2012-11-19, 00:42
Medlem
addictedtochanels avatar
"Hen" kommer som jag ser det, ifrån HBT-kulturen och om de känner sig så jävla utanför samhället då de inte kan identifiera sig som "han" eller "hon" så ok, men varför måste ALLA kallas hen helt plötsligt?! En killkompis till mig som är bi menar att det är en självklarhet som feminist att man inte ska skilja på folk, men för mig handlar feminism om större saker som lika lön oavsett kön tex.
Varför inte bara acceptera det faktum att man är kvinna eller man? Jag tänker aldrig skriva eller säga hen.
Citera
2012-11-19, 00:45
Medlem
Lumias avatar
Håller med dig. Tycker det är så löjligt!
Jag hånar "hen"...
Citera
2012-11-19, 00:51
Medlem
addictedtochanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumia
Håller med dig. Tycker det är så löjligt!
Jag hånar "hen"...

Ja, så jäkla typiskt Sverige att man ska vara till lags hela tiden av rädsla för att kallas homofober, rasister etc etc
Citera
2012-11-19, 01:17
Medlem
Fast jag tycker inte att det är så, att alla måste kallas hen. Vilket jag personligen är rätt glad för eftersom jag ser hönor då, ja inte på riktigt förstås men... Men jag har faktiskt börjat tycka att det är lite spännande nu, att se vem som vinner. Inte så att alla kommer att kallas "hen", jag tror aldrig det blir så, men kommer "han eller hon" att försvinna till förmån för "hen"? Det sparar några knapptryckningar och skrivarfärg, det kan möjligen vara så att en text flyter på bättre i vissa fall... Vem vet, om några år kanske vi som envisas med "han eller hon" kommer att ses som reliker från forntiden, ungefär som när vi ser ord som "Hvem" eller "Ety"!
Citera
2012-11-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addictedtochanel
"Hen" kommer som jag ser det, ifrån HBT-kulturen och om de känner sig så jävla utanför samhället då de inte kan identifiera sig som "han" eller "hon" så ok, men varför måste ALLA kallas hen helt plötsligt?! En killkompis till mig som är bi menar att det är en självklarhet som feminist att man inte ska skilja på folk, men för mig handlar feminism om större saker som lika lön oavsett kön tex.
Varför inte bara acceptera det faktum att man är kvinna eller man? Jag tänker aldrig skriva eller säga hen.

Kan bara instämma. Ser två fall där hen är motiverat, varav ingetdera utgör normalfall:

a) som personligt pronomen för individer vars könstillhörighet är komplicerad.
b) för att ta bort fokus från individens kön i särskilda fall (i vilket fall materialet givetvis måste innefatta ett flertal personer, då hen annars per automatik tolkas som det avvikande).

Sen kan man givetvis fråga sig varför det är så viktigt att könsindela till att börja med - vi undviker ju i regel motsvarande indelning i andra fall - men ja, dagens henbruk är en styggelse på alla sätt och vis.
Citera
2012-11-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Fast jag tycker inte att det är så, att alla måste kallas hen. Vilket jag personligen är rätt glad för eftersom jag ser hönor då, ja inte på riktigt förstås men... Men jag har faktiskt börjat tycka att det är lite spännande nu, att se vem som vinner. Inte så att alla kommer att kallas "hen", jag tror aldrig det blir så, men kommer "han eller hon" att försvinna till förmån för "hen"? Det sparar några knapptryckningar och skrivarfärg, det kan möjligen vara så att en text flyter på bättre i vissa fall... Vem vet, om några år kanske vi som envisas med "han eller hon" kommer att ses som reliker från forntiden, ungefär som när vi ser ord som "Hvem" eller "Ety"!

Här är eventuellt ett tredje fall där hen-bruk kan sägas vara vettigt. Vi vet rätt väl att "han/hon" ofta blir stereotypt (istället för att skriva han eller hon skriver vi ut det stereotypa könet). Hen fyller här en helt okej funktion. Men, för det här problemet fanns ju redan ett flertal lösningar. Lösningar som, enligt mig, många gånger är att föredra.
Citera
2012-11-19, 01:35
Medlem
Tomatos avatar
Jag hatar det också...
Det ska utan undantag endast appliceras på maskulina lebbtjejer
Citera
2012-11-19, 01:35
Medlem
kalhygges avatar
Jag brukar säga hen om personer utan bestämt kön, men det är roligt att använda ordet av främst den anledningen att korkade reaktionärer retar sig på det. Min katt refererar jag omväxlande till som hen/hon.
Citera
2012-11-19, 04:34
Medlem
Idiotpods avatar
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7922693

Här är en rolig lite "artikel" som förlöjligar hen å de grövsta, använder denna själv en hel del.

=)
Citera
2012-11-19, 06:04
Medlem
FJLGs avatar
Tycker inte heller om detta ordet. Blir irriterad av att se det i alla sammanhang. Men allra värst är det när folk använder det när de vet könet. En tjej på en blogg skriver om Pär Ström så här:
Men frågan i slutet förbryllar mig. Har Ström varit ute på stan en helt vanlig dag? Har hen sett hur reklamera ser ut, hur det är skyltat i skyltfönster?

Otroligt fånigt!

Varför liksom?
Citera
2012-11-19, 08:08
Medlem
Kate80s avatar
Jättepraktiskt att använda när könet inte är känt istället för den, det, denne, vederbörande osv osv, men lite halvlöjligt att använda om man vet könet.
Citera
2012-11-19, 11:28
Medlem
kalhygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJLG
Tycker inte heller om detta ordet. Blir irriterad av att se det i alla sammanhang. Men allra värst är det när folk använder det när de vet könet. En tjej på en blogg skriver om Pär Ström så här:
Men frågan i slutet förbryllar mig. Har Ström varit ute på stan en helt vanlig dag? Har hen sett hur reklamera ser ut, hur det är skyltat i skyltfönster?

Otroligt fånigt!

Varför liksom?

I det där fallet är det nog för att jävlas. Huvudpoängen för min del med hen är just att somliga retar sig på det, det praktiska språkliga användandet kommer i andra hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in