2012-11-19, 23:03
Medlem
Om ett företag är sena med att skicka ut en räkning på ett löpande avtal, te.x. el, telefon eller liknande, vad händer?

Det är ju orimligt att komma flera månader senare och kräva att få allting betalt samtidigt, när man enligt avtal ska få en räkning var tredje månad eller var månad, osv.

Hur fungerar det då?
Citera
2012-11-19, 23:43
Medlem
Vad jag fått höra så är det upp till en själv att ta och meddelade företaget i fråga, då fakturor och liknande inte alltid skickas ut från just det specifika företaget utan att företagen i sig har andra företag som sköter det åt dem.

Men om det finns avtal på att man ska få fakturor på löpande band så verkar det orimligt att bli krävt på hela summan ifall en mellanhand ligger bakom det hela..

Det bästa är som sagt att kolla upp det direkt ifall något inte stämmer. Då riskerar man ju inte att få försenade fakturor med avgifter och osv.
Citera
2012-11-20, 13:14
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fgdsfg
Det är ju orimligt att komma flera månader senare och kräva att få allting betalt samtidigt, när man enligt avtal ska få en räkning var tredje månad eller var månad, osv.
Jag har för mig att de har två år på sig att kräva in pengarna.
Citera
2012-11-20, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittad
Jag har för mig att de har två år på sig att kräva in pengarna.

Det är tre år som gäller när det är konsumenter vi talar om.

I praktiken kan alltså företaget strunta i att skicka en enda faktura på tre år och sedan skicka en faktura på hela treårsperioden på en gång. Normalt sett är de naturligtvis medgörliga, förstår att det kan vara svårt att betala allt direkt osv. osv.
Men det ligger absolut i ditt intresse, som kunden i det här fallet att se till att det funkar. Så vänta inte om fakturor uteblir, utan kontakta företaget direkt och se till att de kan fixa det så slipper du smällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in