2012-11-19, 13:15
Medlem
similes avatar
Hej!

Jag ska göra ett fotojobb till en lokaltidning jag frilansar för men behöver akut hjälp för jag förstår inte hur de vill ha bilderna.

Citat:
En 6-spaltig breddare + två mindre 2-spaltiga breddare. En tvåa kan vara hela gänget.

Vad menar dom med detta?
Citera
2012-11-19, 13:20
Medlem
yedis avatar
Ring och fråga är att rekommendera. Jag kan faktiskt inte själv svara på frågan men det kan säkert dem på tidningen.
Citera
2012-11-19, 13:26
Medlem
I tidningsvärlden innebär "breddare" att bilden är i liggande format och "höjdare" att bilden är i stående format.
Sex-spaltig innebär att bilden ska sträcka sig över sex spalter i bredd. En spalt är i normala fall någonstans mellan 40-45 mm bred beroende på tidningens format.
En "sex-spaltig breddare" är således en bild i liggande format som ska ha bra upplösning om den är 240-270 mm bred.

(En två-spaltig breddare är således en liggande bild som enbart ska sträcka sig över två spalter, eller 80-90 mm. En mindre bild alltså).
Senast redigerad av MasterGnu 2012-11-19 kl. 13:28.
Citera
2012-11-19, 13:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Enklast är om du har ett tidigare nummer av tidningen då kan du ju se om dom jobbar med 6 eller 8 spalters upplägg och se layout och bilders storlek och plavering.

Som tidigare skribent skrev breddare är en liggande bild (höjdare stående) 6 spalter troligtvis hela tidningens bredd och två spalter en 1/3 dels bredd. Hela gänget uppfattar jag som en gruppbild på samtliga inblandade :-)
Citera
2012-11-20, 14:51
Medlem
similes avatar
Tack för hjälpen, kollade upp hur sidan skulle se ut innan jag gick ut på uppdraget och gick efter det!
Citera
2012-11-30, 18:18
Medlem
Ratads avatar
Något att tänka på som fotograf är att tidningar gillar breddare. Speciellt när det gäller sport och kultur som teater och musik. Ofta blir det problem att fylla ut tilldelat artikelutrymme för journalisten då en ovan fotograf gärna tar höjdare (det är så vi lär oss att man ska fota enskilda skådespelare/idrottare). Så kom ihåg att de blir glada om du har några extra bilder som de kan köra som breddare (ett bild på scenen och publiken, ett viktigt moment i en fotbollsmatch).

Detta gäller även vanliga reportage. Ta de obligatoriska portträtt- och halvfigursbilderna på Mia Svennebanan med hennes katt NATO som kom hem efter 15 års tjänstgöring i Liberia i famnen men även några som fungerar som breddare med lite trädgård i bakgrunden. Plus i kanten om du kan få katten att gosa med Mia nos mot nos vid köksbordet. Profitbreddare!
Citera
2012-11-30, 19:53
Medlem
Att de begär ett visst antal spalter känns rätt fånigt. Skicka dem stora bilder, det är ändå deras jobb att skala ned dem så de passar in.
Citera
2012-11-30, 20:04
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levitte
Att de begär ett visst antal spalter känns rätt fånigt. Skicka dem stora bilder, det är ändå deras jobb att skala ned dem så de passar in.

Precis... det är redigerarna som ska få ihop det snyggt. Som fotograf är det bara att ge dem så bra och varierat material som möjligt att arbeta med.
Citera
2012-11-30, 23:00
Medlem
systems avatar
Inga, förutom annonssäljare, använder begreppet ”spalter” eller ”spaltbredder”.

Att en fotograf ska behöva tänka på sådant är absurt. Man kan be fotografen att ta bilder stående/liggande (på höjden eller på bredden), men där tar det liksom, av naturliga anledningar, helt slut.
Citera
2012-12-01, 22:59
Medlem
barkeepers avatar
Fast...det ar ju anda ganska intressant att veta hur pass stort utrymme bilderna skall fa i tidningen. Sa man vet hur man skall ta bilden, menar jag. Om man bara skall ha en spaltbredd pa de flesta kan man ju hoppa over vissa typer av bilder (vidvinkel med detaljer, t.ex ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in