2012-11-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jättepraktiskt att använda när könet inte är känt istället för den, det, denne, vederbörande osv osv, men lite halvlöjligt att använda om man vet könet.

Precis som du nämner har vi redan ord för dessa situationer. Att dessa skulle vara opraktiska känns som ett lite tvivelaktigt argument. Varför inte då byta ut alla ord som kan uppfattas som "opraktiska" mot kortare och enklare varianter? Nej, "hen" har inget som helst existensberättigande utan tilltalar bara identitetsförvirrade och möjligen även sinnessjuka individer i Stockholms innerstad.

Citat:
Ursprungligen postat av FJLG
Tycker inte heller om detta ordet. Blir irriterad av att se det i alla sammanhang. Men allra värst är det när folk använder det när de vet könet. En tjej på en blogg skriver om Pär Ström så här:
Men frågan i slutet förbryllar mig. Har Ström varit ute på stan en helt vanlig dag? Har hen sett hur reklamera ser ut, hur det är skyltat i skyltfönster?

Otroligt fånigt!

Varför liksom?

För att dessa individer fått för sig att det är "könsroller" och andra queerteoretiska påhitt som ligger till grund för deras egna olycka.
Citera
2012-11-20, 08:04
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
I det där fallet är det nog för att jävlas. Huvudpoängen för min del med hen är just att somliga retar sig på det, det praktiska språkliga användandet kommer i andra hand.
Låt vara att just du använder det på ett lite roligt sätt. Men om majoriteten använder det så är inte direkt teorier om deras nedsatta intelligens felaktiga. Det låter oerhört barnsligt att använda ett ord bara för att reta upp andra. Då kan man väl lika gärna skita i det, om man inte gillar att få en blåtira.
Citera
2012-11-20, 08:34
Medlem
nullfocuss avatar
Hen är så förbannat provocerande. Ibland undrar jag om inte uttrycket bara finns till för att reta upp folk. Jag kan köpa att det skulle vara praktiskt i ett textsammanhang där kön inte är identifierat, men då skriver jag hellre "personen". Moraliskt sett så är det helt fel. Vi föds med ett kön, han och hon, penis och slida. Sen vad du gör med livet och vilka förutsättningar du har att lyckas är en helt annan visa.
Citera
2012-11-20, 18:41
Medlem
GlennyGlimms avatar
http://farm8.static.flickr.com/7221/6881535840_f0f1600919.jpg
Citera
2012-11-20, 19:34
Medlem
WhiteOleanders avatar
Det finns fler användningar av ordet hen och det du nämner är inte den vanligaste av dom. Det vanligaste användningsområdet för hen är ju när den används istället för "han/hon" eller liknande där man inte vet om vilket kön personen ifråga är. Jag har haft användning av ordet ett flertal gånger och tycker att det är riktigt skönt.

T.ex. En sockerbagare här bor i staden,

hen bakar kakor mest hela dagen.

Hen bakar stora, hen bakar små,

hen bakar några med socker på.
Citera
2012-11-20, 19:50
Medlem
GlennyGlimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteOleander
Det finns fler användningar av ordet hen och det du nämner är inte den vanligaste av dom. Det vanligaste användningsområdet för hen är ju när den används istället för "han/hon" eller liknande där man inte vet om vilket kön personen ifråga är. Jag har haft användning av ordet ett flertal gånger och tycker att det är riktigt skönt.

Sen kan man använda ordet han i låten också. Så som den var menad att sjungas. Om man nu inte är så livrädd för att könsbestämma personer.
Citera
2012-11-20, 19:51
Medlem
Muhamedssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteOleander

Jag var själv riktigt irriterad på ordet innan jag förstod den faktiska innebörden.
Citera
2012-11-20, 20:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag känner en person som faktiskt använder ordet hen. Jag har ingenting emot det, det är lite som att hata ordet syskon eftersom vi har orden brödrer och systrar. Men det jag inte begriper är hur man kan vara så less på uttrycket, det är ju så väldigt ovanligt att det används, man är verkligen tvungen att söka noggrant för att finna det.

Jag ser det lite som de "värdekonservativas" (i brist på bättre ord) motsvarighet till radikala muslimer som söker världen över efter obskyra youtube-videos, artiklar i danska tidningar osv att uppröras över.
Citera
2012-11-20, 21:46
Medlem
Tweedkavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag känner en person som faktiskt använder ordet hen. Jag har ingenting emot det, det är lite som att hata ordet syskon eftersom vi har orden brödrer och systrar. Men det jag inte begriper är hur man kan vara så less på uttrycket, det är ju så väldigt ovanligt att det används, man är verkligen tvungen att söka noggrant för att finna det.

Jag ser det lite som de "värdekonservativas" (i brist på bättre ord) motsvarighet till radikala muslimer som söker världen över efter obskyra youtube-videos, artiklar i danska tidningar osv att uppröras över.
Själv känner jag ganska många personer som både använder "hen" och "en" (istället för "man") ytterst frekvent och högljutt. En del av dessa har även erkänt att de använder dessa substitut just för att de vill "krossa patriarkatet". De har alltså en agenda där de öppet erkänner att de använder detta pronomen som en politisk dolk (underförstått då för att "skära kuken av männen").

Jag har inget emot ordet i sig då ett neutrum är väldigt användbart. Jag är däremot väldigt avogt inställd till den aktivism (läs: extremism) som ligger bakom det expanderande bruket av "hen" o.dyl. samt aktivisternas glorifiering av sig själva och sin "kamp" mot patriarkatet. Dessutom är jag väldigt övertygad om att denna utsuddning av könen som detta spektakel för med sig är rent kontraproduktivt i jämställdhetskampen. Ett farligt försök att införa mångfald och jämställdhet genom att göra alla människor likadana.
Citera
2012-11-20, 22:08
Medlem
Shaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Nej, det är det inte eftersom min bror även är mitt syskon.
Bror, syster och syskon fyller alla varsin funktion.
Det här är bara snudd på ett förståndshandikapp.

Jag ser detta som ett första steg mot en ny särlagstiftning där förvirrade människor som inte accepterar sitt kön eller andra egenskaper kommer att kräva (förmodligen under hot om polisanmälan för kränkning eller dylikt) att endast tilltalas i ett helt fördomsfritt och könsneutralt perspektiv.

Alla ska vara lika, men ändå unika... Alla rättigheter, inga skyldigheter.

"Jag vill ju bara att folk ska se mig som den fiskmås jag faktiskt är! Varför ser ingen mig för den jag är?!"

Vem kan argumentera emot i detta Sverige?
Senast redigerad av Shax 2012-11-20 kl. 22:12.
Citera
2012-11-20, 22:12
Medlem
Nekro.s avatar
Egentligen är "hen" smidigt, men tycker det ser dumt ut jag med tyvärr.
Citera
2012-11-20, 22:21
Medlem
Vettefan vart jag läste eller hörde det, men om man kollar på vad som bestämmer om ord är maskulina eller feminina så ska "hen" vara den feminina betäckningen på ett könslöst ord.. Med andra ord så är hen den feminina och HUM är den maskulina! så använd Hum istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in