOOOLVO, woohooo"
och en rejäl
Nej, du förstår säkert innerst inne att beteendet är ovärdigt. Det går bra att göra reklam,
och att sponsorer sponsrar artister, utan att publiken ska sjunka bortom all värdighet.